طلا

قیمت طلا در بازارهای جهانی در آغاز مبادلات امروز سه شنبه تحت فشار ناشی از افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا با کاهش روبرو شده است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱ درصد کاهش به کمتر از ۱۳۱۹ دلار رسیده است.گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا طی ماه های آینده فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.

البته نظرسنجی ها نشان می دهد که فدرال رزرو آمریکا در نشست ژانویه نرخ بهره را تغییر نخواهد داد ولی در نشست مارس به احتمال زیاد نرخ بهره افزایش خواهد یافت.قیمت طلا هفته گذشته برای چهارمین بار متوالی با رشد یک درصدی روبرو شد و به سطح ۱۳۲۵ دلار در هر اونس رسید که این بالاترین رکورد از ۱۵ سپتامبر به شمار می رود.

ارزش دلار آمریکا نیز به بالاترین سطح در یک هفته اخیر در برابر ارزهای معتبر بین المللی رسیده و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.

گرچه آمارهای اشتغال آمریکا در ماه دسامبر ناامید کننده و دور از انتظار بوده ولی به نظر می رسد این مساله مانعی برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه های آینده نخواهد بود.

رافائل بوستیک رئیس فدرال رزرو آتلانتا در سخنانی تاکید کرد که فدرال رزرو باید در سال ۲۰۱۸ میلادی حداقل ۲ بار نرخ بهره را افزایش دهد و این مساله بستگی زیادی به فشارهای تورمی خواهد داشت.

جی مینگ تحلیلگر ارشد موسسه شاندونگ گلد در این باره گفت:قیمت طلا در کوتاه مدت تحت فشار ناشی از تقویت ارزش دلار قرار خواهد داشت، اصلاحات مالیاتی و انتظارات مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو نیز می تواند فشار زیادی بر قیمت طلا وارد کند.

وی در ادامه افزود: می توان انتظار داشت که قیمت جهانی طلا در شش ماه دوم ۲۰۱۸ میلادی با عملکرد بهتری روبرو شود.

وانگ تائو تحلیلگر تکنیکال بازار طلا نیز بر این باور است که قیمت جهانی طلا احتمالا در کوتاه مدت می تواند سطح مقاومتی ۱۳۲۹ دلاری را آزمایش کند.

تحلیلگران موسسه اسکاتیا موکاتا نیز بر این باورند که سطح حمایتی قیمت طلا در شرایط کنونی ۱۳۱۱ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا با افت بیشتری روبرو خواهد شد.

منبع:رویترز