کامودیتی

در هفته گذشته کالاهای اساسی در بازارهای جهانی روند متفاوتی را تجربه کردند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، با وجود اینکه هفته ی گذشته چندان برای طلا خوشایند نبود اما در نهایت کاهش ذخایر نفت ایالات متحده آمریکا موجب بالا رفتن قیمت این کالای اساسی شد.

علاوه بر نفت، وزش باد گرم سبب رشد قیمت گاز طبیعی شد.سال جاری برای زغال سنگ نیز با جایگزینی آن به جای گاز طبیعی برای تولید برق امیدوار کننده است.اگرچه هفته ی گذشته برای نقره خوب شروع نشده بود، اما تا آخر هفته رشد قیمت داشت.طلا نیز به قیمتی بیشتر از میزان تخمینی داده های اقتصادی آمریکا صعود کرد و فولاد هم چنان از کالاهای داغ بازار فلزات بود. در بازار کشاورزی نیز شرایط آب و هوایی و خشکسالی سبب افزایش قیمت گندم و ذرت شده است.

نگاهی گذرا به بازار کالاهای اساسی داریم.

بازار انرژی

نفت: با گذشت هفته ای همراه با کاهش قیمت برای نفت، سر انجام با کاهش ذخایر نفت ایالات متحده آمریکا، قیمت نفت خام به ۴۶.۰۵ دلار به ازای هر بشکه افزایش یافت.

گاز طبیعی: وزش پیوسته ی باد گرم به صعود قیمت گاز طبیعی به ۲.۹۸۹ دلار به ازای هر واحد حرارتی بریتانیا کمک کرد.

زغال سنگ: خبر جایگزینی زغال سنگ به جای گاز طبیعی برای تولید برق سبب بهبود قیمت آن در سال جاری شده است.

بازار فلزات

نقره: هفته ی گذشته با کاهش شدید قیمت نقره تا ۱۴.۸۶ دلار به ازای هر اونس شروع شد. اگرچه تا پایان هفته قیمت آن به ۱۵.۸۸ دلار به ازای هر اونس صعود کرد.

فلزات گران بها: قیمت طلا در ماه آگست به ۱۲۱۹.۲۳ دلار به ازای هر اونس رسید که از مقدار تخمین زده شده توسط داده های اقتصادی آمریکا بیشتر است.

دیگر فلزات: با افزایش میزان تقاضای اتحادیه اروپا، فولاد هم چنان از کالاهای داغ بازار فلزات است.هر چند برنامه های ایالات متحده آمریکا برای تعرفه ها می تواند مشکلاتی به وجود آورد.

بازار کشاورزی

گندم: با افزایش نگرانی ها از میزان محصولات و خشکسالی در آمریکا قیمت گندم افزایش یافت.

ذرت و سویا: تغییرات آب و هوایی سبب تخمین رشد قیمت ذرت به ۵.۲۰ دلار به ازای هر پیمانه تا پایان سال جاری شده است.