85372_262.jpg

رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: دولت یازدهم مبنای کار و سیاستگذاری‌های خود را بر شفافیت اقتصادی در همه عرصه‌ها قرار داده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بورس طی یک ماه گذشته نوسانات پردامنه‌ای را تجربه کرده است. برخی از کارشناسان معتقدند شاخص‌های بورس در این مدت به طور طبیعی بالا نرفته و حاصل دستکاری در بازار است. اما مهدی کرباسیان  این موضوع را به شدت رد می کند.

مهدی کرباسیان، رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با رد هر گونه ادعای دستکاری در شاخص ها گفت: در حال حاضر شاخص‌های بورس واقعی است و دیگر مثل سابق متاثر از هیجانات بی مورد و غیر مرتبط با بازار سرمایه، به شکل حبابی تغییر نمی کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه شاخص ها و قیمت ها تا حد قابل قبولی واقعی شده اند، در ادامه افزود: دیگر نمی شود ادعا کرد قیمت ها و شاخص  های بورس به واسطه اخبار و حتی شایعات حبابی هستند. به همین دلیل وقتی موضوع نرخ سود بانک‌ها مطرح می شود و یا مباحث سیاسی حاد شکل می گیرد، بورس دیگر دچار هیجان های جدی و حاد نمی شود.

کرباسیان خاطر نشان کرد: عدم رفتارهای هیجانی نشان می دهد که روند در بازار سرمایه بر مبنای واقعیات ملموس و عینی اقتصاد کشور است و با هر تکانه ای خارج از بازار و بی ارتباط به آن دستخوش نوسانات شدید نمی شود. کسانی هم که به طور جدی در این بازار فعالیت می کنند، با توجه به واقعیات اقتصادی اقدام به خرید و فروش می کنند و تلاش دارند تا حد امکان از هیجانات بی ارتباط با بورس پرهیز کنند.

رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با رد هرگونه دستکاری در بازار سرمایه گفت: دولت یازدهم مبنای کار و سیاستگذاری‌های خود را بر شفافیت اقتصادی در همه عرصه‌ها قرار داده است.

وی تصریح کرد: دستکاری در قیمت ها امکان پذیر نیست و طرح چنین موضوعاتی به بازار سرمایه و به صورت کلان تر اقتصاد کشور لطمه وارد می کند. در حقیقت بیش از آنکه منفعتی برای بازار داشته باشد به زیان آن تمام می شود.

کرباسیان در ادامه درباره فراز و فرودهای بورس گفت: زمانی که یک تحول اساسی در حوزه اقتصاد اتفاق نیفتد، ورود سرمایه های جدید به بازار به کندی صورت می گیرد و طبیعی است که در نبود سرمایه های جدید، نمی توان انتظار داشت که شاخص های بورس سیر صعودی و باثباتی داشته باشند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کمبود نقدینگی در بازار و همچنین گسترش مبادلات بین‌المللی ایران با اقتصاد جهانی از عوامل تداوم فراز و فرودهاست. به عبارتی تا زمانی که در این حوزه و در بخش تامین مالی بازار سرمایه ، گشایش ملموس و اثربخشی رخ ندهد، بورس فراز و فرودهایی در این حد را تجربه می کند.

کرباسیان درباره کاهش ارزش و حجم معاملات گفت: میزان مبادلات در بورس، تابعی از اقتصاد کشور و به ویژه وضعیت تولید و صادرات است. بنابر این از آنجایی که تولید و یا صادرات طی چند ماه گذشته تغییر چندان مثبتی نداشته است، نمی توان انتظار داشت که یک دفعه شاخص کلی بورس از میزان کنونی به ۹۰ هزار واحد صعود کند.

وی از دیگر عوامل رکود فعلی بورس را سیاست های انقباضی دولت خواند و گفت: از دیگر عوامل اثرگذار بر رکود بازار نظارت‌های سفت و سختی است که شورای پول و اعتبار بر میزان نقدینگی موجود در سیستم اقتصادی کشور دارد که همین امر به عدم جریان نقدینگی و رکود دامن می زند.

کرباسیان در پایان گفتگو با بیان اینکه در نیمه دوم سال وضعیت بورس بسیار بهتر خواهد شد، ادامه داد: معوقات بانکی نیز از جمله مواردی است که در طولانی شدن فضای رکود اثر گذاشته چون این معوقات باعث می شود نظام بانکی از یک سو نتواند نقدینگی لازم برای فعالان اقتصادی بازار سرمایه را فراهم کند و از سوی دیگر در ارائه تسهیلات محتاطانه عمل  کند.

منبع: سنا