تزئینی

اگر شما می خواهید یک درآمد منظم از معاملات روی اختیار خرید داشته باشید، باید رهیافت و نگرش خود را با ذهنیت یک بازرگان و صاحب کسب و کار موفق مطابقت دهید، شما باید با مدل SOWT به تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید خود بپردازید.؛ این یادداشت سعی دارد در درجه اول به جنبه ضعف ها و تهدیدها اشاره کند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هر کسب و کار جسورانه و مخاطره آمیز همیشه با ریسک همراه است و معامله قراردادهای اختیار معامله از این امر مستثنی نیستند. شناخت این ریسک ها برای موفقیت معاملات حیاتی اند. در واقع، ورود به دنیای معاملات اختیار معامله بی باکانه و بدون اطلاع و آگاهی از اینکه شما با چه اصول و سازوکارهایی مواجه هستید مثل آن است که در کسب و کاری درگیر شوید بدون آنکه یک استراتژی یا حس جهت یابی، برای آنکه بدانید به کجا میرود، برای آن داشته باشید.

اگر شما می خواهید یک درآمد منظم از معاملات روی اختیار خرید داشته باشید، باید رهیافت و نگرش خود را با ذهنیت یک بازرگان و صاحب کسب و کار موفق مطابقت دهید، شما باید با مدل SOWT  به تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید خود بپردازید.؛ این یادداشت سعی دارد در درجه اول به جنبه ضعف ها و تهدیدها اشاره نماید.

دکتر احمد یزدان پناه
اقتصاددان 

دشمن شماره 1: زوال ارزش اختیار معامله در طی زمان (Time Decay)

قراردادهای اختیار معامله برخلاف بسیاری از ابزارهای مالی مشتقه دیگر با گذشت زمان ارزش آنها تحلیل می رود. در طول 30 روز باقیمانده به عمر قراردادهای اختیار معامله ارزش آنها با سرعت بیشتر و با نرخ تصاعدی نسبت به بقیه عمر آنها کاهش ارزش پیدا می کند. شما نیازمند آن هستید که که بخوبی از این مهم آگاه و مطلع باشید؛ این کاهش بارزترین ریسک معاملات اختیار معامله وقتی آنها را برای بهره مندی از مزایای آنها بکار می برید و از آنها در استراتژی های معاملات اختیار معامله خود استفاده می کنید، به حساب می آیند.

اگر شما دشمن خود را بشناسید و بدانید چه کسی است، نه تنها می توانید از راه های اشتباه و خطرناک در برخورد با او اجتناب کنید؛ البته ، دانایی این توانایی را به شما می بخشد نه بی باکی. در دنیای معاملات اختیار معامله با بکارگیری علم و هنر در کاربرد آنها می توانید این دشمن را به بهترین دوست خود تبدیل نمایید.

یکی از بزرگترین مزایای معاملات اختیار معامله آن است که شما نه تنها به «خرید» قراردادهای اختیار معامله می پردازید، بلکه می توانید از هیچ چیز یک قرارداد جدید خلق کنید و آن را برای «فروش» به بازار عرضه کنید. بیشترین ریسک معاملات قراردادهای اختیار معامله متوجه آنهایی می¬شود که در اختیار معامله وضعیت خرید (go long) دارند، به خاطر آنکه در معرض زوال زمانی (Time Decay) ارزش آن قراردادها، قرار دارند.

اگر شما قراردادهای اختیار معامله با این نیت و امید خریداری می کنید که آن را برای کسب سود بفروشید، نیازمند آن هستید که با اطمینان احساس کنید که دارایی پایه یا مورد نظر (underling) آن قرارداد ( مثل طلا، نفت، ذرت، ... یک قرارداد آتی ) با سرعت قابل قبولی در جهت مساعد و مطلوب منافع شما نوسان پیدا می کند. راه هایی وجود دارند که می توان این ریسک را حداقل سازی نمود؛ مثل خرید اختیار معامله هایی که در شرایط deep- in- the- momy هستند چرا که در آنها بیشترین قسمت ارزش متعلق به «ارزش ذاتی» و فقط بخش کوچکی از ارزش آنها، متعلق به «ارزش زمانی» است. گزینه دیگر خرید قراردادهای اختیار معامله با زمان باقیمانده بلند مدت، تا تاریخ انقضا است. یعنی وقتی حداقل 90 روز به تاریخ انقضای آنها مانده باشد. این امر زمان بیشتری در اختیار شما قرار می دهد، تا درست عمل کنید. مشروط بر اینکه آن قراردادها در شرایط        in- the- money (ITM) قرار داشته باشند که اثر پذیر کمتری از «زوال زمانی» دارند.

وقتی دشمن شما دوست شما می شود

بنابراین چگونه شما می توانید از «زوال زمانی» یا کاهش ارزش اختیار معامله ها در طی زمان، برای خود مزیت بسازید و ریسک معاملات آن قراردادها حداقل سازی کنید. همان طور که قبلا اشاره شد شما می توانید به همان خوبی که آن قراردادها را می خرید آنها را بفروشید. این امر به شما اجازه و قدرت می دهد تا به معامله ای ترکیبی از موقعیت ها و وضعیت های خرید و فروش بپردازید و از این ترکیب از «زوال زمانی» آن قراردادها مزیت خلق کنید. در صنعت یا بازار اختیار معامله ها بطور متوسط که 85 درصد قراردادهای اختیار معامله بدون آنکه ارزشی داشته باشند، منقضی می شوند. این بدان معنی است که اگر شما فروشنده نهایی معامله هستید بطور متوسط ریسک شما از 85 درصد به 15 کاهش یافته است. تعدادی از استراتژی های معاملاتی اختیار معامله ها هستند که به صورت همراه با هم می توانند با کاهش ارزش زمانی آن قرارها مقابله کنند مثل " credit speads"، اسپرد پروانه، ... و اختیار خریدهای پوشش داده شده (covered calls)

معاملات بدون جهت گیری

ریسک دیگری که به معاملات اختیار معامله محدود نمی شوند، این است که برای کسب سود از این معاملات، شما باید قادر باشید سمت و سوی آتی بازار دارایی پایه یا مورد نظر آن قراردادها را پیش بینی کنید. جالب است بدانید در صنعت اختیار معامله ها، استراتژی های معاملاتی خاص مثل straddle یا خرید و فروش همزمان آن قراردادها و یا " option strangle "وجود دارند که بطور مؤثر هم در مورد خرید و هم در مورد فروش کارا عمل کنید.

در پایان، پیام این یادداشت آن است که اگر بدانید که از دامنه وسیع استراتژی های اختیار معامله کی و کجا و چگونه استفاده کنید ، با توجه به انعطاف پذیری بالای آن قراردادها، شما می توانید وضعیت خود را با نوسانات قیمت ها در بازار مطابقت دهید وهم سو نمایید و چون می توانید از موقعیت زیان ، وضع خود را به موقعیت سود ، بدل کنید لذا از ریسک آن قراردادها نهراسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها