• ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
  • کد خبر: 8785
بورس لندن

بورس فلزات لندن (LME) یکی از قدیمی‌ترین بورس‌های کالایی در دنیاست که فلزات غیرآهنی (آلومینیوم، مس، سرب، نیکل، قلع و روی)، فلزات مینور (کبالت و مولیبیدن)، بیلت (شمش) فولاد در آن معامله می‌شوند. لازم به ذکر است که در این بورس علاوه بر کالاهای مذکور شاخص قیمت بورس فلزات لندن(LMEX) نیزکه شاخصی از قیمت ۶ فلز اصلی(آلومینیوم، مس، سرب، نیکل، قلع و روی) است، قابل معامله است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، ابزارهای معاملاتی مورد استفاده در بورس فلزات لندن ابزار مناسبی را برای پیش‌بینی‌ قیمت فلزات در آینده فراهم آورده است و این در حالی است که از بین بردن ریسک حاصل از نوسان قیمت‌ها، ایجاد جریان نقدی قابل پیش بینی و قیمت‌هایی باثبات‌تر برای مصرف‌کنندگان از دیگر مزایای این بورس به حساب می‌آید.

تاریخچه بورس فلزات لندن  به بیش از ۴۰۰ سال پیش برمی‌گردد، اما توسعه آن به عنوان یک بازار جهانی با انقلاب صنعتی اروپا همراه بود. در این زمان تقاضا برای فلزات در بریتانیاو نیاز به واردات وسیع از سراسر جهان در آن زمان و همچنین نیاز به ابزاری برای محافظت از محموله های در راه در مقابل کاهش قیمت در طول مسیر حمل که معمولاً به مدت ۳ ماه و یا بیشتر به درازا می کشید باعث شدند تا فلزات پیشاپیش برای تحویل در آینده بر اساس زمان برآوردشده ورود کشتی حامل، به فروش برسند. این فرایند به عنوان پوشش ریسک شناخته شده که هم از خریداران و هم از فروشندگان در قبال نوسانات قیمت حمایت می‌کند.

این معاملات به سرعت توسعه یافت و در سال ۱۸۷۷ بورس فلزات لندن تشکیل شد و داد و ستدها در غالب حراج حضوری در تالار بورس آغاز شد در حال حاضر داد و ستد در یک تالار معاملات، به صورت حراج حضوری انجام می شود و از طریق یک سیستم ۲۴ ساعته ارتباطات تلفنی میان دفاتر معاملاتی، و نیز یک پایانه معاملات الکترونیکی معروف بهLMEselect، پشتیبانی می‌شود.

بورس فلزات لندن توانسته است خدمات متنوعی در راستای پوشش ریسک برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد نماید. به عنوان مثال لوتوس که یکی از مشهورترین خودروسازان جهان است، از خدمات بورس فلزات لندن به عنوان بخش جدایی ناپذیر فعالیت خود استفاده می کند و نیاز به خرید مقادیر زیادی فلزات مورد معامله در بورس فلزات لندن (LME) دارد. برای مثال آلومینیوم به مقدار زیادی در ساخت بدنه خودرو کلاسیک لوتوس مورد استفاده قرار می‌گیرد.تولیدکنندگان خودرو از خدمات بورس فلزات لندن برای تضمین قیمت خرید مواد نیم ساخته در بلندمدت استفاده می کنند و با این عمل می توانند هزینه ها و قیمت نهایی خودرو را به صورت دقیق پیش بینی نمایند. اگر این خدمت در دسترس آنها نبود هزینه ساخت خودرو به موازات قیمت آلومینیوم نوسان پیدا می کرد و سودآوری آنها و همین‌طور قیمت فروش را برای عامه مردم تحت تأثیر قرار می داد.

کارخانه ذوب آلومینیوم کوروس آلمان نیاز به فروش محصولات تولیدی خود را از طریق بورس فلزات لندن تامین می‌کند. توجیه آنها برای معاملات آتی، بخشی از سیاست مدیریت ریسک قیمت توسط این شرکت است  که به اهداف آنها در محافظت از خود در مقابل ضررهایی برمی‌گردد که ممکن است با کاهش قیمت فلزات بوجود بیاید.اکثر هزینه های شناخته شده و در دوره زمانی بلندمدت ثابت هستند. اما قیمت فروش به موازات مظنه قیمت بورس فلزات لندن تغییر می کند و معمولاً بیشتر در کوتاه مدت برای مصرف کنندگان ثابت است.

در سال ۲۰۱۲ هلدینگ بورس فلزات لندن که تنها سهامدار بورس فلزات لندن است، توسط گروه بورس هنگ کنگ خریداری شد و از آن زمان تا کنون تغییرات جدیدی را به خود دیده است.

 در سال ۲۰۱۵ بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای را می توان دو بورس برتر معاملات فلزات دانست.

نویسنده: معین محمدی پور/ کارشناس مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها