B-11.jpg

معاملات در بورس کالای ایران بیشتر از آن‌که وابسته به متغیرهای خارجی باشد تابع تحولات در اقتصاد داخلی است، می‌توان گفت آثار برگزیت در بازار بورس کالای ایران بسیار کم‌رنگ بوده و خواهد بود و بورس کالا با توجه به سیاست‌های دولت در حوزه خروج از رکود، امیدوار روزهای بهتری است.

 به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، سرمقاله دومین شماره ماهنامه «بورس امروز» به قلم دکتر حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران به تاثیر خروج انگلستان بر بازارهای کالایی همچون بورس کالای ایران اختصاص دارد که در ادامه می خوانید؛

پس از گذشت یک ماه از رای به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، می‌توان تحلیل بهتری از آثار این تصمیم بر بازارهای کالایی و معاملات در بورس کالای ایران داشت. بررسی نقطه نظرات تحلیل‌گران بازارهای کالایی در روزهای قبل از رای‌گیری و حتی روزهای ابتدایی پس از رای‌گیری موید این نکته بود که با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، دلار تقویت شده و قیمت نفت کاهش خواهد یافت و در نتیجه‌ی این دو تغییر قیمت کالاها علی‌الخصوص فلزات پایه و محصولات پتروشیمی با کاهش مواجه خواهند شد.

بررسی تغییرات قیمت کالاها در بازارهای جهانی نشان می‌دهد علی‌رغم این‌که پیش‌بینی‌ها بر تغییرات قابل توجه قیمت‌ها بود ولی قیمت‌ها پس از یک کاهش اندک در روزهای ابتدایی، دوباره روند افزایشی گذشته را در پیش گرفته‌اند.

بررسی تحولات اقتصادی در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد اقتصاد دنیا با اتخاذ تدابیر لازم عکس‌العمل‌های خود به شوک‌ها را به مرور زمان بهبود بخشیده است. زمانی بود که افزایش قیمت نفت در دنیا تبدیل به تورم‌های ملی در کشورهای عمده مصرف‌کننده و بالتبع در سرتاسر دنیا می‌شد ولی امروزه قیمت نفت هم افزایش شدید و هم کاهش شدید را تجربه می‌کند ولی این تغییرات تاثیر بسیار ناچیزی را در اقتصاد دنیا ایجاد می‌نماید. در اقتصاد کنونی وزن متغیرهای مختلف دچار تغییرات اساسی شده است، انگلستان علی‌رغم این‌که در گذشته‌ای نه چندان دور از تاثیرگذارترین کشورهای دنیا بود ولی در اقتصاد کنونی این جایگاه در اختیار کشورهای دیگری نظیر چین و هند قرار گرفته است.

بررسی بازارهای داخلی انگلستان نشان می‌دهد، این اقتصاد خود انگلستان بود که اصلی‌ترین تاثیر را از تصمیم به خروج از اتحادیه داشته، زیرا انگلیس جز در بهره‌برداری از مزایای تجارت با اتحادیه اروپا، در بقیه زمینه ها عملاً بیرون از اتحادیه اروپا بوده و آزادی جا‌به‌جایی سرمایه، آزادی مهاجرت و تا حدودی آزادی خدمات را نپذیرفته بود و فقط در تجارت کالاها همراه اتحادیه اروپا طی دهه‌های اخیر بود. در طی این سال‌ها انگلستان به دنبال جایگاه خاصی در درون اتحادیه اروپا  بود که سایر کشورهای اتحادیه قبول نمی‌کردند.

برخی از تحلیل‌گران تاثیرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را با تاثیرات فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی مقایسه کردند، غافل از این‌که اقتصاد دنیا نشان داده از تجربه‌ شوک‌های گذشته درس می‌گیرد. تحولات در روزهای اخیر بیانگر آن است هرچند خروج انگلستان در اقتصاد دنیا و بازارهای کالایی بی‌تاثیر نبود ولی این تاثیرات بسیار ناچیزتر از پیش‌بینی‌های اکثر کارشناسان بوده است و در صورتی که اقتصادهای نوظهور در کنار اقتصاد آمریکا بتوانند از رشد مناسبی برخوردار شوند، روند افزایش قیمت کالاها در بازارهای جهانی که در ماه‌های قبل از برگزاری رفراندوم آغاز شده بود ادامه خواهد یافت.

با توجه به این‌که معاملات در بورس کالای ایران بیشتر از آن‌که وابسته به متغیرهای خارجی باشد تابع تحولات در اقتصاد داخلی است، می‌توان گفت آثار برگزیت در بازار بورس کالای ایران بسیار کم‌رنگ بوده و خواهد بود و بازار بورس کالای ایران با توجه به سیاست‌های دولت در حوزه خروج از رکود، امیدوار روزهای بهتری است.

 

*دکتر حامد سلطانی نژاد

مدیرعامل بورس کالای ایران