قیمت پتروشیمی

مدیرعامل بورس کالا ضمن اشاره به تبعات اختیاری شدن ورود پتروشیمی‌ها به بورس کالا و اینکه طبق حکم صادر شده، شورای رقابت با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا کاملا مخالف است، درباره معامله سکه در قالب گواهی سپرده سکه معتقد است که باید سیستم معاملاتی مناسب‌تری در این زمینه اتخاذ شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حامد سلطانی‌نژاد با اشاره به این‌که گواهی سپرده سکه ابزار جدیدی در ایران است و پیش‌بینی می‌شود مردم از آن استقبال کنند، عنوان کرد: این به شرطی است که ما نیز سازوکار مناسبی برای آن پیش‌بینی کنیم.

وی ادامه داد: در حاضر سیستم معاملاتی که برای گواهی سپرده سکه استفاده می‌شود، همان سیستم معاملاتی بورس تهران و فرابورس است، یعنی معاملات از ۹ صبح تا ساعت ۱۲ انجام می‌شود که این برای سکه خوب نیست.

مدیر عامل بورس کالا تصریح کرد: معمولا قیمت‌های سکه از ساعت ۱۰ یا ۱۱ صبح اعلام می‌شود و قیمت جهانی طلا نیز ساعت ۳ بعد از ظهر و همزمان با آغاز روز در بازارهای جهانی تعیین می‌شود.

سلطانی‌نژاد با اشاره به این‌که به عنوان ارکان بازار سرمایه امکاناتی فراهم شود که مردم بتوانند در بلندمدت و در ساعات بهتری که با ساعات جهانی هماهنگی دارد در بازار سکه و طلا فعالیت خود را آغاز کنند، افزود: از طرف دیگر باید دسترسی‌ها افزایش پیدا کند و ما در این زمینه به دنبال ایجاد سیستم معاملات آنلاین در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به این‌که ساعات معاملاتی قرار‌داد آتی سکه تا ساعت ۷:۳۰ شب است، اظهار کرد: علاوه بر آن دسترسی آنلاین نیز وجود دارد و با توجه به این‌که بازار نقد و آتی گاهی مکمل هم هستند باید تسهیلاتی که در قرار‌دادهای آتی وجود دارد در بازار نقد نیز به وجود بیاید.

مدیر عامل بورس کالا با بیان این‌که از شرکت مدیریت فناوری خواسته شده تا زیرساخت‌های معاملات آنلاین در زمینه‌ی گواهی سپرده سکه را ایجاد کند، ادامه داد: ما آمادگی راه‌اندازی آن را داریم و منتظر پاسخ شرکت مدیریت فناوری هستیم.

سلطانی‌نژاد در ادامه با اشاره به مشتری‌یابی در این حوزه افزود: بانک رفاه گفت طی دو ماه از راه‌اندازی سیستم گواهی سپرده سکه که البته دو ماه موثری با توجه به تعطیلات موجود نبوده است ۲۵۰۰ سکه در این قالب معامله شده است.

وی با اشاره به لزوم مذاکره با فعالان صراف در زمینه بازاریابی برای این نوع گواهی عنوان کرد: استفاده از گواهی سپرده سکه بسیاری از دغدغه‌های مردم از جمله مشکل جابه‌جایی سکه، بحث اصالت سکه‌ها و همچنین نقدشوندگی را حل می‌کند ولی ما نیز به عنوان ارکان بازار سرمایه باید در این زمینه اعتمادسازی کنیم.

خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا منتفی است

سلطانی نژاد با بیان این‌که شورای رقابت با خروج محصولات پتروشیمی از بورس مخالف است، اظهار کرد: حتی حکم اخیر شورای رقابت می‌گوید که باید دستورالعملی برای حضور محصولات پتروشیمی در یک سیستم رقابتی در بورس کالای تهران تهیه شود.

وی با اشاره به این‌که در جلساتی که بورس با شورای رقابت داشته است روی تهیه این دستورالعمل کار شده است، عنوان کرد: این دستورالعمل به طوری تدوین خواهد شد که حقوق مصرف‌کنندگان که صنایع پایین‌دستی هستند کاملا رعایت شود.

مدیر عامل بورس کالا با اشاره به این‌که تقریبا جلسات تهیه دستورالعمل به اتمام رسیده و پیشنهادات درستی به شورای رقابت داده شده است، گفت: شورای رقابت خود این نظرات را جمع‌بندی کرده و نظر نهایی را اعلام می‌کند.

سلطانی‌نژاد ادامه داد: این تصمیمات استراتژیکی است که کل نظام، دولت و مجلس در مورد‌ آن اظهارنظر خواهند کردد و به واسطه تصمیم شخصی افراد اتفاقی نمی‌افتد.

وی با تاکید بر این‌که تمام مصوبات دولت و مجلس از سیستم شفاف و قابل نظارت بورس کالای ایران برای محصولات پتروشیمی حمایت می‌کند، خاطر نشان کرد: البته آقای نعمت‌زاده نیز اعتقادی به خروج پتروشیمی از بورس کالا ندارد، بلکه می‌خواهد این امر اختیاری شود.

مدیر عامل بورس کالا با اشاره به این‌که اختیاری‌شدن حضور پتروشیمی‌ها در بورس کالا تبعاتی در پی دارد، اظهار کرد: در جلساتی که با خود وی و زیرمجموعه وزارت صنعت داشته‌ایم آنها را قانع کرده‌ایم که اختیاری‌شدن مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت.

سلطانی‌نژاد دراین باره ادامه داد: برای مثال اگر بخشی از محصولات در بورس عرضه شود قیمت را به شدت افزایش می‌دهد و در همان زمان بخش دیگری از محصولات با قیمت‌های خارج از بورس به فروش می‌رسد که به این ترتیب قیمتی که در مکانیزم بورس تعیین می‌شود، قیمت رقابتی نخواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: ما این استدلال را گفته‌ایم و عموما نیز آن را پذیرفتند که البته یکسری مشکلات در زمینه قرار‌دادهای بلند‌مدت و صدور محصولات به خارج از کشور وجود دارد که برای آنها راهکارهایی را اندیشه‌ایم.

مدیر عامل بورس کالا در این باره با اشاره به مذاکرات بورس با شرکت‌های پتروشیمی در زمینه‌ی قرار‌دادهای بلندمدت عنوان کرد: در این زمینه با پتروشیمی‌ها به راهکار مشترکی رسیده‌ایم و برای بحث offtake یا همان صدور محصولات نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

سلطانی‌نژاد افزود: علاوه بر این با هلدینگ‌ها نیز طی مذاکرات‌ به ملاحظاتی دست پیدا کرده‌ایم تا هر نوع قرار‌دادی که دلشان می‌خواهند در فضای شفاف و رقابتی بتوانند در حوزه بورس داشته باشند و فکر نمی‌کنم به این ترتیب دیگر بحث خروج از پتروشیمی از بورس مطرح باشد.

 

منبع: ایسنا