سلطانی نژاد

از ابتدای آغاز اجرای سیاست خرید توافقی زعفران در بورس کالای ایران ۱۹۷.۵۵کیلوگرم محصول مورد معامله قرار گرفته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام این خبر به«پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: معامله این حجم از زعفران در تالار کشاورزی بورس کالای ایران که در چهار رقم پوشال معمولی، پوشال مرغوب، نگین و سرگل برای ۸ نماد معاملاتی تعریف شده، ارزشی بیش از ۹ میلیارد و ۸۴۴ میلیون و ۵۷۴ هزار ریال رقم زده است.

حامد سلطانی نژاد به نحوه قیمت گذاری زعفران در قالب خرید توافقی اشاره کرد و گفت: طبق این سیاست، قیمت زعفران نگین به ازای هر کیلوگرم ۵۴ میلیون ریال، زعفران سرگل ۵۱ میلیون ریال، زعفران پوشال مرغوب ۴۸ میلیون ریال و زعفران پوشال معمولی به قیمت ۴۳ میلیون ریال به ازای هر کیلوگرم تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای سیاست خرید توافقی زعفران شرایط کیفی محصول خریداری شده مطابق با استاندارد ملی ایران در نظر گرفته می شود، گفت: سازوکار معاملات از طریق گواهی سپرده کالایی و معاملات قطعی تعیین شده و محدوده اجرای استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی بوده است. افزون بر این، زعفران معامله شده در قالب سیاست خرید توافقی، محصول تولیدی سال جاری بوده و فقط از تولیدکنندگان با معرفی وزارت جهاد کشاورزی خرید صورت گرفته است.

سلطانی نژاد در خصوص صادرات محصول زعفران خریداری شده در قالب معاملات به روش قطعی، اظهار داشت: براساس ابلاغیه وزیر محترم جهاد کشاورزی در صورت معامله به صورت قطعی، سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران و یا شرکت مباشر می تواند نسبت به عرضه و فروش زعفران به منظور تقویت بخش صادرات و حفظ جایگاه بازار بین المللی زعفران، محصول خریداری شده را از طریق رینگ صادراتی بورس کالا به فروش رساند.

در پایان این گزارش می افزاید، براساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی به شماره۰۲۰ /۱۹۰۲۵ مورخ ۱۳۹۶.۰۸.۰۱ در راستای حمایت از کشاورزان، تنظیم بازار و اعمال مدیریت در تولید زعفران شرایط خرید توافقی زعفران مشخص گردید و دستورالعمل معاملات توافقی این محصول توسط بورس کالای ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی تهیه شد.