کتاب

انتشارات بورس در راستای معرفی هرچه بیشتر بسترهای لازم برای حمایت از بخش کشاورزی از طریق بورس کالا و معرفی اقدامات صورت گرفته در این راستا در کشور های مختلف دنیا و همگام سازی ابزارهای مالی ایران با کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در زمینه کشاورزی اقدام به انتشار کتابی با عنوان سیاست های حمایتی بخش کشاورزی کرده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، «کتاب سیاست های حمایتی بخش کشاورزی با تمرکز بر رویکردهای مبتنی بر بازار (از طریق بورس های کالایی)»به تالیف حامد سلطانی نژاد و همکاران توسط انتشارات بورس منتشر شده است.کتاب سیاست های حمایتی از بخش کشاورزی در زمره کتاب های تخصصی در حوزه اقتصاد کشاورزی است، این کتاب آشنایی با ابزارهای مالی جدید حمایتی از بخش کشاورزی را در ۴ فصل به تفصیل توضیح می دهد.

فصل اول این کتاب به تشریح انواع تجربه سیاست های حمایتی در بخش کشاورزی پرداخته است. سیاست های حمایتی غیر قیمتی ، سیاست های حمایتی قیمتی و تجربه اجرای سیاست های حمایتی مدیریت ریسک قیمت در آمریکا،اتحادیه اروپا ، برزیل، کاستاریکا، مکزیک و ایران تماما در فصل یک این کتاب شرح داده شده است.

فصل دوم کتاب هم بررسی و ارزیابی تحولات سیاست های کشاورزی کشور های عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه اقتصادهای نوظهور را شرح می دهد، همچنین توضیحاتی پیرامون سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD) معرفی انواع شاخص های حمایتی بخش کشاورزی، تحولات در حمایت ها و سیاست های کشاورزی کشور های عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه و اقتصادهای نوظهور، تحولات کلیدی اقتصاد و بازار، چارچوب سیاست کشاورزی در کشورهای سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه. مذاکرات چند جانبه در سازمان جهانی برای رسیدگی به سیاست های کشاورزی و تحولات در حمایت از کشاورزی.

فصل سوم ابزارهای بازاری مدیریت ریسک قیمت محصولات کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته است و موضوعاتی مانند ریسک های قیمت کالا از رویکرد تثبیت تا رویکرد مبتنی بر بازار ابزار مدیریت ریسک قیمت مانند پیمان آتی ، قرارداد آتی ، قرارداد اختیار معامله، قرارداد معاوضه و بیمه به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

چشم انداز سیاست های حمایتی بخش کشاورزی در بورس کالای ایران هم در بخش چهارم و آخر این کتاب با محوریت ، سیاست قیمت تضمینی ، قراردادهای اختیار فروش،قراردادهای آتی، قرارداد اختیار معامله،معاملات گواهی سپرده کالایی،راه اندازی صندوق های کالایی،معاملات نسیه و خرید دین،سلف و سلف موازی استاندارد با نگاهی مفهومی تشریح شده است.بخش پایانی این کتاب بخش کشاورزی را این طور تشریح می کند:بخش کشاورزی به دلیل پایین بودن درآمد سرانه و اهمیت آن در تولید کالاهای استراتژیک در کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته مورد حمایت دولت می باشد. از همین رو سیاست هایی که از طریق بورس کالای ایران قابل عملیاتی شدن و حمایت از بازارهای کشاورزی با ابزارهای جدید است باید مد نظر قرار گیرد تا بتواند به حمایت کارا از اقتصاد کشاورزی کشور منجرشود مانند: اجرای سیاست قیمت تضمینی موضوع ماده ۳۳،فروش کالا های خریداری شده از سوی دولت در قالب قرارداد های سلف موازی،تدوین و تصویب قانون جامع انبارداری و قبض انبار،ایجاد ابزارهای تشویقی و کمک به تشکیل بازارهای قرارداد آتی،قرارداد اختیار معامله،سلف نسیه،اوراق خرید دین اوراق گواهی سپرده کالایی و...

گفتنی است پیش از این از کتاب   "سیاست های حمایتی از بخش کشاورزی با تمرکز بر رویکردهای مبتنی بازار"با حضور روسای سازمان بورس و اوراق بهادار و منطقه آزاد کیش در محل غرفه بورس کالا در غرفه ارکان بازار سرمایه کشور در نمایشگاه بین المللی بورس کیش رونمایی شده بود. 

.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها