طلا

قیمت طلا در مبادلات روز جمعه با شکستن سطح مقاومتی ۱۳۰۰ دلاری به بالاترین سطح خود در ۲ ماه و نیم اخیر رسیده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، کاهش ارزش دلار آمریکا موجب شد تا قیمت هر اونس طلا در مبادلات روز جمعه به بالاترین سطح خود در دو ماه و نیم اخیر برسد. تشدید تنش های سیاسی و نگرانی ها نسبت به سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است.

بر اساس این گزارش ارزش دلار آمریکا با بدترین عملکرد خود از سال ۲۰۰۳ میلادی روبرو شده است. تنش های کره شمالی و پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیر زیادی بر افت ارزش دلار داشته است. ادامه روند ناامید کننده نرخ تورم در آمریکا نیز فشار زیادی بر ارزش دلار وارد کرده است.

شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی روز جمعه به پایین ترین سطح در ۳ ماه اخیر رسیده است.قیمت هر اونس طلا در مبادلات روز جمعه با ۰.۲ درصد افزایش به بیش از ۱۳۰۲ دلار رسیده است.

جورجت بوئل تحلیلگر ارشد موسسه ای بی ان امرو در این باره تاکید کرد: در هفته های اخیر مبادلات در بازارهای جهانی کمتر شده و بهره اوراق قرضه نیز فشار زیادی را بر ارزش وارد کرده است و این مساله به نفع قیمت طلا شده است. به نظر من کاهش ارزش دلار در سال ۲۰۱۷ میلادی مهمترین عامل افزایش قیمت طلا بوده است.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار ارزش اوراق قرضه آمریکا و تنش های سیاسی قرار خواهد داشت.

در حالی که فدرال رزرو آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳ بار نرخ بهره را افزایش داده ولی این مساله نتوانسته است ارزش دلار را افزایش دهد.

به اعتقاد استراتژیست های موسسه مالی اسکاتیا موکاتا ، سطح مقاومتی بعدی قیمت طلا در روزهای آینده ۱۳۰۶ دلار خواهد بود. قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۱۷ میلادی با رشد ۱۲ درصدی روبرو شده تا بهترین عملکرد از سال ۲۰۱۰ را ثبت کند.

در بین فلزات گرانبها ، پالادیوم بهترین عملکرد را داشته به طوری که نگرانی ها نسبت به کمبود عرضه موجب رشد ۵۶ درصدی قیمت این فلز گرانبها در سال ۲۰۱۷ شده است.

پیش بینی می شود تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و آسیایی به خصوص هند و چین نیز تاثیر مهمی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت.

منبع:رویترز