طلا

تازه ترین تحلیل اقتصادی نشان می دهد که تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای آسیایی به خصوص هند و چین در سال 2017 میلادی به شدت تحت تاثیر نوسانات قیمت قرار خواهد داشت.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هند و چین مجموعا بیش از ۵۰ درصد تقاضای فیزیکی طلا در جهان را تشکیل می دهند. افزایش تقاضای طلا در بازارهای آسیایی به خصوص هند و چین می تواند عامل مهمی برای جلوگیری از کاهش قیمت این فلز زرد باشد.

افزایش قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۱۶ میلادی مانع بزرگی برای رشد تقاضای فیزیکی در بازار هند بوده است. تقاضای طلا در هند طی سال ۲۰۱۶ میلادی به پایین ترین سطح از سال ۲۰۰۹ رسیده است.

در حالی که تقاضای طلای هند در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۰۰ تن بوده به نظر می رسد این رقم در سال ۲۰۱۷ نیز بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن خواهد بود. به اعتقاد تحلیلگران بازار طلا، سیاست های دولت هند برای شفاف کردن اقتصاد این کشور در نهایت موجب افزایش تقاضای طلا خواهد شد. سیاست های دولت هند در زمینه تعرفه واردات طلا نیز عامل مهم و موثری بر قیمت طلا خواهد بود.

واردات طلای چین نیز طی سال گذشته به حدود ۱۳۰۰ تن رسیده که نسبت به سال ۲۰۱۵ با افت ۱۷ درصدی روبرو شده است. کاهش ارزش یوان در برابر دلار آمریکا عامل مهم و تاثیر گذاری بوده و بانک مرکزی چین به همین علت محدودیت هایی را برای واردات طلا از سوی بانک های این کشور اعمال کرده است.

البته تقاضای طلا در بازار چین از ابتدای امسال تاکنون تقویت شده است. در صورتی که چین محدودیت های اعمال شده برای واردات طلا را لغو کند، این مساله موجب رشد تقاضای داخلی طلا خواهد شد و تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا خواهد داشت.

البته تحلیل های آماری نشان می دهد که وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی به خصوص هند و چین تا حد زیادی به نوسانات قیمت در بازارهای بین المللی بستگی دارد و به شدت نسبت به نوسانات قیمت حساسیت نشان می دهد.

بانک مرکزی چین از اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون به طور مرتب میزان ذخایر رسمی طلای خود را اعلام می کند. بانک مرکزی چین از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ هیچ گزارشی درباره ذخایر طلای خود منتشر نکرده است.

چین بیش از ۳ تریلیون دلار ذخایر ارزی در اختیار دارد و طلا هنوز بخش ناچیزی از ذخایر این کشور را تشکیل داده است.

منبع: پایگاه اینترنتی مارکت رئالیست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها