طلا

طی یک ماه اخیر، رییس جمهوری جدید آمریکا اقدامات مختلفی در حوزه های اقتصادی و سیاسی انجام داده که سبب نگرانی سرمایه گذاران و ابهام در باره آینده شده و این مهمترین عامل حمایت از قیمت طلا بوده است. اگرچه او در سخنان خود تلاش کرده همگان را به آینده و رونق اقتصاد امیدوار کند اما ابهام ها از میان نرفته است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در یک ماه گذشته یعنی از زمانیکه دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری جدید آمریکا در کاخ سفید مستقر شده قیمت طلا رشدی سه درصدی داشت و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت هر اونس از آن به ۱۲۳۵ دلار رسید.

طی چهار هفته اخیر عوامل مختلفی بر قیمت طلا تاثیر گذاشته اند و برای پیش بینی تغییرات طی سه ماه اخیر قیمت طلا نوسانی بزرگ داشته یعنی در دو ماه پس از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات، قیمت ها از بالای ۱۳۰۰ دلار به محدوده ۱۱۳۰ دلار کاهش یافت، اما پس از آن تاکنون، قیمت ها رشد کرده اند البته کاهش یاد شده جبران نشده است. برخی تحلیلگران معتقدند تا وقتی عوامل رشد قیمت ها وجود دارند عملکرد بازار طلا مثبت باقی خواهد ماند.

البته در یک ماه اخیر شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر اندکی کاهش یافته و این عاملی برای رشد قیمت هاست اما بازار طلا نسبت به تغییرات ارزش دلار واکنش بزرگی نشان نداده زیرا سرمایه گذاران شدیدا تحت تاثیر تحولات در آمریکا و سیاست های دولت جدید این کشور هستند. یک عامل دیگر رشد قیمت طلا، انتخابات آتی در فرانسه است که یک ریسک محسوب می شود و تقاضا برای طلا را بالا می برد.

اما در هفته جاری چه تحولاتی بر بازار طلا تاثیر خواهند داشت و پیش بینی تحلیلگران و سرمایه گذاران در باره تغییرات قیمت ها چیست؟

در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته جاری، هم تحلیلگران و هم سرمایه گذاران پیش بینی کرده اند قیمت فلز زرد رشد خواهد کرد. هفته پیش قیمت ها حدود یک درصد افزایش یافت.

این هفته داده های اقتصادی از آمریکا و منطقه یورو، تغییرات ارزش دلار، گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و تحولات در بازارهای مالی، چهار عامل موثر بر قیمت طلا هستند.

همچنین طی هفته جاری داده های مختلف از بخش های مسکن، خدمات و تولید کارخانه ای آمریکا و منطقه یورو منتشر خواهد شد. همچنین روز چهارشنبه گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر و مشخص خواهد شد اعضاء کمیته چه دیدگاهی در باره وضعیت اقتصاد و زمان مناسب برای افزایش نرخ های بهره دارند.

محتوای این گزارش و داده های اقتصادی بر بازارهای مالی و ارزش دلار تاثیر دارد و قیمت طلا را دستخوش تغییر خواهد کرد. رشد شاخص های مالی و افزایش احتمال بالا رفتن نرخ های بهره در آینده نزدیک، بر قیمت طلا فشار وارد می کند.

تحلیلگران تکنیکال دو سطح مقاومت قیمت طلا را به ترتیب ۱۲۵۰ دلار و ۱۲۶۲ دلار و سطح حمایت را ۱۲۱۳ دلار عنوان کرده اند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها