طلا

قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه قرار گرفت و با افزایش روبرو شده است.

به گزارش« پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بر اساس این گزارش وزارت کار آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که اقتصاد این کشور طی ماه گذشته ۱۵۶ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است که این رقم بسیار پایین تر از انتظارات اولیه بوده است.

قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه به ۱۳۲۵ دلار رسیده است. البته قیمت طلا روز گذشته برای لحظاتی پس از انتشار آمارهای اشتغال آمریکا به بیش از ۱۳۳۴ دلار رسید که این بالاترین رقم از نوامبر بوده است.

راب هاورث تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه بانکورپ ولس منجمنت در این باره تاکید کرد: آمارهای ضعیف اشتغال و رشد دستمزد در آمریکا به نگرانی های قبلی درباره کاهش نرخ تورم این کشور افزوده است. این مساله عامل مهمی برای کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت طلا بوده است.

نرخ بیکاری آمریکا نیز از ۴.۳ درصد به بیش از ۴.۴ درصد افزایش یافته است. میزان دستمزدها در اقتصاد آمریکا نیز در ۱۲ ماه گذشته ۲.۵ درصد رشد داشته است.

این آمارها  در شرایطی منتشر شده است که وضعیت نرخ تورم در آمریکا نیز ناامید کننده است. به نظر می رسد انتشار این آمارها گمانه زنی ها درباره افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه های آینده را کمتر کرده است.

متن مذاکرات نشست جولای فدرال رزرو نشان می دهد که مقام های بانکی آمریکا به شدت نگران وضعیت نرخ تورم هستند. کاهش ارزش دلار در پایان مبادلات روز جمعه تاثیر زیادی بر افزایش تقاضا و قیمت جهانی طلا داشته است.

این در شرایطی است که موسسه ای دی پی از ایجاد ۲۳۷ هزار فرصت شغلی جدید توسط بخش خصوصی آمریکا در ماه اوت خبر داده بود.

به نظر می رسد قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت تاثیر آمارهای اشتغال آمریکا همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. تشدید تنش های سیاسی در عرصه بین المللی به خصوص بحران کره شمالی و تنش های داخلی در واشنگتن نیز می تواند عامل مهمی برای نوسانات قیمت طلا در روزهای آینده باشد.

مساله افزایش سقف بدهی های دولت آمریکا نیز بحث داغ و جنجالی طی هفته های آینده خواهد بود و این مساله نیز می تواند تاثیر مهمی بر قیمت طلا داشته باشد.

منبع:مارکت واچ