شاپور محمدی

بازار مشتقه ارزی یکی از ارکان بسیار مهم برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور به شمار می‌رود که درواقع تمام کشورهای توسعه یافته برای حضور سرمایه‌گذاران در بازار خود و در راستای ایجاد اطمینان به این دسته از فعالان اقتصادی بازارهایی با مکانیزم بورسی برای مبادلات ارزی تدارک دیده‌اند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در این میان سازمان بورس و اوراق بهادار ایران نیز از سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای ایجاد چنین بازاری در کشور داشته است؛ در تیر سال ۹۴ تاسیس بازار مشتقه ارزی در شورای عالی بورس تصویب و بورس کالا به عنوان متولی امور این بازار در نظر گرفته شد، اما از آن زمان تا کنون ایجاد این بازار در گرو یکسان‌سازی نرخ ارز از سوی بانک مرکزی بوده است. در واقع بانک مرکزی به عنوان یکی از اعضای حقوقی شورایعالی بورس و همچنین در قامت سیاست‌گذار ارزی دولت جمهوری اسلامی ایران باید موافقت نهایی خود را برای ایجاد این بازار اعلام کند.

در این ارتباط و همچنین موضوعات دیگری با شاپور محمدی ، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه آمده است.

بازار مشتقه ارزی چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟

همان طور که بارها گفته‌ایم آنچه باید از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار برای راه‌اندازی این بازار صورت می‌گرفته، انجام شده است و بورس کالا آمادگی کامل برای راه‌اندازی این بازار دارد، اما از آنجایی که بانک مرکزی سیاست‌گذار ارزی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، طبیعتا هر زمانی که این نهاد آمادگی خود را اعلام کند بازار مشتقه ارزی راه‌اندازی خواهدشد. در این ارتباط شورای عالی بورس کلیات ایجاد ایجاد این بازار را به تصویب رسانده است.

آیا مسئولان بانک مرکزی از زمان تصویب این موضوع در شورایعالی بورس تا کنون اظهار نظری داشته‌اند؟

بانک مرکزی عضو حقوقی شورای عالی بورس است و طبیعتا هر زمان آمادگی لازم برای ایجاد بازار مشتقه ارزی را داشته باشند مراتب آن را به ما اعلام خواهند کرد.

چندی پیش اعلام شد که تا پایان سال ۹۵ اوراق بدهی جدیدی منتشر نخواهد شد، برنامه شما برای انتشار این اوراق در سال آینده چگونه است؟

پس از نوروز ظرفیت بازار را بررسی می‌کنیم، اگر اوراقی که در گذشته منتشر شده بود، بازپرداخت شده باشد و منابع به بازار سرمایه بازگشته باشد، ظرفیت‌سنجی صورت می‌گیرد و متناسب با آن اوراق بدهی منتشر خواهیم کرد.

برای کاهش سود آن هم تصمیمی گرفته‌اید؟

پیشنهاد ما این است که خود نظام مالی کشور، هم بازار پول و هم بازار سرمایه در یک اقدام مشترک و هماهنگ کاهش نرخ بهره را داشته باشند.

درباره نمایشگاه فاینکس(نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و بیمه) که در فروردین ۹۶ برگزار می‌شود چه برنامه و اهدافی دارید؟

در این نمایشگاه در کنار اینکه مباحث فرهنگ‌سازی را دنبال می‌کنیم، ایجاد ارتباط بین کارگزاران و مشتریان و همچنین معرفی محصولات جدید و فراهم آوردن زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور را دنبال می‌کنیم. در این راستا با توجه به غرفه‌هایی که شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه خواهند داشت طبیعتا زمینه ارتباط با فعالان داخلی فراهم خواهد شد.

در ارتباط با هماهنگ کردن فرهنگ و سواد مالی کشور هم می‌توان اقداماتی را ترتیب داد و امیدواریم با حضور گسترده فعالان اقتصادی بتوانیم در این زمینه به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنیم.

عملکرد بورس کالا را در سالی که گذشت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بورس کالا نیز مانند بورس‌های اوراق و انرژی عملکرد بسیار خوبی داشته است. خوشبختانه در هر سه بورس تلاش‌های زیادی صورت گرفته که به نتیجه هم رسیده است، البته در برخی موارد مانند راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی که به آن اشاره شد.

منبع:عصر بازار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها