سنگ آهن

پیش بینی ها نشان می دهد در نیمه دوم سال جاری میلادی سرمایه گذاری دولت چین در بخش زیرساخت ها کاهش خواهد یافت و این امر می تواند از تقاضا برای فولاد و سنگ آهن بکاهد و در نهایت موجب روند نزولی قیمت این محصولات شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت سنگ آهن در ماه های اخیر تحت تاثیر برنامه های حمایتی دولت چین و افزایش قیمت فولاد در این کشور، افزایش یافته است.

روز گذشته تغییرات بزرگی در قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد حاصل نشد و سرمایه گذاران منتظر انتشار گزارش های جدید از برنامه دولت چین در خصوص فعالیت های سفته بازی در بازار معاملات آتی این کشور هستند. این هفته برخی رسانه ها از برنامه دولت چین برای بررسی معاملات آتی خبر دادند.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارش خود آورده است، نهاد عالی برنامه ریزی چین در حال بررسی احتمال معاملات سفته بازی در بازار معاملات آتی مواد خام این کشور است. روز سه شنبه انتشار این گزارش ها سبب احتیاط سرمایه گذاران و کاهش قیمت سنگ آهن شد.

واقعیت این است که بخشی از افزایش قیمت سنگ آهن در ماه های اخیر حاصل فعالیت های سفته بازهاست. و هر اقدامی که از این نوع فعالیت ها جلوگیری کند به کاهش قیمت ها منجر می شود. در ماه گذشته میلادی (فوریه) قیمت سنگ آهن ۹.۵ درصد افزایش یافت و در سال جاری میلادی تا کنون قیمت این ماده خام ۱۵ درصد افزایش یافته است.

سال گذشته قیمت ها بیش از هشتاد درصد رشد کرده بود. بسیاری از کارشناسان معتقدند دلیلی برای این میزان افزایش قیمت وجود ندارد. تقاضا برای سنگ آهن به تدریج در حال افزایش است اما این رشد نمی تواند افزایش سریع و قابل ملاحظه قیمت ها را منطقی جلوه دهد. نکته مهم این است که وجود سفته بازها در بازار و تاثیر  آنها بر رشد قیمت ها بدین معناست که مقابله با آنها سبب اصلاح قابل ملاحظه قیمت ها خواهد شد.

از سوی دیگر پیش بینی شده در نیمه دوم سال جاری میلادی سرمایه گذاری دولت چین در بخش زیرساخت ها کاهش خواهد یافت و این امر می تواند از تقاضا برای فولاد و سنگ آهن بکاهد. ماه گذشته میلادی عوامل مختلف از جمله هیجان های سرمایه گذاران سبب شد قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد به بالای ۹۴.۵ دلار برسد.

تحلیل گران در نهادهای مختلف معتقدند متوسط قیمت ها امسال زیر ۷۰ دلار خواهد بود. این پیش بینی منطقی به نظر می رسد زیرا از یک سو در سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصاد چین در سطح سال گذشته است و از سوی دیگر احتمال افزایش تقاضا برای فولاد در کوتاه مدت در آمریکا زیاد نیست.

عاملی دیگری که سبب می شود قیمت ها در ماه های آینده اصلاح شوند رشد عرضه است. شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن یعنی بی اچ پی بیلیتون، ریوتینتو، ویل اس ای و فورتسکیو بر ظرفیت تولید خود افزوده اند و رشد عرضه به بازار یک امر حتمی است. آندسته از کارشناسان که معتقدند قیمت سنگ آهن حمایت می شود می گویند وضعیت کلی اقتصاد جهان امسال بهتر از سال گذشته است و سرمایه گذاری ها در بخش خای زیرساختی افزایش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها