Sena-index.jpg

مهمترین مشخصه و وجه تمایز نمایشگاه نهم نسبت به هشت دوره گذشته، بعد بین المللی آن است. همچنین بحث مهمی که در این نمایشگاه جریان خواهد داشت، موضوع تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه است؛ این رویکرد اولویت اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، نهمین دوره نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه بیستم لغایت بیست و سوم تیرماه سال جاری برگزار می شود و در حالی کار خود را آغاز خواهد کرد که به یک برند نمایشگاهی بین المللی تبدیل شده است.

یاشار فروهر، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس و دبیر اجرایی نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه ضمن بیان مطلب فوق، جزییات برگزاری این نمایشگاه را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر نمایشگاه بورس، بانک و بیمه پس از هشت دوره برگزاری به یک برند بین المللی نمایشگاهی تبدیل شده و به نام ایران فاینکس (IRAN FINEX) شناخته می شود.

 FINEX۲۰۱۶ بزرگترین رویداد نمایشگاهی حوزه مالی کشور

یاشار فروهر با بیان اینکه معمولا حوزه مالی به بازار پول و بازار سرمایه قابل تفکیک است و بازار پول شامل بانک و بازار سرمایه شامل بورس و بیمه می شود عنوان کرد: از آنجاکه نهمین دوره نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه((FINEX ۲۰۱۶سه صنعت مهم حوزه مالی و اقتصادی کشور را پوشش می دهد، در نتیجه بزرگترین رویداد نمایشگاهی حوزه مالی کشور محسوب می شود. فاینکس طی هشت دوره برگزاری، بزرگترین نمایشگاه حوزه مالی داخل کشور بوده و از لحاظ  وسعت جایگاه سوم را در دنیا به خود اختصاص داده است. 

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با ذکر این نکته که نمایشگاه پیش رو در مساحتی بالغ بر ۱۶۰۰۰ متر مربع برگزار خواهد شد گفت: تا کنون ۱۶۹ هلدینگ برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند. این ۱۶۹ هلدینگ شامل ۲۵۰ شرکت مستقل هستند و در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. به عبارت دیگر تاکنون بیش از ۲۵۰ بنگاه اقتصادی برای شرکت در این نمایشگاه ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: در فاینکس ۲۰۱۶ که ویترین بازار سرمایه کشور است، همه ارکان بازار سرمایه از جمله بورس ها، کارگزاری ها، شرکت های تامین سرمایه، شرکت های مشاور سرمایه گذاری، موسسات اعتباری، شرکت های خدمات بازار سرمایه و همچنین بانک ها، بیمه ها و شرکت هایی که در بورس پذیرفته شده اند حضور خواهند داشت.

برگزاری همایش های تخصصی با رویکرد بین المللی

دبیر اجرایی نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با تاکید بر اهمیت ابعاد بین المللی فاینکس ۲۰۱۶ عنوان کرد:  مهمترین مشخصه و وجه تمایز این دوره از نمایشگاه نسبت به هشت دوره گذشته، بعد بین المللی آن است. تاکنون تلاش های جدی برای حضور موسسات اقتصادی خارجی انجام شده و حاصل این کوشش، اعلام آمادگی شرکت های بین المللی برای حضور در این نمایشگاه است. 

وی افزود: البته معمولا حضور صرف شرکت های خارجی در نمایشگاه های حوزه بازار مالی متداول نیست. به عنوان مثال حضور بانک های معتبر خارجی در غرفه های نمایشگاهی ایران مرسوم نیست. از یک سو خدمات این موسسات مشخص است و نیازی به کسب اعتبار از طریق حضور نمایشگاهی ندارند و از سوی دیگر از طریق حضور فیزیکی در غرفه ها نمی توان بنگاه های فعال در اقتصاد جهانی را با محیط کسب و کار ایران آشنا کرد. بنابراین برای افزایش اثربخشی حضور شرکت های معتبر بین المللی در این دوره از نمایشگاه ها، برگزاری همایش های تخصصی با موضوع بورس، بیمه و بانک پیش بینی شده است.

یاشار فروهر ادامه داد: اولین همایش تخصصی فاینکس ۲۰۱۶ صبح دوشنبه ۲۱ تیرماه(۱۱ جولای) با محوریت بورس برگزار خواهد شد. همچنین عصر همان روز همایش تخصصی دوم با موضوع بیمه برگزار می شود و سومین همایش تخصصی با موضوع بانک، سه شنبه ۲۲ تیر ماه(۱۲جولای) برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی نمایشگاه ابراز کرد: شرکت های معتبر خارجی و هیات های تجاری که قصد سرمایه گذاری در ایران را داشته باشند می توانند ضمن حضور فعال در این سلسله از همایش ها، با ساز و کار اقتصادی، بازار سرمایه و قوانین ایران آشنا شوند.

وی ادامه داد: یکی از ضرورت های توسعه کشور که در برنامه ششم توسعه نیز بر آن تاکید شده، جذب سرمایه گذاری خارجی است. بر همین اساس محتوای غالب همایش های تخصصی این نمایشگاه، با محور جذب سرمایه گذاری خارجی از طریق بازار سرمایه، تدوین و تنظیم شده است. 

یاشار فروهر افزود: در این همایش ها دکتر محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از مدیران ارشد این سازمان سخنرانی خواهند کرد و همچنین جمعی از صاحب نظران معتبر بین المللی به بیان دیدگاه های خود می پردازند.

افزایش سطح کیفی، پیش فرض برگزاری نمایشگاه نهم

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با بیان اینکه افزایش سطح کیفی، پیش فرض برگزاری نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بود گفت: برای ارتقای سطح کیفی این دوره از نمایشگاه بازار مالی کشور، تلاش گسترده ای صورت گرفته و در این مسیر اجرای برنامه های کیفی هدف گذاری شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر همایش های تخصصی و تجلیل از پیشکسوتان بازار سرمایه که در دستور کار مجریان نمایشگاه قرار دارد، حضور استارتاپ های داخلی و خارجی بازار مالی، در سالن ۱۸ این نمایشگاه هدف گذاری شده است.

یاشار فروهر با تاکید بر جنبه بین المللی حضور استارتاپ های بازار مالی ادامه داد: هدف از حضور استارتاپ ها در نمایشگاه نهم خلق ایده های جدید در حوزه مالی و حل مسائل و چالش های پیش روی بازار سرمایه است. شناسایی نیازهای آتی بازار سرمایه و ارائه پاسخ برای حل مشکلات احتمالی این بازار، از جمله کارویژه های اصلی استارتاپ های مالی است. از طرف دیگر، معرفی استارتاپ ها به نهاد ها و سازمان های حامی و سرمایه گذار می تواند به تامین مالی این پیشروهای اقتصادی منجر شود و این امر در نمایشگاه نهم محقق خواهد شد. ذکر این نکته مهم است که حضور استارتاپ ها در نمایشگاهی با این وسعت، برای اولین بار رخ خواهد داد. با برنامه ریزی های صورت گرفته، فضایی با مساحت ۱۰۰۰ متر مربع، برای فعالیت استارتاپ ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در این مسیر تلاش خواهد شد دستور العمل های مرتبط سازمان بورس و اوراق بهادار با حوزه فعالیت استارتاپ ها تبیین شود و همچنین نقش فرابورس برای توسعه این گروه اقتصادی، تشریح شود.

امضا تفاهمنامه در نمایشگاه نهم

دبیر اجرایی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با ذکر این مطلب که برگزاری این نمایشگاه می تواند از یک طرف به تامین مالی صنایع مهم کشور منتهی شود و از طرف دیگر به جذب مشتری از سوی صندوق های مالی، ابراز داشت: طی مذاکرات به عمل آمده با صندوق های سرمایه گذاری، اصناف و اتاق بازرگانی مقرر شد تا حد امکان این نهاد ها در کنار ۳۸ هلدینگ مهم کشور از جمله هلدینگ صنایع فلزی، خودرو، پتروشیمی، ساختمانی و توسعه ملی در این نمایشگاه حضور داشته باشند. در این حضور مشترک بستر انعقاد تفاهمنامه صنایع مهم کشور و صندوق های سرمایه گذاری مهیا خواهد شد.

وی ادامه داد: اصولا نمایشگاه هایی از این دست می توانند با ایجاد فضای مناسب، تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق صندوق های سرمایه گذاری را در حداقل زمان و با هزینه کمتر رقم بزنند.

تقدیر از برندگان مسابقه بزرگ تالار مجازی

عضو هیات‌مدیره شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با تاکید بر اینکه با تمام توان تلاش خواهیم کرد تا نمایشگاه از سطح کیفی استانداردی برخوردار باشد گفت: از برندگان مسابقه بزرگ تالار مجازی که از ابتدای خرداد ماه کلید خورده است و تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد، در نمایشگاه نهم تقدیر خواهد شد و به آنها جوایز نفیسی اهدا می شود. 

رونمایی از سامانه باشگاه دارندگان گواهینامه حرفه ای

یاشار فروهر گفت: سعی خواهد شد در این نمایشگاه از سامانه باشگاه دارندگان گواهی نامه حرفه ای بازار سرمایه رونمایی شود. افرادی که طی ۱۳ سال گذشته موفق به کسب گواهینامه حرفه ای بازار سرمایه شده اند می توانند برای عضویت در این باشگاه ثبت نام کنند. با آغاز به کار این سامانه، بانک اطلاعاتی دارندگان گواهینامه حرفه ای بازار سرمایه تشکیل خواهد شد. با استفاده از این سامانه، مراجعه به متخصصین بازار سرمایه و استفاده از تجربه آنها امکان پذیر می شود.

تبیین سند راهبردی آموزش بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ادامه داد: در این نمایشگاه سند راهبردی آموزش بازار سرمایه معرفی می شود و در چند مقطع زمانی تبیین خواهد شد.

برنامه های جانبی حوزه نشر و رسانه

دبیر اجرایی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با تاکید بر اهمیت نقش رسانه ها در توسعه بازار سرمایه عنوان کرد: با توجه به تلاش بی وقفه خبرنگاران حوزه بازار سرمایه و نقش آنها در توسعه این بازار به این جمع بندی رسیده ایم که در نمایشگاه نهم از اصحاب رسانه قدردانی شود. تجربه ارزشمند دست اندرکاران رسانه، ما را بر آن داشت تا با برگزاری جشنواره مطبوعاتی حوزه بازار سرمایه از آنها تقدیر شود. به این ترتیب جشنواره مطبوعات به عنوان یکی از مهمترین برنامه های کیفی نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس طی فراخوانی، برگزاری نخستین جشنواره مطبوعاتی حوزه بازار سرمایه با موضوع اقتصاد مقاومتی، از طریق پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، به اصحاب رسانه اعلام شد.

وی ادامه داد: بر اساس این فراخوان از فعالین رسانه های مکتوب حوزه بازار سرمایه (روزنامه، مجلات تخصصی و خبرگزاری های برخط) درخواست شد تا آثار منتشر شده سال ۹۴ خود را به همراه رزومه در قالب گزارش، مقاله، یادداشت، گفتگو، مصاحبه، عکس و خبر به کمیته مرکزی این جشنواره ارسال کنند.

یاشار فروهر افزود: همچنین فعالین رسانه های شنیداری و دیداری نیز می توانند آثار خود را در قالب گزارش و گفتگو به کمیته مرکزی این جشنواره ارسال کنند.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس افزود: از مولفین ۴ کتاب برتر سال با موضوع بازار سرمایه درخواست خواهد شد ضمن حضور در نمایشگاه نهم با مخاطبین نمایشگاه به گفتگو بپردازند. همچنین در اختتامیه این نمایشگاه طی مراسمی از مولفین چهار کتاب برتر بازار سرمایه تقدیر خواهد شد و به آنها جوایزی اهدا می شود.

برگزاری جشنواره کاریکاتور با موضوع بازار سرمایه

دبیر اجرایی نمایشگاه نهم عنوان کرد: در حاشیه این نمایشگاه چهارمین جشنواره بین المللی کاریکاتور با موضوع بازار سرمایه برگزار می شود. محورهای اصلی آن شامل تامین مالی توسط بورس ها، فرصت های سرمایه گذاری در بورس، ریسک پذیری و نوسان گیری در بورس، بازار بدهی در بورس، توسعه بازارهای صادراتی در بورس و چالش های ورود بنگاه های اقتصادی به بورس است.

وی افزود: برای افزایش سطح کیفی این جشنواره تلاش شده است تا حد امکان از تجربه اعضای انجمن کاریکاتور ایران و سایر دست اندرکاران این حرفه استفاده شود. نصب ۱۰۰ اثر برتر انتخابی در سالن ۳۵ پیش بینی شده است و به نفرات اول و دوم و سوم جوایزی اهدا می شود. همچنین سایر آثار در سالن نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد. 

غرفه کودک، فرهنگ سازی آینده

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی عنوان کرد: در نمایشگاه نهم توجه ویژه ای به غرفه کودک شده است. باور داریم برای توسعه بازار سرمایه، باید فرایند فرهنگ سازی و آموزش از رده سنی کودکان آغاز شود. ما باید از رده سنی کودکان، فرهنگ سرمایه گذاری در بازار سرمایه را ترویج کنیم. بر این اساس غرفه مستقل کودکان در نمایشگاه نهم پیش بینی شده و در آن برنامه های محتوایی خاصی دیده شده است. در این غرفه پیک بورس به رده سنی کودکان و نوجوانان اهدا خواهد شد. همچنین اجرای برنامه های نمایشی در دستور کار این غرفه قرار دارد و از طریق آن اطلاع رسانی و فرهنگ سازی حوزه بازار سرمایه برای کودکان و نوجوانان محقق می شود.

وی افزود: یکی از فرایندهایی که باید مورد توجه قرار گیرد، ترویج سرمایه گذاری ملی به جای فرهنگ دلالی و واسطه گری است و اگر آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه از رده سنی کودکان آغاز شود در آینده تاثیر مثبتی در فراگرد اقتصادی کشور رقم خواهد زد. 

شبیه سازی بورس در نمایشگاه نهم

یاشار فروهر با اشاره به اهمیت نوآوری گفت: یکی از برنامه هایی که با محور خلاقیت پیش بینی شده استفاده از شبیه ساز بورس است. در این برنامه ۴ نفر به مدت ۱۵ دقیقه در بازی بورس شرکت خواهند کرد. در انتهای هر ۱۵ دقیقه عملکرد شرکت کنندگان مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. هدف از برگزاری بازی بورس آشنایی عموم جامعه با نحوه کارکرد و ساز و کار بازار سرمایه است.

سایر برنامه های پیش بینی شده

عضو هیات‌مدیره شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس سایر برنامه های هدف گذاری شده در این نمایشگاه را بر شمرد و عنوان کرد: در این نمایشگاه از غرفه های برتر تقدیر خواهد شد. مستند سازی از فرایند برگزاری با هدف ارزیابی از سطح کیفی نمایشگاه انجام می شود. به عنوان یکی از مهمترین هدف های این نمایشگاه، فرایند افکار سنجی از مخاطبین طراحی شده است.

وی ادامه داد: توجه به مسئولیت های اجتماعی بنگاه های اقتصادی یکی از دغدغه های اصلی جوامع امروز است. بر این اساس جا نمایی ۹ صندوق نیکوکاری در جهت انجام رسالت اجتماعی سازمان بورس در دستور کار قرار گرفته است.

تامین مالی بنگاه های اقتصادی اولویت اصلی سازمان بورس

در پایان مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ابراز امیدواری کرد با برگزاری این نمایشگاه بخشی از رسالت اطلاع رسانی سازمان بورس و شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس محقق شود و ادامه داد: بحث مهمی که در نمایشگاه نهم جریان خواهد داشت، موضوع  تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه است. این رویکرد اولویت اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار است. معرفی ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه برای بنگاه های اقتصادی به عنوان رسالت اصلی سازمان بورس به شکل جدی در نمایشگاه نهم دنبال خواهد شد. برای این منظور کارگاه های آموزشی ، اپلیکیشن های مجازی و تصاویر اینفوگرافی طراحی و پیش بینی شده است.

یادآور می شود: نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه بیستم الی بیست و سوم تیر ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر به نشانی الکترونیکی www.iranfinex.com مراجعه شود.

منبع: سنا