شاپور محمدی

رئیس سازمان بورس با اشاره به ارسال لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور به مجلس شورای اسلامی، مهمترین درخواست سازمان بورس از دولت و مجلس را اعلام کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» در حالی لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور یکشنبه هفته جاری از سوی رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارایه شده که سخنگوی دولت در تشریح ویژگی‌های بودجه سال آتی، این سند را الهام گرفته از برنامه ششم و در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست.

در همین حال علی رغم اینکه سیاست مالی دولت در سال جاری به منظور مهارم تورم انقباضی بود، نوبخت تورم ۷ تا ۸ درصدی در سال ۹۶ را پیش‌بینی می کند و می گوید: این بودجه نه انقباضی و نه انبساطی است و ویژگی اصلی آن این بوده که با چه ساز و کار اجرایی قصد داریم از منابع به صورت بهینه استفاده کنیم.

از سویی با توجه به متغیرهای کلان بودجه ای، هر یک از بخش های کلان و خرد اقتصاد کشور نسبت به تجزیه و تحلیل بندهای برنامه بودجه سال ۹۶ برای ترسیم چشم انداز آینده اقداماتی را انجام می دهند که بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنا نیست. مقامات بازار سرمایه هم بر اساس وضعیت بودجه سال ۹۶ باید تحلیل و ارزیابی های دقیقی داشته باشند تا با استراتژی های هدفمند همگام با تحولات تازه بودجه در سال آینده برنامه های توسعه ای را به مرحله اجرایی برسانند.

در همین ارتباط گفت و گویی با شاپور محمدی رییس سازمان بورس انجام شده که در ادامه می آید.

پرداخت بدهی شرکت های فعال در بازار سرمایه

شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که نقش بازار سرمایه را در لایحه بودجه سال ۹۶ کشور چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: بودجه سال آتی بسیار خوب تنظیم شده و از ساختار مناسبی برخوردار بوده، این در حالی است که در حوزه توسعه بازار سرمایه نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای بخش های مختلف بازار سرمایه کشور، در خصوص مهم ترین خواسته سازمان بورس از دولت و مجلس در بودجه ۹۶ اظهار داشت: معتقدم موضوع پرداخت بدهی های دولت به بنگاه ها به خصوص شرکت های بورسی باید به صورت جدی در بودجه سال آتی دیده شود و انتظار می رود دولت با یک برنامه ریزی منظم و مشخص نسبت به تادیه مطالبات این شرکت ها اقدام کند.

محمدی افزود: از آنجا که شرکت های بورسی در هر لحظه قیمت گذاری می شوند لازم است دولت و مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ای به موضوع پرداخت بدهی شرکت های فعال در بازار سرمایه داشته باشند.

تقویت شفافیت اطلاعاتی

سخنگوی سازمان بورس به دیگر خواسته این نهاد نظارتی اشاره کرد و گفت: تقویت شفافیت اطلاعاتی شرکت ها در بازار سهام پیشنهاد دیگری بوده که لازم است برای دستیابی به آن تلاش های جدی صورت بگیرد.

این مقام مسئول درخصوص نقش بازار بدهی در بودجه ۹۶ هم گفت: همانند بودجه سال جاری به نقش این بازار در بودجه سال آتی نیز پرداخته شده است. البته اولویت بازار سهام است و بازار بدهی هم در کنار آن قرار می گیرد. به هر حال بازار بدهی باید در کنار سایر بازارها دیده شود و از همین رو لازم است کمک کنیم تا کلیه بازارها توسعه پیدا کرده و بزرگ شوند.

محمدی با تاکید بر اینکه باید منتظر بررسی جزئی تر لایحه در مجلس و نهایی شدن آن باشیم، ابراز امیدواری کرد همان گونه که بحث های مربوط به بازار سرمایه به خوبی از سوی دولت در لایحه بودجه دیده شده به تصویب مجلس نیز برسد.

منبع: ملت بازار