احمد یزدان پناه

فروش اختیار فروش (put option) یکی از مفیدترین استراتژی های قراردادهای اختیار فروش هستند که شما در جعبه ابزار معاملاتی خود دارید.

دکتر احمد یزدان پناه 

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بسیاری از سرمایه گذاران تازه وارد شده به معاملات اختیار معامله فقط به خرید یک قرارداد یا برگ اختیار فروش برای سود بردن از کاهش قیمت یک سهم می پردازند. در صورتیکه فروش اختیار فروش می تواند یکی از سازگارترین و هماهنگ ترین استراتژی های خلق درآمد در سبد دارایی یا پرتفوی شما باشد.

 در این یادداشت کوتاه و نیمه تکنیکال سعی می شود به استراتژی های گوناگون و مثال هایی از فروش قراردادهای اختیار فروش اشاره شود.

فروش اختیار فروش (put) در مقابل خرید اختیار خرید (call)

هر دو استراتژی فروش اختیار فروش و خرید اختیار خرید استراتژی های (bullish) یا «گاو نشان» هستند چرا که سود هر دوی آن ها از بالا رفتن قیمت یک سهم  یا دارایی پایه آن ناشی می شود.

دلیل عمده برای فروش اختیار فروش در مقابل خرید قراردادهای اختیار خرید آنست که شما نمی دانید چه وقت نوسانات یک سهم یا یک دارایی پایه خرید اختیارهای خرید " ارزش زمانی" قرارداد را با فرسایش همراه می کند. در صورتی که شما میتوانید از فروش قراردادهای اختیار فروش چه قیمت آن سهم تغییر نکند و یا بالا نرود سود ببرید.

وقتی شما اقدام به فروش اختیار فروش می نمایید مجبور نیستید تا زمان حرکت صعودی سهم را پیش بینی کنید؛ چرا که تا زمانی که قیمت سهم مزبور یا یک دارایی پایه مثل ذرت یا نفت بالاتر از قیمت توافقی (strike price) آن قرار داد اختیار فروش قرار دارد، شما سود خواهید برد.

نمودار سود و زیان فروش قراردادهای اختیار فروش

فروش قراردادهای اختیار فروش برای کسب درآمد

می دانید قراردادهای اختیار معامله ابزارهای مالی مشروط هستند و قیمت گذاری آنها بر پایه احتمالات آماری بنا می شوند.

دلیل اینکه فروش قراردادهای اختیار فروش در طول زمان سوددهی بالایی داشته باشند آنست که درکل از نظر آماری تورش و اریب سهام بالا است و اریب قیمت گذاری قراردادهای اختیار معامله در مورد "اختیار فروش" بیشتر از "اختیار خرید" است، چرا که آهنگ و نرخ افت سهام سریعتر از نرخ صعود آنست. این بدان معنی است که فروشندگان قراردادهای اختیار معامله قیمت ارزش ذاتی بیشتری برای قیمت و بهای قراردادهای "اختیار فروش" در مقابل قیمت قراردادهای "اختیار خرید" قائل هستند (یادیان باشد قیمت قراردادهای اختیار معامله (Premium) مجموع «ارزش زمانی» و «ارزش ذاتی» آن است).

این دو عامل به فروشنده یک اختیار معامله این امکان را می دهد که قرارداد خود را دور از حالت out- of- the- money  آن قرار دادها که از نظر آماری بسیار بیشتر از حالت in- the- money  منقضی می شوند بفروش رساند.

فروش قراردادهای اختیار فروش برای کسب درآمد استراتژی بسیار متداولی است که می توان آنرا با چندین قرارداد دیگر اختیار معامله بطور همزمان برای کنترل و مدیریت ریسک، ترکیب کرد. اجازه دهید از میان استراتژی های فروش قراردادهای اختیار فروش فقط به یک مورد اشاره کنم.

فروش اختیار فروش برای خرید سهام

فروش قراردادهای اختیار فروش برای خرید سهام فروش اختیار فروش بدون پوشش یا پوشش داده نشده (naked) است و یک استراتژی قوی برای سهامی که شما مایل به خرید آنها با یک قیمت مشخص هستید بشمار می رود، و آن قیمت زیر قیمت های جاری است. شما می توانید قراردادهای اختیار فروش به آن قیمت توافقی که شما می خواهید آن سهم را تصاحب کنید بفروشید و از محل بهای فروش آن درآمد کسب کنید. شما می توانید به فروش اختیار فروش با هر دوره زمانی انقضا ادامه دهید تا آن سهام به دست شما برسد. این امر وقتی رخ می دهد که قیمت آن سهم زیر قیمت توافقی قرارداد اختیار فروش شما قرار گیرد.

تنها جنبه منفی این استراتژی آنست که اگر شما بازار را «گاو نشان» می بینید و آنگاه ممکن است قیمت آن به بالا رفتن ادامه دهد، شما ممکن است فرصت خرید آن سهم را از دست بدهید چرا که شما منتظر آن هستید که قیمت آن سهم زیر قیمت توافقی (strike price) قرارداد اختیار فروش شما قرار گیرد.

جمع بندی: در این یادداشت سعی شد به استراتژی¬های فروش یک قرارداد اختیار فروش برای کسب درآمد اشاره شود.

تنوع زیادی در اینجا وجود دارد که از ترکیب دوره های انقضای گوناگون و قیمت های توافقی مختلف بدست می آیند، و در نتیجه سرمایه گذاری شما را با انعطاف پذیری چشم-گیری همراه می سازند. پیام یادداشت این بود که فروش " اختیار فروش" اگر توسط سرمایه گذار حرفه ای و مطلع از ساز و کار، اغلب پیچیده قراردادهای اختیار فروش، انجام شود، استراتژی قدرتمندی برای کنترل ریسک و خلق درآمد به حساب می آید .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها