کامودیتی

قیمت نفت در اولین روز هفته تحت تاثیر کاهش اندک شمار دکل‌های حفاری آمریکا برای تولید جدید، روند صعودی خود را ادامه داد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طبق آمار شرکت بیکرهیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت برای تولید جدید در هفته منتهی به پنجم ژانویه، پنج حلقه کاهش یافت و به ۷۴۲ حلقه رسید.

چشم انداز روشن بازار نفت در سال ۲۰۱۸ و انتظار سرمایه گذاران برای کاهش بیش از پیش عرضه در موجی از فعالیت های سفته بازانه را در چند هفته اخیر به ویژه در معاملات آتی نفت به دنبال داشته است که این افزایش حجم معاملات در هفته ای که گذشت به اوج خود رسید و همین مساله از سوی تحلیلگران اصلی ترین عامل افزایش قیمت ها در روزهای قبل بوده است. کاهش ذخایر نفت آمریکا دیگر عامل تقویت قیمت ها در بازارهای جهانی بود.

ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به پنجم ژانویه، حدود ۵ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۱۹.۵ میلیون بشکه رسید. همچنین طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور ۲۹۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۹.۵ میلیون بشکه در روز رسید.

تداوم برنامه کاهش تولید به رهبری اوپک و افزایش تقاضا چشم انداز مثبتی را برای بازار طلای سیاه رقم زده است و علیرغم افزایش تولید نفت آمریکا بسیاری از تحیلگران چشم انداز روشنی را برای قیمت ها متصور هستند. طبق نظرسنجی سالانه رویترز از کارشناسان انرژی، انتظار می رود قیمت نفت نزدیک به سطح کنونی باقی مانده و تا پایان دهه جاری بین ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه معامله شود.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

ادامه رکوردشکنی روی، هفته آرام سایر فلزات

بررسی روند هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که فلزات اساسی در هفته ای که گذشت تحت تاثیر گزارش مرکز تحقیقات بانک مرکزی چین در مورد لزوم افزایش نرخ بهره تحت فشار بودند و عمدتا فرسایشی معامله شدند.

مرکز تحقیقات بانک مرکزی چین PBOC اعلام کرد که با توجه به رشد قیمت ها و افزایش سودآوری شرکت ها، زمان رشد نرخ بهره یوان فرا رسیده و موضوع در دستور کار است. رشد نرخ بهره هزینه نگهداری محصولات معدنی و نفتی در انبارها را افزایش می دهد که در این صورت تجار اقدام به عرضه موجودی انبارها و کاهش سقف آن خواهند نمود که عامل تضعیف بازار کامودیتی ها در کوتاه مدت و میان مدت می شود.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.


در هفته گذشته روی همچنان تحت تاثیر ادامه کاهش موجودی انبارها در بورس فلزات لندن، روند رو به رشد خود را ادامه داده و در بالاترین قیمت ده ساله اخیر خود قرار گرفت.

آمار عرضه- تقاضای فلز روی نشان از کمبود ۳۷ هزار تنی در ماه اکتبر بوده است و همزمان موجودی روی در بورس فلزات لندن در پایین ترین سطح از سال ۲۰۰۸ قرار دارد. با این وجود نگرانی فعالان بازار از احتمال افزایش عرضه - ناشی از قیمت های بالای فعلی- در ماه های پیش رو موجب افزایش فشار فروش در قراردادهای آتی شده و قیمت های نقدی تا حدی تحت فشار قرار گرفته است.

مس در هفته ای که گذشت علیرغم اعلام خبر کاهش تولید در دو معدن در هند و اندونزی و کاهش ارزش شاخص دلار آمریکا در دو روز پایانی هفته؛ تحت فشار افزایش اندک موجودی انبارها در بورس فلزات لندن و کاهش ریسک اعتصاب در معدن مس LomasBayas شیلی قرار داشت و در مجموع هفته ای کاهشی را تجربه کرد.

فرید فتحی، کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان