سنگ آهن

آخرین وضعیت بازارهای جهانی سنگ آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق نشان می دهد که بازار سنگ آهن در هفته گذشته رونق داشت و بهبود فعالیت بازار فولاد چین جو این بازار را نیز در کوتاه مدت مثبت کرد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» هفته گذشته بازار سنگ آهن وارداتی در چین مجددا کمی بالا رفت و از ۶۳.۲۵ دلار اواخرهفته قبل به بالای ۶۶ دلار هر تن خشک سی اف آر هم رسید. تا پایان هفته نیز حدود ۶۵.۷۵ دلار هر تن خشک سی اف آر چین ثبت شد. در کل بازار رونق داشت و بهبود فعالیت بازار فولاد چین جو بازار سنگ آهن را نیز در کوتاه مدت مثبت کرد. حاشیه سود فولادسازان چینی خوب است و آن ها را تشویق کرده سنگ آهن بیشتری بخرند.

با این حال در بلند مدت مسئله مازاد عرضه چشم انداز بازار را منفی نگه داشته است. موجودی سنگ آهن ۴۵ بندر اصلی چین حدود ۲ میلیون تن افت داشته ۱۴۲.۲۹ میلیون تن ثبت شد ولی هنوز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳.۵ درصد بالاتر است.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد ۴۳.۶  دلار هر تن فوب بود که ۱.۷ دلار هر تن رشد داشت. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز با حدود ۱.۶ دلار بهبود به  ۳۹.۶ دلار هر تن فوب رسید.

قراضه

هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی در ترکیه به ۳۰۰ دلار هر تن سی اف آر رسید و حجم معاملات کاهش یافت. عرضه هم بالاتر رفت و روند صعودی قیمت را متوقف کرد. با این حال تقاضا خوب بود و قیمت کمتر از ۲۹۵ تا ۲۹۶ دلار نخواهد شد. قراضه اروپا در ۲۹۵ تا ۲۹۸ دلار هر تن سی اف آر معامله شد و برخی پیشنهادها به ۳۰۴ دلار هم رسید. قراضه سنگین ۲۰-۸۰ امریکا نیز در  ۲۹۶ تا ۲۹۸ دلار معامله شد.

قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن در آخرین مزایده صادراتی ۹ دلار رشد ماهانه داشته به ۲۴۶ دلار هر تن تحویل کنار کشتی رسید.در جنوب شرق آسیا قراضه سنگین کانتینری امریکا ۵ دلار رشد داشته ۲۵۰ تا ۲۶۰ دلار هر تن سی اف آر تایوان شد. قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن هم ۲۷۰ تا ۲۷۵  دلار هر تن سی اف آر تایوان بود.

قراضه آ۳ روسیه ۲۷۸ تا ۲۸۷ دلار هر تن سی اف آر ترکیه  بود. در خاور دور هم قراضه آ۳ روسیه در ۲۷۵ دلار هر تن سی اف آر کره جنوبی معامله شد.

بیلت

هفته گشته بازارهای بیلت صعودی بودند. بیلت صادراتی سی آی اس به روند صعودی ادامه داد و با ۱۱ دلار رشد به ۴۱۸ دلار هر تن فوب رسید و تا آخر هفته قیمت ۴۲۲ دلار نیز شنیده شد. این قیمت ها از ماه می ۲۰۱۶ بی سابقه بوده است.

در جنوب شرق آسیا بیلت وارداتی از ۴۱۵ تا ۴۲۳ دلار به ۴۳۰ تا ۴۳۵ دلار هر تن سی اف آر بهبود یافت. چین در ۴۶۰ تا ۴۸۰ دلار هر تن سی اف آر پیشنهاد می داد که باعث شد مشتریان این منطقه به سایر بازارها روی آورند. بیلت در بازار داخلی چین رشد داشت و از ۴۸۲ دلار به ۴۹۴ دلار هر تن درب کارخانه رسید. بیلت صادراتی ترکیه هم رشد خوبی داشت و از ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار به ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار هر تن فوب رسید.

مقاطع

در هفته ای که سپری شد قرارداد میلگرد در بورس شانگهای چین ۱۸ دلار رشد داشت و ۵۲۴ دلار هر تن شد. در بازار نقدی داخلی چین نیز قیمت میلگرد ۹ تا ۱۵ دلار هر تن بالا رفت و به ۵۳۲ تا ۵۴۷ دلار هر تن درب کارخانه رسید. میلگرد صادراتی چین تا ۵ دلار بالا رفت و ۴۶۵ تا ۴۸۵ دلار هر تن فوب شد.

مقاطع صادراتی سی آی اس صعودی بود و در بازارهای جهانی خریدار خوبی داشت. قیمت میلگرد تا ۲۰ دلار رشد داشت و ۴۵۰ دلار هر تن فوب شد. چین و ترکیه بیشتر در بازار داخلیشان فعالند از این رو قیمت صادراتی را بالا برده اند به همین جهت قیمت های سی آی اس رقابتی است.

میلگرد صادراتی ترکیه ۴۶۰ تا ۴۷۰ دلار هر تن فوب است که ۱۵ تا ۲۰ دلار رشد هفتگی داشت. تا ۴۷۵ دلار نیز قیمت شنیده شد. در بازار داخلی ترکیه میلگرد از ۴۶۹ تا ۴۷۹ دلار هر تن درب کارخانه دو هفته قبل به ۴۷۰ تا ۴۸۷ دلار رسیده و تقاضا رو به بهبود است.

ورق

پس از مدتی روند نزولی، قیمت انواع ورق در بازار داخلی روسیه هفته گذشته به ثبات رسید و ورق گرم ۵۳۶ تا ۵۴۵ دلار هر تن با کرایه حمل در مسکو شنیده شد. ورق گرم صادراتی سی آی اس نیز ۵ تا ۱۰ دلار بالا رفته ۴۵۵ تا ۴۷۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه پیشنهاد شد.

در ترکیه ورق گرم سی آی اس ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار هر تن سی اف آر و در خاور میانه نیز ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه بود.

ورق گرم صادراتی چین برای پنجمین هفته متوالی بالا رفت و به اوج سه ماه اخیر رسید و با ۱۰ دلار رشد ۴۷۵ تا ۴۸۵ دلار هر تن فوب شد.در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز ورق گرم ۴۹۰ تا ۴۹۵ دلار هر تن سی اف آر بود.

در بازار داخلی اروپا ورق گرم ۵ یورو بالا رفته ۵۰۰ یورو هر تن درب کارخانه بود. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم ۶۵۶ دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد که نسبت به هفته قبل ثبات داشت.

منبع:ایفنا