طلا

یک تحلیلگر برجسته اقتصادی بر این باور است که سیاست های سختگیرانه پولی فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره موجب رشد بیشتر قیمت طلا در سال آینده خواهد شد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، کریس وستون تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه گذاری آی جی تاکید کرد: افزایش نرخ بهره آمریکا لزوما به معنای کاهش قیمت جهانی طلا نخواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر فدرال رزرو آمریکا سال آینده نیز ۳ یا ۴ بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد، این مساله منجر به بی ثباتی شدید مالی خواهد شد و این مساله سرمایه گذاران را تشویق به خرید طلای بیشتر برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه ها خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: در شرایطی که نرخ تورم در سال ۲۰۱۸ میلادی با افزایش روبرو می شود، بازارهای جهانی منتظر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو خواهند بود، این در شرایطی است که افزایش متوالی نرخ بهره موجب بروز بی ثباتی مالی خواهد شد، آن هم در شرایطی که مردم تمرکز اصلی خود را بر روی اجرای قانون جدید کاهش مالیات ها قرار داده اند و اقتصاد آمریکا با کسری بودجه و افزایش بدهی روبرو خواهد شد.

وی اظهار داشت: به نظر من فدرال رزرو آمریکا دچار اشتباه سیاستی شده است. گرچه خیلی ها تصور می کنند که افزایش نرخ بهره به ضرر قیمت طلا خواهد بود ولی مردم برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه های خود در برابر این نوسانات، به طلا روی خواهند آورد.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: البته اگر فدرال رزرو آمریکا طی سال آینده اشتباه خود را اصلاح کند و تمایلی برای افزایش بیشتر نرخ بهره نداشته باشد، این مساله موجب کاهش قیمت طلا خواهد شد.

وستون گفت: به نظر من باید انتظارات تورمی در اقتصاد آمریکا را به درستی تحلیل کنیم. آیا انتظارات و فشارهای تورمی در آمریکا به حدی هست که فدرال رزرو نرخ بهره را ۳ یا ۴ بار افزایش دهد؟ اگر فدرال رزرو ۴ بار نرخ بهره را افزایش دهد، نوسانات افزایش خواهد یافت و این مساله در نهایت به نفع تقاضا و قیمت جهانی طلا خواهد بود.

وی پیش بینی کرده است که قیمت هر اونس طلا سال آینده در بهترین حالت به ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۵ دلار خواهد رسید و در بدترین سناریو نیز ممکن است به ۱۱۵۰ تا ۱۱۰۰ دلار کاهش یابد.

به نظر می رسد مهمترین سطح مقاومتی قیمت طلا در سال آینده ۱۳۰۰ دلار خواهد بود.

منبع:کیتکو نیوز