فلزات

سال ۲۰۱۷ سالی فعال‌تر از حد انتظار برای بازار فلزات بود. مخصوصا در پایان سال که اکثر قیمت‌ها روندی صعودی به خود گرفتند. اکنون و در ابتدای سال جدید، بازار شاهد ثبات نسبی در بخش فلزات اساسی است و به‌نظر می‌رسد رشد تقاضای چین با سرعتی آهسته و پیوسته در حال افزایش است و این آهستگی باعث ثبات بیشتر خواهد شد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بازار جهانی طی دو سال گذشته (۲۰۱۶ و ۲۰۱۷)شاهد افزایش قیمت‌های جهانی در فلزات پایه بود. این افزایش قیمت‌ها که تا حدودی منجر به تقویت اقتصاد بازارهای جهانی شده است، بیشتر از اصلاحات اقتصادی کشور چین نشأت می‌گیرد.

چین به‌عنوان اساسی‌ترین تولیدکننده فلزات پایه در جهان نقش مهمی را در تغییرات بازارهای جهانی بازی می‌کند. کاهش برخی فعالیت‌ها در چین طی سال‌های گذشته مانند از رده خارج کردن برخی کوره‌های فولادی، افزایش تقاضا برای بازسازی‌های داخلی و دیگر عواملی نظیر آن‌ها باعث کسری عرضه بسیاری از محصولات فلزی در چین شد. پر واضح است که این کاهش عرضه از سوی چین باعث کمبود و کسری در بازارهای خارجی و در نتیجه رونق یافتن سایر کشورهای تولیدکننده بود؛ اما سال ۲۰۱۸ چه اتفاقاتی را برای بازار فلزات پایه به ارمغان خواهد آورد؟

خبرها حاکی از آن است که وضعیت رشد تقاضای چین همچنان ادامه خواهد داشت و به‌نظر می‌رسد ۲ فلز اساسی مس و فولاد از ثبات بیشتری در طی سال برخوردار باشند. هرچند افزایش کلی در قیمت‌های این ۲ فلز در جهان محسوس خواهد بود. اصلاحات بخش عرضه در چین برای بهبود بخشیدن به استانداردهای سلامت، ایمنی و محیط زیست (‌HSE) به میزان قابل توجهی در افزایش قیمت‌های فلزات تأثیرگذار بوده و خواهد بود.

نیکل نیز شاهد افزایش تقاضای چین است. رشد ۴ درصدی در بورس آتی شانگهای و کسری بازار تا بیش از ۵۰ هزار تن باعث افزایش قیمت نیکل شد. انتظار می‌رود که مس، رشد ۲.۵ درصدی را در تقاضای چین شاهد باشد و سبب افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی از جمله بورس فلزات لندن شود. با این حال گفته شده است که بازار چین با مازاد ۱۳۰ هزار تنی از این فلزات همراه خواهد شد. گفته می‌شود که ظرفیت عرضه آلومینیوم تا حدی محدود شده است که بازار سال گذشته نیز شاهد افزایش قیمت‌های این فلز بود. پیش‌بینی می‌شود که بازار چین رشد بیش از ۷ درصدی در تقاضای آلومینیوم را تجربه کند. با این حال بازار چین مازاد حدود ۲۰۰ هزار تنی از آلومینیوم را تجربه خواهد کرد.

فلز روی که بیشترین رشد قیمتی را طی ماه‌های گذشته داشته است، همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. رشد تقاضای چین تا ۰.۸ درصد و نیز کسری ۷۸۰ هزار تنی، افزایش بیشتر قیمت‌ها را در پی دارد. سرب که در سال گذشته نوسانات زیادی را شاهد بوده است با شروع سال جدید روند صعودی را در قیمت‌ها تجربه می‌کند. رشد تقاضای چین تا بیش از یک درصد و وجود اندکی مازاد در بازار، شرایط نسبتا پایداری را برای این فلز پیش‌بینی می‌کند. 

منبع:اخبار فلزات