بورس کالا

طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

استقبال از معاملات آپشن در بازار سرمایه

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی هفته گذشته در خصوص معاملات آپشن گفت: معاملات آپشن هم در بورس کالا و هم در بورس اوراق بهادار شروع شده و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی هم از آن صورت گرفته است.

شاپور محمدی در ادامه افزود: امروز علاوه بر اختیار خرید، اختیار فروش هم عملیاتی شده است، بنابراین کسانی که می خواهند در بازارهای مالی با تکیه بر سکه بهار آزادی سرمایه گذاری کنند و از تحولات این بازار سود ببرند، هم می توانند اختیار خرید و هم اختیار فروش را معامله کنند.

پایان دوره انبارکردن کالاها

مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در یادداشتی طی هفته گذشته نوشت؛ دوره انبار کردن کالاها و دخالت های فیزیکی دولت در بازارهای مالی برای مدیریت و کنترل آنها در جهان به سرآمده است. اکنون دوره جدیدی آغاز شده است که با روش‌های نوین، با هزینه پایین‌تر و البته سهل‌ تر نتایج به مراتب بزرگتری به دست می‌آید؛ یعنی همان روشی که دولت در برنامه ششم توسعه به دنبال آن است. براساس پیشنهادی که دولت در برنامه ششم توسعه به مجلس داد و به تصویب رسید، تمام دستگاه‌ها و نهادهایی که در تنظیم بازار نقش دارند ملزم می‌شوند که از روش‌های نوین استفاده کنند و روش‌های سنتی مانند خرید گسترده گوشت و مرغ و توزیع آن را فراموش کنند. با استفاده از روش‌های نوینی که در بازار سرمایه و بورس وجود دارد مدیران از محل کار خود و با سیستم‌های آنلاین می‌توانند بازار را مدیریت و تلاطمات را مهار کنند.

کمک بازار مشتقه ارز به تنظیم بازار

همچنین یک عضو اتاق بازرگانی طی گفت و گویی در هفته اخیر اعلام کرد: با راه اندازی بازار مشتقه ارزی که زمینه اجرای آن در بورس کالا فراهم شده است، دخالت های بانک مرکزی در بازار ارز سمت و سویی دیگری خواهد گرفت به طوریکه بانک مرکزی با استفاده از این بازار می تواند نرخ ارز را به صورت تک نرخی مدیریت و تنظیم کرد.

عباس آرگون دیگر عامل برقراری بازار با ثبات ارزی را در فراهم کردن زیرساختی محکم در داخل دانست و تاکید کرد: دخالت بانک مرکزی در داخل باید به سمتی برود که با ایجاد بازار مشتقه ارزی بتواند نرخ ارز را به صورت تک نرخی مدیریت و حفظ نماید ضمن این که بازار مشتقه ارزی  رازهم اکنون می توان در بورس کالا پیاده سازی کرد. اما به نظر می رسد که بانک مرکزی می خواهد بعد از تک نرخی کردن نرخ ارز به این موضوع بپردازد.

صادرات سیمان به زودی آغاز می شود

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان نیز در هفته گذشته از آغاز قریب الوقوع عرضه سیمان صادراتی در بورس خبر داد.

عبدالرضا شیخان با اعلام این خبر که به زودی شاهد عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالای ایران خواهیم بود، گفت: براساس اقدامات صورت گرفته و برنامه ریزی های انجام شده، زمان زیادی تا ثبت عرضه سیمان بر تابلوی تالار صادراتی بورس کالا باقی نمانده است.

عرضه شیرین شکر در بورس کالا

همچنین رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی با اشاره به عرضه شکر در بورس کالا، گفت: عرضه این محصول در بورس آرامش را به این بازار برگرداند. همچنین پیشنهاد می کنیم که این محصول در بورس هم به متقاضیانی عرضه شود که فعالیت صنفی مرتبط دارند.

محمد آقاطاهر موادغذایی در خصوص دستور ستاد تنظیم بازار مبنی بر عرضه شکر با قیمت مصوب، خاطر نشان کرد: از سه شنبه گذشته که این بازار قیمتی را برای شکر مصوب کرده، عرضه با قیمت مصوب شروع شده است و موجودی این کالا در انبارها به میزان کافی وجود دارد.

عرضه کالاهای متروکه سرعت می گیرد

رئیس سازمان اموال تملیکی نیز اعلام کرد: این سازمان در نظر دارد که عرضه کالا به بورس کالا را که پیش تر درباره کالاهای قاچاق و متروکه انجام شده بود، درباره خودروهای لوکس در اختیار سازمان اموال تملیکی را هم اجرا کند.

امین دلیری ادامه داد: کالاهای توقیف شده توسط سازمان اموال تملیکی در مقیاس و تنوع بیشتر در بورس کالا ارایه می شود. برنامه داریم کالاهایی مثل مواد شیمیایی، مواد معدنی و خودرو و حتی تولیدات محصولات کشاورزی هم که به صورت متروکه یا با روش‌های دیگر ارایه می‌شوند، در بورس کالا عرضه کنیم.

کاهش هزینه و تسهیل تجارت با ارتقای جایگاه بورس کالا

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در هفته مذکور در رابطه تالار صادراتی بورس کالای ایران گفت: انجام معامله در تالار صادراتی بورس کالای منطقه آزاد کیش علاوه بر افزایش سرعت در انجام تجارت، به دلیل توسعه زیرساخت های لازم در این جزیره از جمله احداث اسکله و توسعه انبارهای کانتینری و همچنین معافیت های مالیاتی، سبب کاهش هزینه های تجارت نیز می شود.

علی اصغر مونسان با بیان اینکه تالارهای بورس کالا در سایر مناطق آزاد نیز راه اندازی شده که این اتفاق می تواند به تسهیل و شفافیت تجارت ایران با کشورهای منطقه کمک کند، افزود: بورس کالا، بازار متشکل و منسجمی است که تعداد زیادی از تولیدکنندگان کشور، کالاهای خود را براساس استانداردهای مشخص در این بورس پذیرش و عرضه می کنند و در طرف مقابل مصرف کنندگان نیز برای تامین نیاز خود به بورس کالا مراجعه می کنند.

کارگروه توسعه صادرات به عراق تشکیل شد

از طرفی در راستای توسعه روابط تجاری و استفاده از ظرفیت های بورس کالای ایران برای افزایش حجم و تسهیل صادرات کالاهای ایرانی به عراق، کارگروه توسعه صادرات به عراق هفته گذشته در بورس کالای ایران تشکیل شد.

"توسعه فعالیت جهت ارتقاء تجارت کشور با بازارهای بین المللی" یکی از ۸ راهبرد اصلی بورس کالای ایران در سند استراتژیک این بورس به شمار می رود که در همین راستا کارگروه توسعه صادرات به عراق در بورس کالای ایران تشکیل و آغاز بکار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها