رییس هیأت مدیره آرمان آتی در بیست و چهارمین صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری با محوریت باید ها و نبایدهای بازار مشتقه ارزی گفت: فکر نمی کردم که این نشست به منظور تبیین چرایی راه اندازی بازار مشتقه ارزی باشد، چراکه دلایل و الزامات راه اندازی این بازار برای اقتصاد ایران مشخص است و نهادهای مربوطه باید از مرحله تبیین ضروریات، وارد مرحله راه اندازی بازار مشتقه ارزی شوند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» علی اسلامی بیدگلی با بیان اینکه به نظر می رسد برخی موارد در رسانه ها به دلیل نا آشنایی برخی افراد با ابزارهای مالی موجود در بازار سرمایه مطرح می شود گفت: وقتی سیستم معین و مشخصی برای تعیین قیمت ارز وجود نداشته باشد زمینه سود و زیان های غیر واقعی ایجاد می شود.

اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه بعضا مشاهده می شود برخی از نهادهای بازار پول با مفاهیم بدنه بازار سرمایه کشور آشنا نیستند، گفت: ایجاد بازار مشتقه ارزی و مزایای این بازار از جمله پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران از لازمه های اقتصاد ماست و این بازار باید به زودی راه اندازی شود.  

رییس هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری آرمان آتی با بیان اینکه راه اندازی بازار مشتقه ارز باعث کاهش نوسانات می شود، گفت: انتقال بخشی از سفته بازان از بازار نقد به معاملات قراردادهای آتی کاملا طبیعی است؛ در این بین هر چه بر شمار بازیگران این قراردادها که به افزایش عمق بازار آتی ارز می انجامند، افزوده شود، نگرانی از امکان جهت دهی افرادی خاص در بازار مشتقه ارزی کاهش می یابد؛ البته از طریق دستورالعمل های بازار نیز می توان مانع از جهت دهی به روند معاملات آتی ارز شد.

 لزوم همگام شدن سیستم بانکی

همچنین در ادامه علی عباس کریمی معاون توسعه بورس اوراق بهادار تهران گفت: برای جذب سرمایه گذار خارجی به یکسری سازوکارهای زیربنایی برای دادن اطمینان به منظور مدیریت ریسک نوسانات نرخ ارز نیاز داریم که بازار مشتقه ارزی می تواند این نیاز را برطرف کند.

کریمی با بیان اینکه امروز همه به ضرورت و اهمیت راه اندازی بازار مشتقه ارزی رسیده اند و باید به دنبال مسائل فنی و اجرایی کردن این بازار باشیم گفت: سیستم مدیریت ریسک قوی، تعامل و همگام شدن بانک مرکزی و سیستم بانکی و همچنین ایجاد زیرساخت های فنی از مواردی است که باید در راه اندازی بورس مشتقه ارز مورد توجه قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها