پتروشیمی

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: افزایش فروش محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی نشان دهنده تولید بیشتر واحدهای پایین دست و افزایش تامین خوراک است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،علی محمد بساق زاده درمورد میزان تولید و فروش تا پایان آذرماه سال جاری گفت: حدود ۴۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید شده که  با توجه به تعمیرات اساسی صورت گرفته در مجتمع ها ظرفیت تولید در شرایط بهتری قرار دارد.

وی افزود: عرضه محصولات پتروشیمی در داخل کشور از وضعیتی مطلوب برخوردار است به طوری که ارزش فروش داخل نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است .

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: فروش محصولات در داخل ۱۲ میلیون تن بوده که حدود ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی بهتر جذب شده و نشان دهنده تامین خوراک بیشتر برای واحدهای پایین دستی پتروشیمی بوده است.

وی ادامه داد: معمولا در اروپا و آسیای دور مواد پتروشیمی از خوراک نفتی تولید می شود که با بالا رفتن خوراک محصول نیز افزایش قیمت پیدا می‌کند. اما در صنایع پتروشیمی ایران محصولات از خوراک گازی مثل اتان، متان و NGL تولید می شوند که نسبت به خوراک نفتی ارزان تراست و درنتیجه قیمت فروش بیشتر شده و سود بهینه تر شده است.

بر اساس این گزارش، بساق زاده چندی پیش نیز با تاکید براین که تعامل میان بخش های بالادستی و میان دستی می تواند منجر به توسعه صنایع پائین دستی پتروشیمی شود، گفت: تامین به موقع خوراک مورد نیاز صنایع تکمیلی و سرمایه گذاری برای متنوع سازی محصولات تولید شده در این بخش می تواند زمینه را برای تکمیل زنجیره ارزش و افزایش کارایی بخش های فعال در صنایع تکمیلی فراهم کند.

وی با بیان این که امروز عسلویه و ماهشهر به عنوان دو قطب مهم تولید محصولات پتروشیمی درحال فعالیت هستند و طرح های توسعه ای پتروشیمی در بسیاری از استان های کشور در حال تکمیل و راه اندازی است، گفته بود با تولیدی شدن این طرح ها زنجیره تولید بسیاری از محصولات پتروشیمی در داخل کشور تکمیل خواهد شد.

منبع: نیپنا