سوگند

این هفته در آستانه ادای سوگند دونالد ترامپ و آغاز فعالیت دولت جدید آمریکا، انتظار می رود نوسان ها در بازارهای مختلف بویژه بازارهای مالی کمتر شود زیرا سرمایه گذاران ترجیح می دهند منتظر سخنرانی ترامپ به عنوان رییس جمهوری جدید باشند.

 به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در هفته های اخیر یعنی از زمان اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شاخص های مالی در بازارهای بزرگ رشدی قابل ملاحظه داشته اند و قیمت برخی مواد خام افزایش یافته است.

این هفته در آستانه ادای سوگند او و آغاز فعالیت دولت جدید آمریکا، انتظار می رود نوسان ها در بازارهای مختلف بویژه بازارهای مالی کمتر شود زیرا سرمایه گذاران ترجیح می دهند منتظر سخنرانی ترامپ به عنوان رییس جمهوری جدید باشند.

این امید وجود دارد که او در سخنرانی خود به برنامه های اقتصادی دولت جدید اشاره کند. در دو ماه اخیر، رونق بازارهای مختلف حاصل هیجان مثبت درباره آینده بوده زیرا سرمایه گذاران معتقد هستند اجرای برنامه های وعده داده شده از سوی ترامپ سبب افزایش نرخ رشد اقتصاد آمریکا خواهد شد و شرکت های بورسی از این شرایط سود خواهند برد.

اما قبل از مراسم ادای سوگند ترامپ در روز جمعه، برخی عوامل دیگر بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تاثیر خواهند گذاشت: سخنرانی تعدادی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، انتشار گزارش های عملکرد تعدادی زیادی از شرکت های بورسی، نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا و انتشار گزارش نرخ تورم در منطقه یورو و آمریکا برخی از این رویدادهای مهم در هفته پیش رو هستند.

این هفته همچنین اجلاس سالانه اقتصاد جهان در داووس سوییس برگزار می شود. از آنجا که در این نشست رییس جمهور چین شرکت و سخنرانی می کند این اجلاس اهمیت بالایی برای سرمایه گذاران دارد. پیش بینی شده او در سخنان خود به موضوع جهانی شدن اشاره کند. سخنان رییس جمهور چین برای سرمایه گذاران در بازارهای مالی و فلزات اساسی بسیار مهم است.

اما در آمریکا، مهمترین رویداد هفته پیش رو، ادای سوگند ترامپ و سخنرانی او است. بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیلگران امیدوار هستند وی در سخنان خود در سمت رییس جمهوری آمریکا به برنامه هایی که سبب رونق بازارهای مالی شده اشاره و بر انجام آنها تاکید کند. اگر چنین شود می توان به رشد شاخص های مالی امیدوار بود. البته در این صورت قیمت طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت.

چهارشنبه گذشته ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی خود هیچ اشاره ای به برنامه های اقتصادی دولت جدید نکرد و به همین دلیل قیمت طلا رشد کرد و شاخص های مالی در برخی بازارها کاهش یافتند و در برخی روند رشد شاخص ها متوقف شد.

برخی تحلیلگران معتقدند او تغییر رویه تجاری با چین را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد. البته تغییر در پیمان تجارت آزاد که بین آمریکا، مکزیک و کانادا وجود دارد نیز جزء اولویت های ترامپ است. تمرکز ترامپ بر تغییر رویه های تجاری یک عامل مهم نگرانی سرمایه گذاران است.

بدین ترتیب ابهام درباره اقداماتی که دولت جدید آمریکا انجام خواهد داد سبب می شود برای مدتی بازارهای مالی رونق خاصی نداشته باشند. البته هر گونه تاکید ترامپ بر اجرای برنامه های حمایتی مالی سبب امیدواری سرمایه گذاران و رشد شاخص های مالی خواهد شد. این هفته جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه سخنرانی خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها