زعفران

در پی ثبت معامله بیش از ۸۵ کیلوگرم زعفران، رکود حجم معاملات روزانه این محصول از ابتدای آغاز اجرای طرح خرید توافقی زعفران در بورس کالای ایران شکسته شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،امروز در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران، محصول زعفران در چهار رقم پوشال معمولی، پوشال مرغوب، نگین و سرگل از دو انبار زرین زعفران مشرق زمین و اتحادیه تعاونی روستایی به میزان ۸۵ کیلو و ۸۱۸ گرم و در قالب خرید توافقی توسط سازمان مرکزی تعاونی روستایی خریداری شد که این میزان بالاترین حجم معامله زعفران از ابتدای اجرای سیاست خرید توافقی تا کنون است.

خرید توافقی زعفران سیاستی است که براساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی در راستای حمایت از کشاورزان، تنظیم بازار و اعمال مدیریت در تولید زعفران مشخص و دستورالعمل معاملات آن توسط بورس کالای ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی تهیه شده است.

به این ترتیب خرید توافقی زعفران نوع دیگری از سیاست های حمایتی دولت است تا خرید زعفران به قیمت توافقی از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در قالب دو سناریو صورت گیرد. سناریوی اول، خرید فیزیکی زعفران است که از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با پرداخت ۴۰ درصد از پول کشاورز بوده که در آن معامله به صورت قطعی انجام می شود و زعفران خریداری شده برای تقویت بخش صادرات و حفظ جایگاه بین المللی زعفران از طریق بورس کالای ایران عرضه می شود.

در سناریوی دوم نیز خرید زعفران به شکل گواهی سپرده کالایی مورد معامله در بورس کالای ایران است که در آن قیمت توافقی زعفران بر مبنای مشخصات کیفی و وضعیت ظاهری انواع محصول، در ۴ دسته تعیین شده است. در این شیوه سازمان مرکزی تعاونی روستایی موظف به خرید ۳۰ درصد گواهی سپرده کالایی صادر شده برای کشاورز با سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی بوده و این سازمان نسبت به تسویه حساب با کشاورزان براساس مقررات بورس اقدام می کند.۷۰ درصد باقیمانده محصول کشاورز به مدت سه ماه با اخذ هزینه انبارداری از کشاورز نگهداری می شود و در صورتی که طی سه ماه  کشاورز موفق به فروش محصول خود در بورس نشود، ۷۰ درصد مذکور نیز پس از سه ماه با همان حداقل قیمت خرید توافقی توسط مجری طرح با سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی خریداری شده و با کشاورز تسویه می شود.