ati.png

بورس کالا با افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال آتی سکه طلا، از فردا وجه تضمین اولیه را با افزایش ۵۰ هزار تومانی یک میلیون تومان اعلام کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بورس کالا با توجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال در روزهای اخیر در بازار آتی سکه طلا، پس از پایان روز معاملاتی فردا چهارشنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۴ وجه تضمین اولیه برای این بازار را با افزایش ۵۰ هزار تومانی به مبلغ یک میلیون تومان افزایش داده است.

براساس این گزارش، در قرارداد آتی سکه طلا به منظور اطمینان از انجام تعهدات، هر یک از طرفین معامله درصدی از ارزش قرارداد را به عنوان "وجه تضمین اولیه" نزد کارگزار سپرده می‌کنند که متناسب با تغییر ارزش قراردادهای آتی، حساب هر یک از طرفین تعدیل می‌شود. بر همین اساس مبلغ وجه تضمین اولیه متغیری است که بر اساس فرمول تسویه روزانه قراردادهای آتی در بورس کالا تعیین و اعلام می شود،بنابراین با کاهش قیمت‌ها، این مبلغ از حساب سپرده خریدار کسر و به حساب سپرده فروشنده افزوده می‌شود و بالعکس.

عملیات بروزرسانی حساب‌ها در پایان هر روز معاملاتی توسط اتاق پایاپای انجام می‌گیرد. همواره باید در حساب سپرده سرمایه‌گذار مبلغی تحت عنوان "حداقل وجه تضمین" که معمولاً ٧٠ درصد وجه تضمین اولیه است، موجود باشد. چنانچه سپرده سرمایه‌گذار از حداقل وجه تضمین کمتر شود اصطلاحاً call margin شده و شخص ملزم به واریز وجه تا سطح وجه تضمین اولیه و یا بستن موقعیت خواهد بود که این مبلغ واریزی "سپرده جبرانی" نامیده می‌شود.

 در صورتی که سپرده جبرانی واریز نگردد، کارگزاری اقدام به بستن موقعیت سرمایه‌گذار و جبران ضرر و زیان خود کرده و مابقی وجوه را به حساب وی واریز می‌‌کند. در صورتیکه امکان بستن موقعیت در ساعات عادی معاملات نباشد، معاملات وارد بازار جبرانی می‌شود.

بر اساس این گزارش بازار جبرانی پس از پایان جلسه معاملات همان روز گشایش می‌یابد و شامل ٦ دوره ١٠ دقیقه‌ای حراج تک قیمتی است. دامنه نوسان در این بازار از ٦درصد در ١٠ دقیقه اول شروع شده و در هر دوره بر میزان دامنه نوسان افزوده می‌شود و نهایتاً به دوره ششم با دامنه نوسان ٣٢درصد ختم می شود.

این گزارش حاکی است، قرارداد آتی سکه طلا توافقنامه‌ای مبنی بر خرید و فروش یک دارایی در زمان معین در آینده و با قیمت مشخص است. به عبارت دیگر در بازار آتی، خرید و فروش دارایی پایه قرارداد براساس توافق نامه‌ای که به قرارداد استاندارد تبدیل شده است، صورت می‌گیرد که در آن به دارایی با مشخصات خاصی اشاره می‌شود. در بازارهای آتی الزامی نیست که کالا یا دارایی به طور فیزیکی رد و بدل شود و برخلاف بازارهای نقدی، انتقال مالکیت فوری دارایی مطرح نمی‌شود، بنابراین در این بازارها بدون در نظر گرفتن این که فرد مالک دارایی باشد یا نباشد، قراردادها قابل خرید و فروش هستند. برخلاف بازارهای نقد که پشتوانه آن تحویل دارایی است، بازارهای معاملات آتی مبتنی بر تسویه نقدی است و یکی از اهداف آن، خرید و فروش دارایی در آینده است.

سرمایه‌گذاران با استفاده از معاملات قراردادآتی از قرار گرفتن دارایی‌های خود در معرض نوسانات قیمت بازار جلوگیری می‌‌کنند.

بر اساس این گزارش، در قراردادهای آتی برای اینکه سرمایه‌گذار قادر به فروش قرارداد آتی باشد نیاز به مالک بودن آن کالا یا دارایی معین ندارد بلکه با عمل پیش فروش می‌تواند یک قرارداد آتی را در بازار بفروشد و در صورت نیاز به تحویل، آن را از بازار فیزیکی تهیه کند.

سرمایه گذار در بازار آتی سکه می تواند با یک سپرده اولیه معادل ارزش دارایی را کنترل کند که از آن تحت عنوان اهرم مالی نام می برند.

 

منبع : خبرگزاری فارس