• ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۲
  • کد خبر: 1187

بازار سنگ آهن داخلی چین همچنان در شرایط رکود قرار دارد و قیمت های فروش فوری سنگ آهن وارداتی نیز در بنادر چین پس از سقوط در هفته های گذشته رو به ثبات حرکت کرده است.

به گزارش معدن24 به نقل از یومتال، در هفته های اخیر شاهد بودیم، بازار زمانی که فعالان از سیاست ها و اخبار اخیر سردرگم بودند شاهد ریزش قیمت ها و ایجاد بی نظمی در آن می شد.

در سکوهای معاملاتی نیز باوجود ثبات نرخ ها، شاهد معاملات فعالی نبودیم.

گفته می شود قیمت لحظه ای سنگ آهن پی بی فاین با عیار 61.5 درصد در بندر کینگ دائو به 370 یوان به ازای هر تن رسیده و بهای کنسانرته 66 درصد در بندر تانگشان 600 یوان است.

همچنین در بندر تانگشان قیمت شمش فولاد 1970 یوان بود و میلگرد در مقایسه با قبل با کاهش 11 یوانی، 2291 یوان معامله می شد.

چین در جدیدترین اقدام خود به منظور حمایت و ادامه فعالیت معادن سنگ آهن داخلی خود، تغییر مالیات ذخایر سنگ آهن را در دستور کار قرار داده است.

وزارت مالی چین اعلام کرده این اقدام که از اول می عملیاتی می شود عمدتا به منظور بهبود فضای کسب و کار و سود خطوط تولید فولاد داخلی انجام شده است.

اصلاحات صورت گرفته برای دریافت مالیات از منابع سنگ آهن بدین گونه برنامه ریزی شده که از این پس بجای دریافت مالیات بر حجم، مالیات اخذ شده مالیات بر قیمت باشد.

تولید معادن چین به دلیل ریزش قیمت سنگ آهن در سال 2014 آنهم از نیمه دوم سال قبل به شدت در شرایط سختی قرار گرفت و بیشتر معادن متحمل خسارت شدند و پیش بینی می شد با توجه به کاهش قیمت های سنگ آهن وارداتی در وضعیت بدتری قرار گیرند اما سیاست جدید ممکن است وضعیت را بهبود ببخشد.

برخی فعالان داخلی چین می گویند این اقدام شاید بتواند قیمت ها را به نقطه اول خود بازگرداند.

پیش از این مالیات اخذ شده از معادن سنگ آهن 6 یوان به ازای هر تن بود که از آوریل امسال به بعد این رقم به 2.4 یوان خواهد رسید.

چین همچنین در اقدام دیگری تصمیم به کاهش قیمت برق برای مصارف تجاری و صنعتی کرده است که این تصمیم قطعا به نفع تولید سنگ اهن و فولاد خواهد بود.

 

با وجود این سیگنال های مثبت منتشر شده از سوی دولت چین مشکلات بیشتر شرکت های بخش خصوصی همچنان باقی است چراکه با توجه به تضعیف بازار، بانک ها تمایلی به پرداخت وام به کارخانه های کوچک تولیدکننده ندارند علاوه براین واحدهای کوچک، بانک ها حتی علاقه ای به پرداخت تسهیلات به واحدهای متوسط و بعضا بزرگ هم ندارند و تصمیم به کاهش خطوط اعتباری گرفته اند.

موسسه گلدمن ساچه اخیرا اعلام کرده، عرضه مازاد به حدی در بازارهای جهانی زیاد است که بسیاری از معدنداران را وادار به خروج از صحنه رقابت و بازار خواهد کرد.

این موسسه پیش بینی کرده است که معادن با هزینه تولید بالا و بدهی های زیاد در این دوره رکودی قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

پس از شیب نزولی قیمت های سنگ آهن در سال 204 که حدود 47 درصد بود، از ابتدای سال 2015 تاکنون 32 درصد از قیمت ها کاسته شده است.

از سوی دیگر ریزش قیمت ها نتوانسته حجم معاملات را افزایش دهد و این موسسه بر این اساس پیش بینی می کند قیمت های سنگ آهن ممکن است به زیر 40 دلار در هر تن هم برسد.

در این شرایط، برخی شرکت های معدنی همچون بی اچ پی و ریوتینتو به منظور جلوگیری از پرداخت مالیات از بعضی روشها همچون استفاده از شرکت های سنگاپوری به دریافت نرخ تعرفه های بهتر اقدام کرده اند البته اداره مالیات استرالیا (ATO) در حال بررسی این موضوع است.

گفتنی است، استرالیا برنامه ریزی کرده است که بودجه اقتصادی سال 2015 را در ماه می منتشر کند و چیزی که دور از انتظار نیست، تاثیر کاهش قیمت سنگ آهن بر اقتصاد و اشتغال این کشور است.

برخی موسسات معتقدند، اگر قیمت سنگ آهن همچنان به روند نزولی خود ادامه دهد در سال 2015 اقتصاد استرالیا قطعاً شاهد افت خواهد بود.

در آخرین روز از هفته گذشته قیمت سنگ آهن تحویل آتی برای ماه های آوریل، می و ژوئن در بورس سنگاپور کاهشی بود و به تریتب به 46.92 دلار (-1.47)، 46.54 دلار (-1.1) و 46.25 دلار (1.31) رسید.

موسسه پلاتز نیز بهای سنگ آهن 62 درصد را برای تحویل در شمال چین کاهش داد و 48 دلار در هر تن اعلام کرد.

این گزارش می افزاید، یک محموله 110 هزار تنی برای تحویل در ماه می به قیمت 47.1 دلار به ازای هر تن معامله شد. تاجر دیگری 100 هزار تن سنگ آهن فاین با عیار 61 درصد را برای تحویل از یک تا 10 می، 48.5 دلار به ازای هر تن فورخت.

یک تاجر چینی در بندر تیانجین هر تن سنگ آهن 64.5 درصد را 420 یوان فروخت. همچنین در این بندر هر تن سنگ آهن فاین با عیار 61.5 درصد، 385 یوان فروخته می شود.

علاوه براین سنگ آهن فاین 61.5 درصد در بنادر شاندونگ و تانگشان، 365 یوان دادوستد می شود.

در بندر تانگشان سنگ آهن 58 درصد، 315 یوان قیمت گذاری شده و در بندر شاندونگ نیز عیار 57.5 درصد، 325 یوان فروخته می شود.

گفتنه می شود سنگ آهن 57 درصد در بندر تیانجین 325 یوان دادوستد می شود.