طلا

برخی تحلیلگران می گویند در سال جدید به دلیل احتمال افزایش مکرر نرخ های بهره در آمریکا قیمت طلا نمی تواند رشد کند. البته تعداد دیگری از تحلیلگران معتقدند اگر بین آمریکا و شرکای تجاری این کشور تنش تجاری پدید آید یا تنش های ژئوپولیتیک بوجود آید قیمت طلا تا اندازه ای حمایت خواهد شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هفته پیش قیمت طلا حدود ۲ درصد رشد کرد اما روند تغییرات قیمت فلز زرد از اواسط سال گذشته میلادی، کاهشی بوده است.طی دو ماه پایانی سال ۲۰۱۶، قیمت ها به سرعت افول کرد. رشد قیمت ها طی روزهای پایانی سال قبل یعنی هفته پیش، حاصل کاهش ارزش دلار و افول شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ بود.

 البته سال گذشته در کل قیمت طلا پس از سه سال افول رشد کرد. اگر انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار نشده بود و بانک مرکزی این کشور نرخ های بهره را بالا نبرده بود، قیمت طلا در سال قبل بیش از ۲۳۰ دلار رشد می کرد اما این دو رویداد سبب شد رشد قیمت ها در سال قبل حدود ۸۰ دلار باشد.

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزود زیرا وی وعده داده برنامه هایی برای رونق اقتصاد آمریکا اجرا کند. کاهش نرخ مالیات اشخاص و شرکت ها، توسعه زیرساخت ها و اصلاح قوانین، سه برنامه اصلی ترامپ برای بالا بردن نرخ رشد اقتصاد آمریکا هستند.

این وعده ها به رشد شاخص های مالی و ریسک پذیری سرمایه گذاران افزود و از جذابیت طلا کاست. از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را در نشست ماه پیش بالا برد و پیش بینی کرد در سال جدید سه بار دیگر این اقدام انجام شود. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار منجر می شود و از تقاضا برای طلا می کاهد.

امید به بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا و جهان، برنامه بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره و ضعف تقاضای فیزیکی برای طلا در چین و هند سه عامل مهم برای کاهش جذابیت طلا هستند.

در نیمه نخست سال گذشته، به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره به دلیل ضعف اقتصاد آمریکا و جهان سبب شد جذابیت طلا بالا رود و سهم این فلز در سبد دارایی سرمایه گذاران بیشتر شود. همچنین اواسط سال پیش، رای مثبت مردم انگلستان به خروج این کشور از اتحادیه اروپا سبب شد نگرانی هایی پدید آید و طلا جذاب شود.

در ماه گذشته میلادی اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا و افزایش نرخ های بهره در این کشور فشار قابل ملاحظه ای بر قیمت طلا وارد کرد. حال برخی تحلیلگران می گویند در سال جدید به دلیل احتمال افزایش مکرر نرخ های بهره در آمریکا قیمت طلا نمی تواند رشد کند. البته اگر بین آمریکا و شرکای تجاری این کشور تنش تجاری پدید آید یا تنش های ژئوپولیتیک بوجود آید قیمت طلا تااندازه ای حمایت خواهد شد.

سرمایه گذاران در بازار طلا توجهی خاص به نرخ سود اوراق قرضه در آمریکا نشان می دهند زیرا به این اوراق سود تعلق می گیرد در حالیکه طلا چنین ویژگی ندارد. سرمایه گذاران باید بدانند امسال عوامل متعددتری بر بازار طلا تاثیر خواهند داشت.

سال قبل عملکرد سه فلز گرانبهای دیگر نیز مثبت بود و قیمت پالادیوم با ۱۹ درصد رشد بهترین عملکرد را داشت. قیمت پلاتین تنها یک درصد رشد کرد و قیمت نقره ۱۷ درصد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت طلا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها