طلا

قیمت طلا در بازارهای جهانی در آغاز مبادلات امروز دوشنبه به روند صعودی خود ادامه داده است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» ، کاهش ارزش دلار در واکنش به انتشار آمارهای ناامید کننده و ضعیف اقتصادی آمریکا تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا در بازارهای بین المللی داشته است.

بر اساس این گزارش انتشار آمارهای ناامید کننده اقتصادی در آمریکا موجب شده است تا گمانه زنی ها نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا طی ماه های آینده کمتر شود و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کند.

قیمت هر اونس طلا امروز دوشنبه با ۰.۲ درصد افزایش به بیش از ۱۲۳۱ دلار رسیده است. شاخص سهام در بازارهای آسیایی نیز با افزایش همراه شده است. شاخص سهام اس اند پی ۵۰۰ و داوجونز در بورس وال استریت روز جمعه با افزایش چشمگیری روبرو شده بود.

تازه ترین آمارهای اقتصادی آمریکا نشان می دهد که نرخ تورم در ماه ژوئن بدون تغییر بوده و میزان خرده فروشی نیز برای دومین ماه متوالی با کاهش روبرو شده است. در حالی که فدرال رزرو آمریکا از ابتدای امسال تاکنون ۲ بار نرخ بهره را افزایش داده است ولی به نظر می رسد با انتشار آمارهای ناامید کننده اقتصادی، احتمال افزایش نرخ بهره برای بار سوم تا پایان امسال تا حد زیادی کاهش یافته است.بسیاری از فعالان بازارهای بین المللی و مدیران صندوق های بزرگ سرمایه گذاری جهان نیز پیش بینی کرده اند که در صورت انتشار آمارهای ناامید کننده اقتصادی در آمریکا طی ماه های آینده احتمال افزایش نرخ بهره تا نشست دسامبر، پایین خواهد بود.

انتشار آمارهای مربوط به رشد اقتصادی چین نیز که امروز دوشنبه اعلام خواهد شد می تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت کالاهای راهبردی از جمله طلا داشته باشدپیش بینی می شود رشد اقتصادی چین در این مدت به ۶.۸ درصد رسیده باشد.

تازه ترین آمارهای اقتصادی هند نیز نشان می دهد کسری تجاری این کشور طی ماه ژوئن به کمتر از ۱۲.۹۶ میلیارد دلار رسیده است. واردات طلای هند در این مدت به نصف کاهش یافته و این مساله تاثیر زیادی بر افت کسری تجاری داشته است.

میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر نیز با ۰.۴۳ درصد کاهش روبرو شده است. کره جنوبی پیشنهاد آغاز مذاکرات نظامی با کره شمالی را داده است. تشدید تنش ها در شبه جزیره کره نگرانی های زیادی را به وجود آورده است.

منبع:رویترز