میرصانعی

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: با مطرح شدن راه اندازی بازار مشتقه ارز در بورس کالای ایران، سهم معاملات اوراق بهادار در این بازار در حال افزایش است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روح الله میرصانعی در پاسخ به اینکه اصولا جنس فعالیت کارگزاران در بورس کالا با بورس اوراق بهادار چه تفاوت هایی دارد، افزود: در بورس اوراق بهادار بیشتر سهام و اوراق معامله می شوند در حالی که در بورس کالا، بیشتر حجم معاملات فیزیکی و مخاطبان هر دو نیز متفاوت است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر در بورس اوراق بهادار بیشتر با سرمایه گذاران و سهامداران در ارتباط هستیم. اما در بورس کالا با تجار و عرضه کنندگان کالاهای فیزیکی ارتباط داریم. بنابراین علاوه بر نوع گزارش ها، خرید و فروش و سامانه معاملاتی، بازیگران بازار نیز با هم تفاوت دارند و باید کارگزاران برای هرکدام از این دو بورس با رویکردی خاص برخورد کنند.

وی درباره تفاوت فعالیت بورس کالای ایران با بورس های کالایی در دنیا نیز گفت: در بیشتر بورس های کالایی دنیا، اوراق بهادار معامله می شوند در حالی که در بورس کالای ایران سهم اوراق بسیار کم است و باید در سال های آتی این سهم بیشتر شود. در واقع آنقدر معاملات اوراق بهادار باید رشد کند که معاملات فیزیکی در مقابل آن کوچک به نظر بیاید.

میرصانعی با اشاره به تفاوت های فعالیت کارگزاران در بورس اوراق بهادار و بورس کالا، گفت: برخی از کارگزاری ها پایه و اساس بورس اوراق بهادار دارند و بعد از آن مجوز فعالیت در بورس کالا را دریافت کرده اند. بنابراین طبیعی است که تمرکز فعالیت این کارگزاران در بورس کالا کمتر باشد. به همین ترتیب بعضی از شرکت های کارگزاری تمرکز بر بورس کالا دارند و کمتر به بورس اوراق بهادار می پردازند.

وی ادامه داد: در واقع این تمرکز و نگاه کارگزاران به بورس ها براساس استراتژی فعالیت آنها تعریف شده و منافع آنها به فعالیت بیشتر در یک بورس خاص معطوف است و مشکلی محسوب نمی شود.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره برنامه های کانون کارگزاران برای بازار مشتقه ارزی نیز گفت: با توجه به برنامه راه اندازی بازار مشتقه ارزی ، کانون کارگزاران در حوزه آموزش می تواند نقش ایفا کند و اگر کارگزاران نیاز به آموزش داشته باشند، خدمات آموزشی را ارائه کند.

به گفته میرصانعی، تاکنون یک دوره آموزش بازار مشتقه ارزی با حضور مسئولان سازمان بورس اوراق بهادار و بورس کالا برای کارگزاران برگزار شده و موارد کلی این بازار منتقل شده است. به این ترتیب حتی اگر باردیگر در این مورد نیاز به آموزش احساس شود، کانون آمادگی دارد تا دوره های آموزشی را برگزار کند. حتی کانون کارگزاران می تواند به مشتریان کارگزاری ها نیز آموزش های لازم را بدهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما با تخصصی شدن کارگزاری ها در رینگ های مختلف موافق هستید، گفت: در واقع کانون کارگزاران با آزادی فعالیت کارگزاران موافق و معتقد به آزادی فعالیت کارگزاری ها در حوزه های استراتژیک و مورد نظر آنهاست.

وی ادامه داد: به این ترتیب باید کارگزاران در زمینه های دلخواه خود سرمایه گذاری کرده و مجبور به اخذ تمام مجوزها نباشند. به طور مثال یک کارگزاری علاقه مند به فعالیت در بازار فلزی است و دیگر نیاز به اخذ مجوز دیگری نیست. البته شرایط در حال حاضر هم به همین شکل است و به جز الزامات کمی که برخی از کارگزاری ها را مجبور به یکسری توسعه بیش از نیاز می کند، الزام دیگری وجود ندارد.

منبع: ایرنا