نفت

بهای طلای سیاه امروز (چهارشنبه) در بازار جهانی تحت تاثیر آمارافزایش ذخایر نفت خام آمریکا، سطح بالای ذخایر و تردیدهایی نسبت به موثر بودن تلاشهای اوپک برای متعادل کردن بازار، روند نزولی درپیش گرفت

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، امروز نفت وست تگزاس اینتر مدیت آمریکا ۱۳ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۴۹.۴۳ دلار در هر بشکه رسید، این در شرایطی است که بهای معاملات این بازار روز گذشته ۰.۷ درصد رشد کرد با این همه نفت خام آمریکا در هفت روز از هشت روز معامله گذشته کاهش قیمت داشته است.

 به گفته معامله‌گران، گزارشی که اواخر روز سه‌شنبه از سوی موسسه "امریکن پترولیوم" منتشر شد و نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا به میزان ۸۹۷ هزار بشکه در هفته منتهی به ۲۱ آوریل افزایش یافته و به ۵۳۲.۵ میلیون بشکه رسیده است، قیمت‌های نفت آمریکا را تحت فشار قرار داد.

بهای معاملات نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، با ۱۱ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش نسبت به قیمت نهایی روز سه‌شنبه، در ۵۱.۹۹ دلار در هر بشکه ایستاد. برنت حدود ۸.۵ درصد از اوج قیمتش در ماه میلادی جاری، کاهش یافته است.

 سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک و گروهی از سایر تولیدکنندگان شامل روسیه به منظور حذف مازاد عرضه و حمایت از قیمت‌ها، متعهد شده‌اند در نیمه اول سال میلادی جاری تولیدشان را به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. با این همه قیمت‌ها در سال جاری که ذخایر نفت خام آمریکا به سطح بالایی صعود کرده و عرضه جهانی نفت به رکورد بالایی رسیده، تا حدود زیادی اُفت کرده است.

 متوسط قیمت نفت برنت از ابتدای امسال بیش از پنج دلار کاهش یافته است که نشان می‌دهد معامله‌گران تردیدهایی را نسبت به موثربودن کاهش تولید اوپک دارند.

 طبق گزارش گلدمن ساکس، از ۲۷ ماه مه سال ۲۰۱۶، تولیدکنندگان آمریکایی ۳۷۲ حلقه دکل حفاری نفت در افزوده اند.تولید نفت آمریکا به ۹.۲۵ میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به اواسط سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰ درصد رشد کرده و به سطح تولید عربستان که بزرگترین صادرکننده اوپک به شمار می رود، نزدیک شده است.

 با وجود کاهش تولید اوپک، افت قیمت برنت نتیجه حجم بالای نفتی است که در نفتکش‌ها در سراسر جهان حمل می‌شود.

 طبق آمار کشتیرانی تامسون رویترز، ۵۰ میلیون بشکه در روز برای حمل توسط نفت‌کش‌ها در ماه جاری ثبت سفارش شده است که بیش از ۱۰ درصد از دسامبر سال گذشته افزایش پیدا کرده است. این موضوع به افزایش ذخایر نه تنها در آمریکا بلکه در بازارهای آسیایی مهمی مانند ژاپن کمک کرده است.

 بعضی از تحلیلگران می‌گویند با وجود کاهش قیمت و افزایش عرضه، نشانه‌هایی از محدود شدن عرضه در بازار دیده می‌شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها