مرتضی بانک

مشاور رئیس جمهور گفت: ایجاد بورس بین المللی در مناطق آزاد که مکمل فعالیت های اقتصادی باشد در دست تهیه و اجراست.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه تجاری گفت: در چهار سال گذشته مناطق ویژه اقتصادی کشور بیش از ۷۷ میلیارد دلار کالا به خارج کشور صادرات داشته اند و در مقابل تنها کمتر از ۱۹ میلیارد دلار کالا وارد کرده اند.

مرتضی بانک در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در این مدت همچنین مناطق آزاد بیش از یک میلیارد دلار صادرات داشته اند درحالیکه این میزان در سال ۱۳۹۲ تنها ۱۹۰ میلیون دلار بود.

وی یکی از مشکلات توسعه صادرات در این مناطق را نبود شعب بانک های بین المللی دانست و افزود: هم اکنون ۳۵۰ شعبه بانک در این مناطق فعالیت می کنند که همه آنها بانک های ایرانی هستند اما بزودی با تصویب آیین نامه های لازم زمینه گسترش روابط بانکی با دنیا از طریق ایجاد شعب بانک های خارجی فراهم می شود بخصوص اینکه پس از برجام، زمینه تحولات اقتصادی بیشتری در این مناطق فراهم شده و طرف های خارجی علاقه مند به ایجاد شعبه در مناطق آزاد اقتصادی ایران هستند.

مشاور رئیس جمهور در ادامه ایجاد بورس بین المللی در مناطق آزاد را که مکمل فعالیت های اقتصادی باشد از دیگر اقدامات دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد عنوان و تصریح کرد: مقدمات ایجاد بورس بین المللی هم در این مناطق در دست تهیه و اجراست.

بانک روند سرمایه گذاری داخلی و خارجی در مناطق آزاد و ویژه تجاری را مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: البته این امر هنوز با اهداف مناطق آزاد فاصله دارد اما در چهار سال گذشته، بیش از ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار قرارداد و مجوز سرمایه گذاری خارجی صادر شده که تاکنون ۸۰۰ میلیون دلار آن محقق و عملیاتی شده و در بخش سرمایه گذاری داخلی هم، ۵۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذرای خارجی مجوز گرفته اند که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن تاکنون محقق شده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد این روند مثبت سرمایه گذاری خارجی و داخلی همچنان تداوم یابد و شکوفایی بیشتری در انتظار این مناطق باشد.

بانک همچنین با اشاره به تصمیم دولت و مجلس برای افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه در کشور گفت: البته ما تمایل داریم لایحه دولت در این خصوص ملاک عمل نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قرار گیرد و امیدواریم این لایحه، تا دو هفته آینده که لایحه بودجه سال آینده از کمیسیون اقتصادی به کمیسیون تلفیق می رود در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گیرد.

وی در خصوص منطقه آزاد فرودگاهی در اطراف فرودگاه بین المللی امام خمینی نیز گفت: متولی مناطق آزاد می تواند هر دستگاه دولتی باشد که در این مورد وزارت راه و شهرسازی است اما مهم این است که در چارچوب قوانین مناطق آزاد فعالیت کنند و در خصوص این منطقه نیز با وزیر راه و شهرسازی برای تعیین مسئول منطقه هماهنگی هایی شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه تجاری کشور ترانزیت را یکی از مزیت های مهم کشور بخصوص در مناطق آزاد دانست و تصریح کرد: با ۱۵ کشور همسایه هستیم که هر کشوری چنین مزیتی ندارد و امیدواریم بخصوص در بخش مناطق آزاد بنادر ما توسعه بیشتری یابند و وزارت راه هم در این بخش برنامه های گسترده ای داشته که بخشی از آن بدلیل تنگناهای اقتصادی کشور اجرایی نشده با این وجود در بندر انزلی توسعه بندر کاسپین اجرایی شد و هم اکنون این بندر با دو اسکله فعال است و بنادر شهید بهشتی و کلانتری هم توسط وزارت راه تکمیل شده و امیدواریم این دو بندر هم به مناطق آزاد متصل شوند ضمن اینکه ظرفیت این دو بندر به ترتیب تا ۱۰۰ و ۵۰ هزار تن افزایش می یابد.

وی افزود: در کیش هم بندر جدیدی در حال ساخت است که تا اوایل سال آینده تکمیل می شود و ظرفیت این جزیره را از ۷ هزار تن توان بارگیری به ۳۵ هزار تن افزایش می دهد

مشاور رئیس جمهور با اشاره به فعالیت ۱۲۰۰ واحد صنعتی در مناطق آزاد و ۷۷۰ واحد صنعتی در مناطق ویژه کشور گفت: این دو هزار واحد نقش مهمی در توسعه اقتصادی مناطق داشته اند و امیدواریم با اصلاح مقررات مدیریتی ، و استفاده از نیروهای کارآمد و متخصص ، توسعه این مناطق سرعت گیرد.

بانک همچنین در پاسخ به سوالی درباره بحث ورود کالاهای قاچاق از این مناطق به داخل کشور گفت: ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور زمینه های مختلفی دارد که از جمله می توان به کولبری و ته لنجی و ... اشاره کرد اما واردات سازمان دهی شده قاچاق از مناطق آزاد به داخل کشور وجود ندارد و قطعا به آن میزان نیست که در برخی رسانه ها گفته می شود.

وی گفت: در مناطق آزاد، ۲۶۵ هزار نفر و در مناطق ویژه ۱۷۶ هزار نفر مشغول به کار هستند و ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار کالا برای مصارف خود این مناطق وارد می شود و بخشی هم با توجه به امکان ورود ۸۰ دلار کالا همراه مسافر، از طریق مسافران وارد می شود و در نتیجه رقم چندانی باقی نمی ماند که بتوان گفت بصورت سازماندهی شده کالایی وارد کشور می شود .

بانک  افزود: در حال حاضر رقم واردات قاچاق کالا به ۱۲.۵ تا ۱۳ میلیارد دلار رسیده حال آنکه این رقم در سال ۱۳۹۲ حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده است.

وی شفافیت را لازمه فعالیت اقتصادی سالم دانست و گفت: ما بیش از هرکس بدنبال شفافیت بوده و در تلاش هستیم فعالیت های نرم افزاری ما با پنجره واحد گمرکی یکسان و همخوان شود که این امر در منطقه اروند اجرایی شده و تا پایان این ماه هم در ارس اجرا می شود و تا پایان سال بقیه مناطق آزاد هم به پنجره واحد گمرکی وصل می شوند و همه ورودی و خروجی های کشور تحت کنترل قرار خواهند گرفت.

بانک در خصوص ایجاد قطب جدید خودرو سازی هم گفت: این البته جزو برنامه های مناطق آزاد است اما تلاش کردیم ابتدا فعالیت های دیگر این مناطق از قبیل پتروشیمی ، فولاد، صنایع کشاورزی و تبدیلی را سامان دهیم و بعد به موضوع خودرو سازی بپردازیم.

وی درخصوص قانون محدودیت ورود خودروی لوکس به کشور هم گفت: هم اکنون قانون حذف سه خودروی فرسوده برای واردات یک خودرو در کشور به صورت یکسان اجرا می شود اما ما معتقدیم در مناطق آزاد باید این امر از قاعده کلی مستثنی باشد و طبق مقررات مناطق آزاد عمل شود.

مشاور رئیس جمهور در خصوص پروژه پدیده شاندیز در کیش هم گفت: در این خصوص اقداماتی با هماهنگی سازمان منطقه آزاد کیش آغاز شده و دستگاههای متولی امر مشخص شده اند و امیدواریم به زودی با مجوزهای صادر شده تحت مدیریت جدید، کار ساخت پروژه تداوم یابد.