در حالی که قیمت جهانی طلا نزدیک به پایین ترین سطح در ۳ ماه گذشته قرار دارد ولی هنوز برخی امیدواری ها نسبت به چشم انداز درخشان بازار طلا در میان مدت وجود دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، پیش بینی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال و تقویت ارزش دلار فشار زیادی بر قیمت طلا وارد کرده است. قیمت طلا برای سومین سال متوالی با کاهش روبرو شده است.

بر اساس این گزارش شاید به نظر می رسد که قیمت طلا در کوتاه مدت با افت بیشتری روبرو خواهد شد ولی چشم انداز بازار طلا در میان مدت درخشان و روشن است.

با بهبود اوضاع اقتصادی جهان، اکنون به نظر می رسد توجه بیشتری به خرید طلا از سوی بانک های مرکزی جهان و تقاضای فیزیکی در بازارهای چین و هند شده است.

چین و هند در مجموع بیش از ۵۰ درصد تقاضای فیزیکی طلای جهان را در اختیار دارند. به نظر می رسد تقاضای این دو کشور در میان مدت همچنان مثبت و امیدوار کننده خواهد بود. آمارهای «جی اف ام اس» رویترز نشان می دهد که تقاضای طلای چین در سه ماه سوم امسال به بیش از ۱۹۶ تن رسیده که این رقم نسبت به سال قبل ۳ درصد رشد داشته است. در این بین افت شاخص ارزش سهام شانگهای تاثیر زیادی بر افزایش تقاضای طلا در بازار چین داشته است. تقاضای طلای چین در ۹ ماه نخست امسال نیز با ۷.۸۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل روبرو شده است.

براساس آمارها، واردات طلای چین از هنگ کنگ نیز در ماه سپتامبر به بالاترین سطح در ۱۰ ماه اخیر رسیده است. تقاضای جواهرات طلا در بازار هند نیز در سه ماه سوم امسال بیش از ۵ درصد رشد داشته و به بیش از ۱۹۳ تن رسیده است. این بالاترین رکورد در ۷ سال اخیر به شمار می رود.

ادامه خرید طلا از سوی بانک های مرکزی بزرگ جهان به خصوص چین و روسیه نیز می تواند عامل مهمی برای درخشش طلا در میان مدت باشد.روسیه و چین قصد دارند با کاهش وابستگی خود به دلار سهم طلا را در ذخایر ارزی افزایش دهند. وضعیت کنونی تولید و عرضه نیز می تواند عامل مهمی بر افزایش احتمالی قیمت طلا طی ماه های آینده باشد.

منبع: رویترز 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها