ترامپ

کارشناس مؤسسه مطالعات راهبردی روسیه می گوید: یکی از اهداف سیاست های خصمانه رئیس جمهوری کنونی آمریکا در برابر تهران، آسیب رساندن به جایگاه ایران به عنوان بازیگر کلیدی بازار نفت است.

به گزارش« پایگاه خبری بورس کالای ایران»، خبرگزاری ایتارتاس از مسکو نوشت: اژدر کرتوف، سردبیر نشریه چالش های راهبرد ملی و کارشناس مؤسسه مطالعات راهبردی روسیه، دیروز اعلام کرد: هدف سیاست‌های خصمانه آمریکا در برابر ایران، خارج کردن تهران از جایگاه یکی از بازیگران فعال در بازار جهانی نفت است.

وی گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا یک تاجر موفق است و رقیبان جدی را تحمل نمی‌کند؛ از این دیدگاه، هدف از سیاست های آمریکا خارج کردن ایران از شمار بازیگران کلیدی بازارهای جهانی نفت است.

این کارشناس روس با اشاره به سیاست های واشینگتن، یادآور شد که آمریکایی ها در مناطق مختلف جهان بحران ایجاد می کنند و به این وسیله، رقیبان خود را در زمینه سیاست خارجی تضعیف می کنند.

کرتوف تأکید کرد: مدت هاست که آمریکا برای افزایش تولید مواد هیدروکربری و تبدیل شدن از یک واردکننده به صادرکننده این کالاها، طرح هایی داشته است.

به گفته وی، اگر تنش های مربوط به ایران تشدید و تحریم های محدود کننده صادرات نفت ایران به مناطق مختلف جهان سخت تر شوند، احتمال کامیابی آمریکا در جانشین کردن نفت و گاز خود به جای ایران بیشتر می شود.

این کارشناس روس همچنین اعلام کرد که این سیاست آمریکا به یکی دیگر از رقیبان این کشور، یعنی اتحادیه اروپا، آسیب می رساند.

کرتوف گفت: واشینگتن احتمالاً درباره دورنمای جذب شرکت های اروپایی در اقتصاد ایران پس از پایان تحریم ها و بهبود روابط تهران و اتحادیه اروپا، نگران است.

وی در پایان اعلام کرد: اگر آمریکایی ها به سیاست فشار بر ایران باز گردند، جمهوری اسلامی نیز واکنش نشان می دهد و معنای این تحول این است که شاهد دور جدید تنش در منطقه خواهیم بود؛ به هر حال، سیاست های کنونی آمریکا نشان می دهد که آنها یک بازیگر مسئول جهانی نیست.

منبع: خبرگزاری مهر