فولاد

میزان کل تولید امسال ایران در سال ۲۰۱۶ معادل ۱۷ میلیون و ۸۹۵ هزار تن بوده است که در ۱۰ ماه اول امسال ۱۷ میلیون و ۹۰۱ هزار تن است و یک رشد ۲۰.۹ درصدی را نشان می دهد و بنظر می رسد با توجه به متوسط تولید ماهیانه تا پایان ۲۰۱۷ از ۲۰ میلیون تن عبور کند. این رقم یک رکورد بسیار ارزشمند در تولید فولاد کشور ما خواهد بود

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد روز سه شنبه منتشر شد که در آن آخرین داده های مربوط به تولید فولاد و انواع محصولات فولادی در میان ۶۶ کشور این انجمن جمع آوری شده است. این داده ها نشان می دهد که صنعت فولاد کشور ما در آستانه دو رکورد بزرگ قرار دارد. ایران با رشد چشمگیر تولید آهن اسفنجی همچنان بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان است و از طرفی در تولید فولاد خام نیز یک جهش بزرگ را تجربه کرده است و بر این مبنا تنها یک گام با رسیدن به ۲۰ میلیون تن تولید در فولاد خام و آهن اسفنجی در سال ۲۰۱۷ فاصله دارد.

این انجمن در سال ۱۹۶۷ میلادی توسط مهم ترین کشورهای تولیدکننده فولاد در جهان بنیان نهاده شد و امسال پنجاهمین سال فعالیت آن است. اهمیت اصلی این سازمان بین المللی از آن جهت است که توانسته در این سال ها با ایجاد یک افق روشن از مجموع فعالیت های مربوط به تولید و مصرف فولاد در جهان به توسعه این صنعت بسیار مهم، کمک کند. کشورهای عضو این انجمن بیش از ۹۹ درصد تولید فولاد جهان را در اختیار دارند، از اینرو داده های جمع آوری شده توسط آن شمولیت بالا و اهمیت درخور توجهی یافته اند.

رشد جهانی تولید و ایران بالاتر از میانگین رشد جهانی

بر اساس آخرین گزارش این انجمن، میزان تولید فولاد خام در جهان طی ۱۰ ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی به یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار تن رسیده است. در حالی که تولید سال گذشته رقمی معادل یک میلیارد و ۶۰۹ میلیون و ۳۴ هزار تن بود. بر این اساس به نظر می رسد که این میزان در پایان ۲۰۱۷ با رشد بیش از ۵.۵ درصدی همراه بوده و در سطحی بالاتر از ۲۰۱۶ قرار بگیرد.

بر این اساس چین کماکان بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان محسوب می شود. چین توانسته در ماه گذشته میلادی بیش از ۷۲ میلیون و ۳۶۲ هزار تن فولاد خام تولید کند. بیشترین تولید امسال چین ۷۴ میلیون و ۵۹۴ هزار تن و مربوط به ماه آگوست است. سیاست های بازدارنده تولید در چین با آغاز فصل سرما و به منظور اجرای سیاست های زیست محیطی از اواسط سپتامبر بطور جدی توسط دولت چین و مقامات محلی به موقع اجرا گذاشته و موجب شد که رشد تولید با وقفه همراه شود و روند صعودی  که از آغاز تابستان شاهد آن بودیم متوقف شود. با این وجود کماکان میزان تولید ماهانه فولاد در چین۶.۱ درصد بیشتر از سال گذشته است و رشد نقطه ای تولید اکتبر نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۱ درصد است. این در حالی است که دولت چین با اجرای سختگیرانه مقررات زیست محیطی بدنبال کاهش ظرفیت ۱۵۰ میلیون تنی در طول سال جاری میلادی بوده است.

دومین و سومین رتبه تولید فولاد خام جهان پس از چین به ترتیب به کشورهای ژاپن و هند اختصاص دارد. ژاپن در سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک به ۸۷ میلیون و ۲۴۰ هزار تن فولاد خام تولید کرده است و پس از آن هند با اختلاف اندک و با تولید ۸۴ میلیون و ۱۲۳ هزار تن در جایگاه بعدی قرار دارد.

جهش تولید فولاد خام در ایران

بر اساس داده های گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران با تولید یک میلیون و ۹۸۰ هزار تن فولاد خام در اکتبر امسال یک جهش بیش از ۲۴ درصدی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده است که خبر بسیار خوبی برای صنعت فولاد کشور محسوب می شود. ایران در اکتبر ۲۰۱۶ توانسته بود ۱ میلیون و ۵۹۴ هزار تن تولید داشته باشد. این رشد در حالی اتفاق افتاده که متوسط رشد جهانی ماه اکتبر همچنانکه پیشتر اشاره شد ۵.۷ درصد بوده است و میانگین رشد در ۱۰ ماه گذشته از سال ۲۰۱۷ معادل ۵.۶ درصد است. میزان کل تولید امسال ایران در سال ۲۰۱۶ معادل ۱۷ میلیون و ۸۹۵ هزار تن بوده است که در ۱۰ ماه اول امسال ۱۷ میلیون و ۹۰۱ هزار تن است و یک رشد ۲۰.۹ درصدی را نشان می دهد و به نظر می رسد با توجه به متوسط تولید ماهیانه تا پایان ۲۰۱۷ از ۲۰ میلیون تن عبور کند. این رقم یک رکورد بسیار ارزشمند در تولید فولاد کشور ما خواهد بود.

ترکیه دوشادوش آلمان

تنها تولیدکننده ای که از نظر رشد تولید می تواند با ما رقابت کند ترکیه است. این کشور با تمرکز بر سرمایه گذاری در صنعت فولاد و تلاش همه جانبه برای گسترش صادرات با مرکزیت کشورهای همسایه ی جنوبی و شرقی که بدلیل شرایط خاص و لزوم بازسازی زیرساخت ها، نیاز مبرمی به فولاد و محصولات آن دارند موفق شده در ۱۰ ماه اول امسال تولید خود را به حدود ۳۱ میلیون و ۵۰ هزار تن برساند و رشد ۱۱.۱ درصدی را ثبت کند. گذشته از این ترکیه ششمین فولاد ساز جهان به شمار می رود.

برای آشنایی با فضای تولید جهان بد نیست اشاره کنیم که کل تولید اروپا در ۱۰ ماه اول سال ۱۷۴ میلیون تن بوده است و آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا با حدود ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید ۲۱ درصد آن را به خود اختصاص داده و ترکیه دومین فولادساز اروپا ۱۷.۸ درصد تولید را سهیم است.

در منطقه موسوم به CIS که شامل برخی از کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق نظیر بلاروس، ازبکستان، قزاقستان، اوکراین، مولداوی و روسیه می شود، با محوریت روسیه، تولیدی معادل ۸۵ میلیون و ۲۴۰ هزار تن داشته است. روسیه بعنوان بزرگترین تولیدکننده این منطقه و پنجمین تولید کننده بزرگ جهان ۶۰ میلیون و ۴۳۰ هزار تن را به خود اختصاص داده است.

جایکاه تثبیت شده ایران در تولید آهن اسفنجی جهان

نکته جالب توجه گزارش انجمن فولاد، مربوط به جایگاه ایران در میان کشورهای تولید و صادرکننده آهن اسفنجی جهان است.

می دانیم که ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده  آهن اسفنجی در جهان است. بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد ۱۴ کشور مختلف به عنوان تولیدکننده  آهن اسفنجی در این انجمن حضور دارند که ۸۵ درصد تولید جهان را در اختیار دارند و میزان کل تولید آهن اسفنجی آن ها در ۱۰ ماه نخست امسال معادل ۵۱ میلیون و ۷۵ هزار تن بوده که در این میان ایران با ۶ میلیون و ۴۳۰ هزار تن، بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است.

پس از ایران، کشور هند قرار دارد که نزدیک به ۱۳ میلیون تولید را در ۱۰ ماهه به ثبت رسانده است. بر این اساس ایران تولیدکننده ۳۲ درصد آهن اسفنجی دنیاست. بررسی داده های این گزارش همچنین نشان می دهد که کشور ما موفق شده است ۲ میلیون و ۹۵ هزار تن آهن اسفنجی در ماه اکتبر تولید کند که نسبت به ماه مشابه سال قبل حاکی از جهش ۴۶ درصدی است. سهم ایران در سال ۲۰۱۶ از تولید آهن اسفنجی جهان ۲۸.۶ درصد بوده است. سال گذشته کل تولید این ماده در جهان ۵۵ میلیون و ۹۰۵ هزار تن بود که ۱۶ میلیون تن آن در کشور ما تولید شد. این در حالی است که در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۶ میلیون و ۴۳۰ هزار تن تولید در کشور صورت پذیرفته است که نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۶ رشد ۲۲.۹ درصدی را نشان می دهد. به طوری که به نظر می رسد اگر تولید با همین آهنگ تا پایان سال میلادی ادامه یابد، شاهد یک دستاورد بزرگ دیگر در این صنعت و رسیدن به ۲۰ میلیون تن تولید آهن اسفنجی در سال ۲۰۱۷ میلادی باشیم.

*علی مرتضوی، تحلیلگر شرکت بین المللی الپری 

منبع:سنا