افتتاح ارس

تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالای ایران در منطقه آزاد ارس صبح امروز با هدف رونق فضای کسب و کار، تامین نیاز فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، تامین مالی صنایع، رشد صادرات و امکان جذب سرمایه گذاری خارجی افتتاح شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، تالار معاملات کارگزاران بورس کالای ایران در منطقه آزاد ارس، با حضور محسن خادم عرب باغی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و مجید عشقی قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران افتتاح شد.

بر اساس این گزارش، در پی تصویب ضوابط صدور مجوز تاسیس و فعالیت دفاتر پذیرش و تالار معاملات کارگزاری های عضو شرکت بورس کالای ایران توسط هیات مدیره این بورس، شرایط لازم برای تاسیس تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالای ایران در سطح کشور فراهم شد و با کسب مجوز شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار برای راه اندازی تالار معاملات  کارگزاران بورس کالا در منطقه آزاد ارس، این تالار روز سه شنبه افتتاح شد.

رونق فضای کسب‌وکار در منطقه آزاد ارس

 مدیرعامل منطقه آزاد ارس در آیین افتتاح تالار اختصاصی بورس کالای ارس گفت: نهادینه کردن فرهنگ معامله در بورس، رونق اقتصادی را تحقق می بخشد.

وی در این مراسم گفت:با توجه به مشکلات بزرگ تولیدکنندگان از جمله کمبود نقدینگی و مشکلات مربوط به فروش محصولات افتتاح تالار بورس کالا در ارس می تواند زمینه ساز ایجاد فرصت های رشد صادرات در ارس شود.

عرب باغی در ادامه گفت: در تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالا در منطقه آزاد ارس، معاملات کلیه کالاهای پذیرفته شده در بورس کالای ایران صورت می‌پذیرد و این تالار آماده ارایه خدمات به تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و تولیدکنندگان محدوده منطقه آزاد ارس است.

وی گفت: این تالار در واقع قرار است که ضمن کمک به امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی، در راستای رونق فضای کسب‌وکار اقتصادی در منطقه آزاد ارس فعالیت کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه از زحمات بی شائبه نماینده مردم جلفا و مرند در مجلس شورای اسلامی در اخذ مجوز تالار بورس کالای ارس تشکر ویژه کرد و گفت:با افتتاح این تالار و با اعتقاد راسخ تولید کنندگان و سرمایه گذاران منطقه و با همکاری آنها بسیاری از مشکلات در زمینه فروش محصولات و تامین مواد اولیه در ارس مرتفع خواهد شد.

رشد صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی

مجید عشقی، قائم مقام شرکت بورس کالای ایران نیز در این مراسم گفت: افزایش صادرات محصولات تولیدی بخش کشاورزی و پتوشیمی و استانداردسازی محصولات صادرات محور از مهمترین برنامه های پیش روی بورس کالای منطقه آزاد ارس به شمار می رود.

وی در آئین افتتاح تالار بورس کالای منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت منحصر به فرد ارس در زمینه های سرمایه گذاری، زیرساخت و نزدیکی به کشورهای حوزه CIS، ارس را دارای موقعیتی راهبردی و منحصر به فرد در توسعه مبادلات تجاری با بازار سیصد میلیونی CIS عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت بورس کالای ایران در سه حوزه عرضه و مبادله محصولات صنعتی، معدنی، فراورده‌های نفتی، پتروشیمی و محصولات کشاورزی فعال است، اذعان داشت: بر این اساس در نظر داریم با افتتاح این تالار شرکت های فعال در ارس و اطراف آن را از نظر تهیه مواد اولیه و فروش محصولات بدون دلالان واسطه ای حمایت کنیم.

وی همچنین یکی از مهمترین مزیت های ایجاد این تالار را استانداردسازی محصولات برای صادرات عنوان کرد و افزود: درصدد هستیم در این راستا برخی از محصولات را در نقاط مختلف کشور بصورت انحصاری صادرات داشته باشیم. در عرصه اقتصادی معمولا کشورهایی که در کالایی دارای مزیت نسبی هستند، نقش اول تحولات آن را بازی می‌کنند؛ اما یکی از مشکلات کشور این است که در تعیین قیمت کالاهایی که در تولید آن دارای مزیت نسبی هستیم نقشی نداریم به طوریکه این کالاها در جای دیگری کشف قیمت می‌شود. به این ترتیب کمک به کشف قیمت کالاهایی که در آن مزیت نسبی داریم مهم‌ترین چیزی است که در مناطق آزاد پیگیری می‌شود.

ابزارهای بورس کالا مسیری برای تامین مالی

عشقی یکی از دغدغه‌های بزرگ فعلی در بخش تولید را تامین سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: این در حالی است تامین مالی از طریق سیستم بانکی دشواری‌های زیادی را به همراه دارد و از این رو تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالا در منطقه آزاد ارش، در زمینه بهبود فضای کسب و کار، تامین مالی و توسعه صادرات بازار نظام یافته ای را ایجاد می کند.

وی در خصوص توسعه ابزارهای مالی در بورس کالا عنوان کرد: راه‌اندازی «ابزار سلف موازی استاندارد» یکی دیگر از مزیت‌هایی است که بورس کالا می‌تواند در راستای تامین مالی تولیدکنندگان ایجاد کند.

قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان با اشاره به مزیت‌های رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: بررسی‌ها نشان می دهد، آن کشورهایی که بورس کالایی پیشرفته در بخش کشاورزی داشته‌اند، با رشد صادرات و توسعه بخش کشاورزی روبه رو شده اند.

لازم به ذکر است تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالای ارس به عنوان تنها مرکز مبادلات بورس فعال در آذربایجان شرقی صبح امروز با حضور جمعی از سرمایه گذاران این منطقه آزاد آغاز بکار کرد. هدف از راه اندازی تالار بورس کالا در منطقه آزاد ارس با بیش از ۱۲۰ شرکت فعال ایرانی و خارجی در عرصه تولید و صدها شرکت فعال در عرصه های دیگر، در راستای تامین نیاز فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان این منطقه است. گفتنی است در تالار معاملات کارگزاران بورس کالا در منطقه آزاد ارس ، معاملات کلیه کالاهای پذیرفته شده در بورس کالای ایران صورت می پذیرد و این تالار آماده ارائه خدمات به تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی است و ضمن کمک به امکان جذب سرمایه گذاری خارجی، در راستای رونق فضای کسب و کار اقتصادی در منطقه آزاد ارس فعالیت خواهد کرد.