دلار

ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان به تدریج در حال افزایش است و سخنان جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در جمع اعضاء کمیته بانکداری مجلس سنا طی هفته اخیر، زمینه افزایش بیش از پیش ارزش دلار را فراهم کرده است، از سوی دیگر تقریبا تمامی گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و این عاملی برای رشد ارزش دلار است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی روزهای اخیر عملکرد دلار در مجموع مثبت بوده اما برنامه افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا تنها یکی از عوامل موثر بر ارزش دلار است. هفته گذشته خانم یلن در سخنان خود در کمیته بانکداری مجلس سنا بر لزوم افزایش نرخ های بهره تاکید کرد و با انتشار سخنان او ارزش دلار به بالاترین میزان در سه هفته اخیر رسید زیرا احتمال افزایش نرخ ها در نشست آتی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی بیشتر شد.

نشست بعدی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی ماه آینده برگزار می شود و اگر احتمال افزایش نرخ های بهره بالا باقی بماند، دلار حمایت خواهد شد. البته خانم یلن هیچ اشاره ای به زمان افزایش نرخ ها نکرد. بانک مرکزی آمریکا دسامبر سال پیش و دسامبر سال ۲۰۱۵ نرخ های بهره را بالا برد و اکنون نرخ ها در سطح ۰.۷۵ درصد است.

اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا معتقدند وضعیت بازار کار خوب است و نرخ تورم در حال نزدیک شدن به رقم ۲ درصد است. همچنین سطح دستمزدها در حال بالا رفتن است در نتیجه دلیلی برای پایین باقی ماندن نرخ های بهره وجود ندارد.

سخنان خانم یلن طی هفته اخیر سبب شد احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه آینده میلادی از ۱۶ درصد به ۳۰ درصد افزایش یابد. همچنین احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه می از ۳۸ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

اما با آنکه بانک مرکزی معتقد است شرایط برای بالا بردن نرخ های بهره فراهم است، یک مانع بزرگ بر سر افزایش مجدد نرخ ها وجود دارد و آن مخالفت رییس جمهور جدید با افزایش ارزش دلار است که حاصل افزایش نرخ های بهره است.

مشخص نبودن برنامه های اقتصادی و تجاری ترامپ سبب شده فشارهایی بر ارزش دلار وارد شود. اگر اقدامات ترامپ به ضعف اقتصاد آمریکا منجر شود بانک مرکزی آمریکا نمی تواند نرخ های بهره را بالا ببرد. سال گذشته میلادی شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر رشد کرد اما در هفته های اخیر این روند معکوس شده است.

به نظر می رسد دولت جدید آمریکا تلاش می کند از رشد ارزش دلار که سبب کاهش رقابت پذیری کالاهای صادراتی این کشور می شود جلوگیری کند. بدین ترتیب اکنون دلار تحت تاثیر دو نیرو قرار دارد:  از یک سو گزارش های مثبت از اقتصاد سبب شده بانک مرکزی در مسیر بالا بردن نرخ های بهره حرکت کند که نتیجه آن افزایش ارزش دلار است و از سوی دیگر، ترامپ با رشد ارزش دلار مخالف است و به احتمال زیرا با اقدام بانک مرکزی مخالفت خواهد کرد.

از طرفی گزارش نرخ تورم و تغییرات خرده فروشی در ماه گذشته میلادی مثبت بوده و اکنون بانک مرکزی دلایل بیشتری برای پافشاری بر اجرای برنامه افزایش نرخ های بهره دارد.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها