بورس جهانی

بازارهای جهان در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال ۲۰۱۵ در مجموع از رشد بهتری برخوردار بودند. از بین ۹۹ شاخص مورد مطالعه، ۷۲ شاخص (۷۳ درصد) بازده مثبت و ۲۷ شاخص (۲۷ درصد) بازده منفی داشتند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،  در مجموع بورس‌های قاره آمریکا (به ویژه آمریکای لاتین) پربازده ترین و بورس‌های اروپا کم بازده ترین بودند. هر ۱۵ شاخص قاره آمریکا سبز رنگ بود، در حالی که از ۴۳ شاخص اروپایی، ۳۰ نماگر (۷۰ درصد)، و از ۳۶ شاخص آسیایی، ۲۹ نماگر (۸۱ درصد) سبز رنگ بود. در قاره آفریقا نیز ۱۱ بورس مورد مطالعه قرار گرفته اند که تنها ۴ بورس بازده مثبت داشتند.

از بین ۱۰ بورس پربازده، ۵ بورس آمریکای لاتین حضور دارند: ونزوئلا با ۳. ۱۱۷ درصد رتبه اول، پرو با ۱. ۵۸ درصد رتبه ۴، برمودا با ۵. ۴۷ درصد رتبه ۶، آرژانتین با ۹. ۴۴ درصد رتبه ۸ و برزیل با ۹. ۳۸ درصد در رتبه ۹ قرار گرفتند. پنج بورس دیگر عبارتند از: مصر با ۲. ۷۶ درصد رتبه ۲، قزاقستان با ۱. ۵۸ درصد رتبه ۳، RTS روسیه با ۲. ۵۲ درصد رتبه ۵، پاکستان با ۷. ۴۵ درصد رتبه ۷ و مجارستان با ۸. ۳۳ درصد در رتبه ۱۰.

شاخص بورس تهران نیز با ۲. ۲۹ درصد، پس از بورس‌های کاستاریکا و مراکش، سیزدهمین بورس پربازده دنیا نام گرفت. پس از تهران، بورس‌های جامائیکا، بلغارستان، MICEX روسیه، نامیبیا، لتونی، لوگزامبورگ و تایلند از رتبه ۱۴ تا ۲۰ این فهرست قرار گرفتند.

شاخص بورس کانادا با ۵. ۱۷ درصد در رتبه ۲۴ و بعنوان اولین بورس توسعه یافته جهان نام گرفت. بورس بریتانیا هم با ۴. ۱۴ درصد، رتبه ۳۱ و اولین بورس توسعه یافته اروپا نام گرفت. شاخص میانگین صنعتی داو جونز هم ۴. ۱۳ درصد در رتبه ۳۴، و پربازده ترین نماگر ایالات متحده بود. S&P۵۰۰ با ۵. ۹ درصد رتبه ۳۸ و مرکب نزدک با ۵. ۷ درصد در رتبه ۴۴ قرار گرفتند.

بورس استرالیا با ۷ درصد، رتبه ۴۴، پربازده ترین بورس توسعه یافته آسیایی نام گرفت. این در حالی است که شاخص بورس‌های ژاپن و هنگ کنگ با ۴. ۰ درصد در انتهای فهرست بورس‌های سبز رنگ و در رتبه ۶۹ و ۷۰ قرار گرفتند. شاخص بورس چین با ۳. ۱۲ درصد زیان در رتبه ۹۶ ایستاد و چهارمین بورس زیانده دنیا نام گرفت. بورس شانگهای برای چهارمین بار در سه سال گذشته زیانده بود.

بورس‌های اروپایی به جز بورس بریتانیا کم رونق بودند. بازده بورس‌های آلمان ۹. ۶ درصد (رتبه ۴۷) و فرانسه ۹. ۴ درصد (رتبه ۵۱) بود، در حالی که بازده بورس اسپانیا ۲- درصد (رتبه ۷۹) و ایتالیا ۲. ۱۰- درصد (رتبه ۹۴) شد. بورس ایتالیا ششمین بورس زیانده دنیا نام گرفت. در این فهرست و علاوه بر دو بورس اروپایی توسعه یافته اشاره شده، بازده بورس‌های پرتغال، بلژیک، سوئیس و دانمارک هم منفی شد. علت رشد بورس بریتانیا، خروج از اتحادیه اروپا و تضعیف پوند عنوان شد. بورس یونان هم با ۲ درصد رشد در رتبه ۶۴ و شاخص استاکس اروپا هم ۷. ۰ درصد در رتبه ۶۸ قرار گرفت.

در این فهرست، ۱۰ بورس زیانده دنیا عبارتند از: بوسنی (۱۷)، غنا (۳/۱۵)، لائوس (۶. ۱۳)، چین (۳. ۱۲)، بوتسوانا (۳. ۱۱)، ایتالیا (۲. ۱۰)، سری لانکا (۷. ۹)، کنیا (۵. ۸)، دانمارک (۹. ۷) و سوئیس (۸. ۶). بورس‌های ایسلند، نیجریه، تانزانیا، مونته نگرو، ایرلند، چک، مغولستان، مالزی، بلژیک و رژیم صهیونیستی هم در رتبه ۱۱ تا ۲۰ زیانده ترین بورس‌های دنیا قرار گرفتند.

کشور ونزوئلا، صدرنشین این فهرست متاثر از تورم وحشتناک بیش از ۳۰۰ درصدی است و لذا این رشد، عملا زیان هنگفت سرمایه‌گذاران را جبران نکرده است. بورس مصر، دومین بورس این فهرست هم بسیار پرنوسان بود، به گونه‌ای که در ابتدای سال حتی تا زیان بیش از ۲۴ درصدی را برای سرمایه‌گذاران کنار گذاشت. در مجموع بورس مصر حدود ۱۰۰ درصد در سال ۲۰۱۶ نوسان داشت.

به جز مصر و مراکش، بورس‌های عربی به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت خام حال و روز خوبی نداشتند. بورس دوبی با ۱. ۱۲ درصد رتبه ۳۵، عمان با ۷ درصد رتبه ۴۶، ابوظبی با ۶/۵ درصد رتبه ۴۹، عربستان با ۳. ۴ رتبه۵۴ ، کویت با ۴. ۲ رتبه ۶۲، و بحرین و قطر بترتیب با ۴. ۰ و ۰۷. ۰ درصد (رتبه‌های ۷۱ و ۷۲)، در انتهای بورس‌های سودده قرار گرفتند.

در بین کشورهای منطقه هم بورس استانبول علیرغم ناآرامی‌های سیاسی ۹. ۸ درصد مثبت شد و در رتبه ۴۰ قرار گرفت. بورس‌های هند (ملی و بمبئی) هم به ترتیب رشد ناچیز ۳ و ۲ درصد کسب کردند (رتبه‌های ۶۰ و ۶۳). شاخص بورس آفریقای جنوبی نیز با ۰۸. ۰ درصد زیان، در انتهای فهرست بورس‌های زیانده قرار گرفت.

منبع: عصر بازار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها