untitled.bmp

به نظر می رسد سال ۲۰۱۷ شروع اقتصادی پررونقی را پیش رو داشته باشد، چرا که بازارهای مالی، قیمت نفت و شاخص دلار در نخستین روز کاری سال ۲۰۱۷ رشد کردند. این درحالی است که سال ۲۰۱۶ شرایطی معکوس رقم خورده بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در نخستین روز کاری بازارها در سال ۲۰۱۶ اخباری از کاهش رشد اقتصاد چین منتشر شد که اثر منفی دومینویی بر بازارهای مالی در شرق آسیا و سپس بورس های اصلی جهانی و در نهایت قیمت نفت داشت. شاخص جهانی دلار نیز تحت تاثیر سیاست های انقباضی قدرت چندانی نداشت. اما سال ۲۰۱۷ وضعیت به گونه ای دیگر رقم خورد. سال ۲۰۱۷ اما، آمارهای اقتصادی در چین، اروپا و آمریکا فراتر از انتظارات بود و باعث تقویت عمده بازارهای سهام و همچنین رشد شاخص دلار شد. بسیاری از سهام‌ها نظیر شاخص فوتسی لندن، S&P و نزدک آمریکا، شانگهای چین و شاخص سهام اقتصادهای نوظهور سبزپوش شدند. همچنین شاخص جهانی دلار رکورد جدیدی را در سقف ۱۴ ساله به ثبت رساند.

همزمان در بازار نفت نیز نشانه‌های مثبتی از کاهش سطح تولیدات برخی اعضای اوپک مشاهده می‌شد که توانست قیمت نفت‌های شاخص را بیش از ۲ درصد رشد دهد. به‌طوری‌که نفت برنت و نفت خام آمریکا به ترتیب کانال‌های جدید ۵۸ و ۵۵ دلاری را تجربه کردند و به سقف قیمت ۱۸ ماهه رسیدند. باوری قدیمی در بازارهای جهانی وجود دارد که می‌گوید روند قیمت‌ها در یک سال، تکرار مسیر قیمت‌ها در ژانویه است. این بار باید دید که در ادامه سال ۲۰۱۷، بازارها روند صعودی خود را ادامه می‌دهند یا مشابه سال گذشته، برخی رویدادهای غافلگیرانه جهت‌گیری قیمت‌ها در پایان سال را تغییر می‌دهند.

سال جدید بازارهای جهانی روز سه‌شنبه آغاز شد. روز گذشته که سومین روز سال ۲۰۱۷ بود، نخستین روز فعالیت بازارهای مالی و کالایی بود تا نخستین رفتارهای معامله‌گران در سال جدید میلادی قابل رصد باشد. شاخص دلار که در آخرین هفته‌های سال ۲۰۱۶ به شدت تقویت شده بود، در اولین دقایق سال افت کرد، اما خیلی زود دوباره افزایشی شد. بهای اونس طلا، وارونه این روند را تجربه کرد، گرچه رشد بهای نفت خام، فشار دلار را تعدیل کرد. شاخص‌های سهام هم مانند هفته‌های قبل به رشد خود ادامه دادند. هفته جاری، هفته‌ای است که بخشی از معامله‌گران هنوز در بازار حاضر نیستند و از این رو، روند هفته‌ای که از دوشنبه آینده آغاز خواهد شد، بااهمیت تر است. با این همه، روند این روزها نیز اطلاعاتی از نوع نگرش حاضران و ناظران بازار به دست می‌دهد. آنچه فعلا قطعی است، ادامه فشار دلار بر طلا و دیگر کالاها و همچنین ادامه خوش‌بینی بورسی‌هاست.شاخص دلار که در آخرین روز کاری سال ۲۰۱۶ روی عدد ۲۱/ ۱۰۲ واحد ایستاده بود، در روزهای اول و دوم ژانویه در بازارهای فعال رشد کرد، اما در نخستین روز کاری جدی که در آن همه بازارها باز بودند، از مرز ۱۰۳ واحد گذشت. اونس طلا هم که سال قبل روی قیمت ۱۱۵۱ دلار ایستاده بود، تا ساعت ۲۰سه‌شنبه به وقت تهران به قیمت ۱۱۵۷ دلار رسید.

جیانگ شو، تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه «شاندونگ گلد» می‌گوید: «رشد تقاضا در نخستین روز مبادلات در بازارهای بین‌المللی پس از تعطیلات کریسمس، تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است. بازار منتظر انتشار آمارهای اشتغال آمریکا در ماه دسامبر است که قرار است روز جمعه اعلام شود. اگر آمارهای اشتغال آمریکا کمتر از انتظارات باشد، این مساله به نفع قیمت طلا خواهد بود» او می‌افزاید: «البته گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا می‌تواند فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کند. هر گونه افزایش قیمت طلا در سه ماه نخست امسال می‌تواند موقتی و زودگذر باشد.»تازه ترین تحلیل فنی که صبح سه‌شنبه منتشر شد نشان می‌داد که قیمت جهانی هر اونس طلا در کوتاه مدت در دامنه ۲۰ دلاری در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «اف ایکس استریت»، تحلیل تکنیکال نشان می‌داد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه مدت ۱۱۶۰ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۱۶۲ دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی ۱۱۵۰ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۱۴۲ دلار کاهش می‌یابد.

منبع: اقتصاد نیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها