image.jpeg

رييس جمهور از مردم خواست تا همه دست به دست هم بدهند و برجام ٢ که اقدام جامع مشترک ملی برای وحدت، رونق اقتصادی، پیشرفت کشور و قدرت ملی است را اجرایی کنند.

به گزارش "پايگاه خبري بورس كالاي ايران" حسن روحانی عصر یکشنبه در نشستی خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی با اشاره به روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ گفت: به اعتقاد من سال ۱۳۹۴ یک سال تاریخی و به یادماندنی برای ملت ایران بوده است.

وی گفت: در طلیعه سال ۹۴،‌ در اولین قدم مهم‌ترین توافق هسته‌ای در لوزان را به دست آوردیم و در بیست و سوم تیرماه روز توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ بود. همچنین ۲۹ تیرماه همه قطعنامه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و شورای امنیت لغو شد و ایران تبدیل به کشوری شد که طرف همکاری با جامعه جهانی است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در ۲۴ آذرماه شورای حکام ۱۲ مصوبه علیه ایران را لغو کرد گفت: PMD و برنامه احتمالی نظامی علیه ایران و به طور کلی پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام بسته شد و شورای حکام اعلام کرد نگاه به گذشته پایان پذیرفت و نگاه‌مان به برنامه آینده ایران است.

روحانی با اشاره به اینکه ۲۶ دی ماه ۹۴ برنامه اجرایی اقدام مشترک و برجام به تصویب نهایی رسید و همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی در رابطه با برنامه هسته‌ای لغو شد گفت: در نهایت هفتم اسفند افتخار تاریخی توسط ملت ایران آفریده شد.

تعامل با بانک‌های خارجی روزبه‌روز بهتر می‌شود
رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه اظهارات خود با تاکید بر اینکه برجام یک تقریبا به پایان رسیده است، گفت:‌ البته ممکن است برخی جزئیات به زمان نیاز داشته باشد، اما طرف مقابل ما به تعهدات خود عمل کرده است البته تعامل با بخش اقتصادی غیر دولتی زمان بر است و شرایط خاص خود را دارد. هرچند تعامل بانک های ما و بانک های خارجی آغاز شده و روز به روز بهتر می‌شود. بیمه هم تاحدود زیادی اجرایی شده، اگرچه ممکن است برخی بیمه ها هنوز فعال نشده باشند.

روحانی در ادامه خطاب به مردم ایران گفت: اکنون هزینه صادرات ۱۰ درصد و هزینه حمل و نقل ۲۵ کاهش یافته است. ۲.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به تصویب رسیده است و ایران در حال بازیافتن جایگاه خود در صادرات نفت است. احقاق حقوق ما فقط در حوزه هسته‌ای نبود. ما باید به جایگاه گذشته خود در صادرات نفت دست پیدا کنیم که البته قدم به قدم در نزدیک شدن به آن جایگاه هستیم اکنون ۴۰۰ هزار بشکه صادرات نفت افزایش یافته اما برای رسیدن به جایگاه قبلی چند ماه زمان نیاز داریم.

رئیس جمهور هم‌چنین با بیان اینکه ما خواستار بازگشت صنعت هوایی کشور به جایگاه خود هستیم، تاکید کرد: ما نمی خواهیم مردم سالانه ۴.۵ میلیارد دلار پول به شرکت های هوایی خارجی پرداخت کنند، ما می خواهیم این پول به شرکت های هوایی داخلی برگردد و فکر نمی کنم کسی از این بابت ناراحت شود که پول ایرانی به جیب ایرانی برسد.

به گفته روحانی برجام یک اجرایی شده اما اگر طرف مقابل بخواهد به وظیفه خود عمل نکند، عکس العمل فوری خود را خواهد دید.

وی هم‌چنین از مردم خواست تا همه دست به دست هم بدهند و برجام دو که اقدام جامع مشترک ملی برای وحدت، رونق اقتصادی، پیشرفت کشور و قدرت ملی است را اجرایی کند.

روحانی در ادامه با بیان اینکه سال ۹۵ به مراتب از لحاظ اقتصادی سال بهتری خواهد بود و رفاه عمومی نسبت به سال ۹۴ بهتر است افزود: سال ۹۴ سال سختی بود . قیمت درآمد نفتی در سال ۹۰، ۱۲۰ میلیارد دلار و در سال ۹۴ کمی بیش از بیست میلیارد دلار بوده است با این وجود دولت با همین درآمد کم با کمک مردم کشور را اداره کرد در حالی‌که در کشورهای همسایه صادرکننده نفت ارزش پول ملی حتی به نصف رسید و تورم ۱۵۰ درصدی هم تجربه شد اما تورم ما روز به روز کاهش یافت.

روحانی یادآور شد: از شرکت‌های هواپیمایی و مسافران هوایی بپرسید آن‌ها قبلا برای سوخت گیری باید در کشور ثالثی می نشستند اما حالا این مشکل وجود ندارد البته به این معنا نیست که حواس ما جمع نباشد و اگر در مواردی ایراد بود تذکر ندهیم.

وی افزود: من از بعضی رسانه‌ها که در انتخابات و برجام کم لطفی داشتند می خواهم واقعیت را همان طور که هست برای مردم توضیح دهند. مردم نیز در انتخابات نشان دادند حرف های دروغ و تهمت ها بر رویشان اثری ندارد و در این انتخابات یک امنیت واقعی را حس کردند.

روحانی تاکید کرد: صبح انتخابات مردم دیدند اینترنت و موبایل هایشان کار می کند و من از وزارتخانه‌های مربوطه تشکر می کنم که این احساس امنیت را به مردم دادند.

سال آینده شرایط بهتری از نظر اقتصادی خواهیم داشت
رییس جمهور کشورمان در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: جالب است که مردم بدانند در بهمن و اسفندماه همیشه تورم در کشور بیشتر می‌شد، اما در بهمن ماه سال جاری تورم ما منفی بود که این نتیجه همدلی و همزبانی بوده است و می بینیم در شرایط رکود هم ما رشد ۳ درصد در کشور داشتیم و ان شاءالله سال آینده نیز رشد خوبی خواهیم داشت.

وی ادامه داد:‌ با توجه به این، خواست من پیشاپیش برای روزهای پایانی سال ۹۴ و سال ۹۵ همدلی برای اجرایی شدن برجام ۲ است و ان‌شاءالله ما در همه زمینه‌ها با هماهنگی بیشتر بین قوا بهترین استفاده و بهره برداری را خواهیم کرد.

وی ادامه داد:‌ ان‌شاءالله سال آینده شرایط بهتری از نظر اقتصادی خواهیم داشت و به همه وزارتخانه ها به ویژه وزارتخانه‌های اقتصادی گفته‌ام خودشان را برای یک تحول آماده کنند و در عین حال برای جذب سرمایه های خارجی و تعامل با سایر کشورها آماده باشند که با این شرایط وضعیت بسیار بهتری خواهیم داشت.

روحانی یادآور شد: از وزرای اقتصادی خواستم هرکدام طرح ضربتی کوتاه مدتی مدنظر دارند در جلسه هیات وزیران مطرح کنند که مثلا وزیری گفت زیر ساخت‌های ما برای ریل گذاری آماده است و اگر پول بدهید این کارها به خوبی انجام می‌شود، در عین حال وزیر دیگری در زمینه نیرو گفت که برای جذب سرمایه و ساخت نیروگاه ظرفیت خوبی دارد که ما نیز در حد توان به تمام این وزارتخانه ها کمک خواهیم کرد.

رییس جمهور کشورمان همچنین تاکید کرد: من حرف تکراری را تکرار می کنم که دولت باید به بخش خصوصی کمک کند و اصل کار باید توسط این بخش انجام شود. در زمینه حمل و نقل دریایی دولت سهم خود را ۲۵ درصد کاهش داده و در شرایطی هستیم که می‌توانیم در توسعه ریل نیز با کمک بخش خصوصی فعال شویم بنابراین ما در مسائل اساسی، محیط زیستی،‌آب و مساله فاضلاب در کشور و بسیاری مسائل که به سلامت و زندگی مردم مربوط می شود به ویژه اشتغال فعال و به فکر هستیم.

مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد
رئیس جمهور در رابطه با اظهارات اخیر علی اکبر صالحی مبنی بر تاخیر اجرای تعهدات برجام از سوی طرف مقابل و اینکه آیا اظهارات دکتر صالحی باید تصحیح شود یا این تاخیر اتفاق افتاده است؟ گفت:‌ آقای دکتر صالحی در زمینه مسائل اتمی هر چه بگویند صاحب نظر هستند چون ایشان وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی و یا وزیر خارجه نیستند بلکه مسؤول انرژی اتمی هستند و نسبت به انرژی اتمی می توانید از آقای صالحی سوال کنید.

روحانی با تاکید بر اینکه تعامل با دنیا شروع شده و برجام اجرا شده است، خاطر نشان کرد: این که گفته شود در اجرای برجام هیچ نقصی وجود ندارد درست نیست و ممکن است نقایصی باشد که باید برطرف شود.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برخی موسسات خصوصی و برخی بانک ها هنوز از ورود معامله با ایران هراس دارند که مصداق همان ترسیدن مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید است، تصریح کرد: بانک هایی که قبلا به خاطر کار با ایران جریمه شده اند الان از کارکردن با ایران می ترسند که در این زمینه آمریکا باید فعالتر باشد و باید به همه آن‌ها با تاکید اعلام کنند که در رابطه با ایران آزاد هستند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برجام از ۲۶ دی ماه عملیاتی شده است، گفت: اما در یکی از کشورهای همسایه دیروز بانک مرکزیشان به بانک های دیگر اعلام کرده است که برای کار با ایران آزاد هستند. بنابراین هنوز هم آمریکایی‌ها باید در اجرای برجام فعالتر باشند و خواست ما این است که در برخی موارد در صورتی که تلاش لازم را نداشته اند، اقدامات موثر را انجام دهند اما به این معنا نیست که در بانک‌ها فعال نیستیم و مخارج تبادلات ارزی ما کاهش نیافته باشد و یا بیمه فعال نشده باشد.

روحانی گفت: ممکن است یک بیمه گر که شرکت آمریکایی است در کار بیمه تعلل کند و یا اینکه یکی از بانک ها مشکل سوئیفتش حل نشده باشد اما وقتی بررسی می‌کنیم متوجه می شویم تحریم آن بانک مربوط به مسائل هسته‌ای نبوده است.

روحانی با اشاره به اینکه مردم می خواهند همه تحریم‌ها برداشته شوند تصریح کرد: ما می‌توانیم به هیأت مذاکره کننده اجازه دهیم راجع به بقیه موضوعات هم با دنیا صحبت کنند و در آن مذاکرات هم باز به نتیجه ای شبیه به برجام خواهیم رسید.

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه مسیری که طی می‌کنیم از نظر من درست است و ممکن است مشکلات جزئی باشد که باید رفع شود، خاطر نشان کرد: اگر سوالی در مورد برجام باشد می توانید از آقای عراقچی بپرسید، اگر در زمینه سیاست خارجی سوالی باشد وزیر خارجه و در حوزه اقتصادی، وزیر اقتصاد پاسخگو هستند هم‌چنین در مسائل هسته‌ای دکتر صالحی پاسخگوی سوالات شما هستند.

روحانی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های دولت برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی گفت:‌ فضا برای جذب سرمایه خارجی یا فاینانس یا مشارکت آماده شده است و دیروز در سفری که نخست وزیر ترکیه به ایران داشتند آمادگی کامل برای سرمایه‌گذاری مشترک با ایران را اعلام کردند و این وضع را با فرانسه نیز داریم.

وی با اشاره به شروع سرمایه‌گذاری در پژو سیتروئن گفت: اوایل سال آینده کار مشترک آغاز خواهد شد و برای ساخت مشترک خودروهای جدید اقدام خواهیم کرد که البته تعهد صادرات سی درصدی را نیز داده اند.

روحانی با بیان اینکه بخش خصوصی در حد توان می‌تواند مشارکت کند و دولت مسئولیت دارد تسهیلات لازم را بدهد، خاطر نشان کرد: برخی از امور که در کشور نیاز به سرمایه‌گذاری دارد خودشان سرمایه‌شان را بر می‌گردانند و نیازی نیست که دولت بار آن را بر دوش بگیرد. مثل خرید هواپیماها که به شکل اجاره یا اجاره به شرط تملیک است و باری بر دوش دولت نیست اما در برخی موارد دولت باید تعهد دهد و در این زمینه دولت باید پیش‌بینی درآمد در سال‌های بازپرداخت را داشته باشد که در شورای اقتصاد در این زمینه بررسی های لازم انجام می‌شود و مشکلی برای سالهای بلند آتی پیش نیاید.

روحانی اظهار کرد: اینکه چه مقدار می‌توانیم در سال ۹۵ جذب سرمایه داشته باشیم وابسته به این است که امروز تفاهمات با کشورهای مختلف چه مقدار و چگونه به قرارداد تبدیل شود و اجرایی گردد که این پروسه زمان‌بر است.

به مجلس آینده بسیار امیدوارم
رییس جمهور در ادامه درباره نحوه تعامل دولت با مجلس دهم نیز گفت: من نسبت به مجلس آینده بسیار امیدوارم البته کار اصلی را مردم انجام دادند که من باید از مردم سراسر کشور به ویژه مردم تهران تشکر کنم. مردم تهران دو کار مهم انجام دادند یکی اینکه ۴۶ اسم نوشتند و دوم اینکه با هوشمندی کار را یکسره کردند و اجازه ندادند انتخابات به مرحله دوم کشیده شود.

وی در ادامه تاکید کرد: انتخاب مردم ایران برای ما مورد احترام است. پیش بینی من این است که رابطه مجلس و دولت بهتر شود. مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفتند ما جنگ و نزاع نمی خواهیم و می خواهیم با دنیا در تعامل باشیم. آن‌ها از دولت خواستند به فکر زندگی مردم باشند. در انتخابات مجلس هم مردم پیام مشابهی به نمایندگان دادند. به همین دلیل فکر می کنم تلاقی این دو پیام را در تعامل دولت و مجلس ببینیم. البته ما رابطه بدی با مجلس نهم هم نداشتیم.

وی در رابطه با مساله آشتی ملی خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که تعابیری مثل آشتی ملی و رفع کدورت‌ها انجام گیرد و همه جناح‌ها، گروه‌ها چه آن‌هایی که رای آورده‌اند و چه آن‌هایی که رای نیاورده‌اند کنار هم باشند. در انتخاباتی که گذشت همه به وظیفه سیاسی خود عمل کردند. ملت ما پیروز واقعی این انتخابات بود. آثار این پیروزی را هم می‌بینیم.

رییس جمهور تاکید کرد: ملت دعوا و شکاف اجتماعی را دوست ندارد. چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی به ویژه در مساله اقتصادی باید کنار هم قرار بگیریم. با اینکه در سال های گذشته درآمد نفتی کشور خوب بود اما وقتی که به پایان سال ۹۱ نگاه می کنیم اشتغال خاصی نمی بینیم. این در حالی است که ما به اشتغال میلیونی نیازمندیم و این مساله با همدلی و رونق اقتصادی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد:‌ ما باید همه انرژی‌مان را برای رشد اقتصادی بگذاریم. نباید یکدیگر را تخریب کنیم. کسی که به مجلس راه نیافته می تواند در عرصه‌های دیگر فعالیت کند و برای مردم و نظام مفید باشد. برای اینکه فضای سیاسی معتدل‌تری داشته باشیم باید فضای نقد سازنده ای ایجاد کنیم. امیدواریم که در ماه‌های پیش رو فضای بهتری برای کشور ایجاد شود.

لازم شود لایحه یک‌دوازدهم می‌دهیم
رییس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا درست است مجلس از دولت درخواست ارائه لایحه یک دوازدهم کرده است؟ اظهار کرد: این مساله ای است که شما مطرح کردید. نظر ما این است که بودجه سال ۹۵ در همین سال ۹۴ به تصویب نهایی برسد. شما دیدید که به محض آنکه برجام اجرایی و عملیاتی شد روز بعدش یعنی ۲۷ دی ماه لایحه‌ بودجه ۹۵ را به مجلس ارائه دادیم.

وی ادامه داد:‌ روشن بود که زودتر از آن هم نمی توانستیم این کار را انجام دهیم از روز ارائه لایحه تا آخر سال ۶۰ روز برای بررسی آن باقی بود. مجلسی ها هم گرفتار انتخابات خود بودند و نشد آن‌طور که باید به بررسی لایحه بپردازند. تکلیف دولت برای سال آینده روشن می‌شود. حالا که به هر دلیلی مجلس نتوانسته مصوبه نهایی را به ما بدهد باید به ساز و کاری که وجود دارد عمل کنیم. اگر مجلس نتواند این اقدام را عملی کند دولت لایحه یک دوازدهم خواهد داد.