شاپور محمدی

رینگ های صادراتی بورس های کالایی را فرصتی بزرگ برای شرکت های صادراتی عنوان کرد و گفت: بورس های کالا و انرژی می توانند به صادرات هدفمند محصولات ایرانی کمک شایانی کنند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، رییس سازمان بورس صبح امروز در دومین همایش انجمن مالی اسلامی، رینگ های صادراتی بورس های کالایی را فرصتی بزرگ برای شرکت های صادراتی عنوان کرد و گفت: بورس های کالا و انرژی می توانند به صادرات هدفمند محصولات ایرانی کمک شایانی کنند.

شاپور محمدی به مکانیزم های شفاف بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: وقتی بازار شفاف و صحیحی به نام بورس کالا وجود دارد باید تمام قد از آن دفاع کرد و با چند اشکال و کوچک نباید مکانیزم شفاف، درست و قوی آن زیر سوال برد.

محمدی افزود: معافیت های مالیاتی که در بورس کالا و بورس انرژی وجود دارد، بسیار فراتر از رقم کارمزدها بوده است، اما متاسفانه برخی از مباحث غیرکارشناسی در این خصوص مطرح می شود که صحیح نیست بلکه باید علامت های درستی به سیاست گذاران اقتصادی کشور داده شود.

وی در ادامه اضافه کرد: زمانی که گفته می شود در بورس کالا و انرژی شفافیت وجود دارد و این شفافیت صرفا برای خریدار و فروشنده نیست، بلکه برای کل اقتصاد کشور است که این موضوع بسیار مهمی بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

ساز و کار برد - برد بازار سرمایه

محمدی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه بهترین فرصت برای کسب سود است گفت: همانند همه کشورها کسانی که دنبال فرصت های سودآور هستند می توانند وارد بازار سرمایه شوند.

رییس سازمان بورس به راه اندازی صندوق های جسورانه و ورود شرکت های دانش بنیان در فرابورس اشاره کرد و گفت: این موضوع کانال ویژه و خاصی است که به ارزش گذاری فکر ناب، تامین مالی و فرصت سرمایه گذاری برای عام کمک می کند.

وی تاکید کرد: ورود صندوق های جسورانه به بازار سرمایه صرفا فرصتی برای این صندوق ها نیست. بلکه برای فعالان بازار سرمایه نیز فرصتی است که در شرکت های پر رشد پیشرو سرمایه گذاری کند.

به اعتقاد رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مکانیسم بازار سرمایه ساز و کار برد - برد است و فرصتی دو طرفه برای صندوق ها و سرمایه گذاران ایجاد شده است.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه بازار سرمایه نقش چند جانبه و چند بعدی دارد، گفت: این موضوع بسیار مهم است در تحلیل ها برخی از ابعاد نادیده گرفته می شود و بیش از حد به یک بعد تمرکز می شود در حالیکه بازار سرمایه فرابعدی است.

وی با اشاره به قدمت پنجاه ساله بازار سرمایه ایران گفت: در این سالها برای این بازار زحمات زیادی کشیده شده و بازار گسترش قابل توجهی داشته است.

رشد قابل توجه تامین مالی

محمدی با تاکید بر اینکه تامین مالی تا پایان امسال به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد، گفت: این تامین مالی از محل های متنوعی از جمله افزایش سرمایه، اوراق سلف بورس کالا، انتشار انواع اوراق و پذیرش شرکت و صندوق ها است. در عین حال، تلاش می شود تا پایان سال رقم تامین مالی از بازار سرمایه به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که رشد بالا و چند صد در صدی است.

وی ادامه داد: در حوزه مشارکت آحاد مردم عملکرد بسیار خوب بوده است و تا کنون بیش از ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار کد سهامداری در بازار سرمایه وجود دارد که از هدف گذاری سال ۹۵ که ده میلیون کد بوده فراتر رفته است.

به گفته وی ارزش بازار به ۶۴۲ هزار میلیارد ریال رسیده که امید است تا پایان سال به ۶۸۸ هزار میلیارد ریال برسد.

لزوم رشد ۱۰ پله ای بازار سرمایه ایران

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه اقتصاد ایران جزء ۲۰ اقتصاد اول دنیا است، گفت: اما بازار سرمایه کشور ما در رده ۳۰ بازار اول دنیا قرار دارد و هنوز ۱۰ پله برای اینکه به اقتصاد ایران برسیم فاصله وجود دارد پس نباید هدف ها را کوچک دید.

محمدی با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: کارایی و بهره وری بحث مهم هر بازاری است همچنین از دیگر نکات اقتصاد مقاومتی اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی با هدف پاسخگویی اقتصاد و پیشگامی در تقویت بخش واقعی است.

رییس سازمان بورس با تاکید بر اینکه در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بازار سرمایه برنامه های خوبی را اجرا کرده و در دست اجرا دارد گفت: اخیرا ابزار اختیار فروش تبعی در بازار راه اندازی شده اما اختیار خرید و فروش مستقل که در دنیا مرسوم است هنوز اجرا نشده که اجرای آن بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه ابعاد راه اندازی این ابزار شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: برخی تصور می کنند آپشن ها راه اندازی شده است تا افراد سود کسب کنند در صورتیکه اهداف دیگری هم وجود دارد. یکی از این اهداف این است که شرکت های سرمایه گذاری و صندوق ها بتوانند از پرتفویی که به عنوان استراتژی بلند مدت است درآمد کسب کنند. این بخش موضوع مهمی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی زمانی که قیمت اختیار سهم با سهم مقایسه می شود به موازنه بازار کمک می کند که جزء اهداف مهم و کلان است.

محمدی افزود: ابزار اختیار باعث ثبات بازار می شود که یکی از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی نیز ثبات بازارهاست.

محمدی با تأکید بر اینکه قابل معامله شدن صندوق ها در بازار سرمایه مانع انحراف می شود، گفت: باید توجه شود که ممکن است همه ابزارها در یکی دو سال آینده عملیاتی شود اما در سالهای اول آثار آنها خیلی ملموس نیست و اثرات عمیق در سالهای بعدی خود را نشان می دهد.

وی بورس انرژی را افتخار کشور خواند و افزود: کشورهایی که این بورس را ندارند از انرژی بهره مند نیستند. انرژی مهمترین ثروت کشور است که باید درست قیمت گذاری شود به همین دلیل همه ارکان باید به بورس انرژی کمک کنند.

محمدی به ابلاغ IFRS توسط سازمان بورس به گروهی از شرکت ها اشاره کرد و گفت: IFRS در شفافیت کل اقتصاد اثر دارد و بسیاری از تصمیمها و فعالیتهای سازمان بورس برای شفافیت کل اقتصاد است.

وی افزود: کمیته فقهی سازمان بورس با زحمات زیادی به این مرحله رسیده است که بر این اساس همه فعالیتها از کمیته فقهی عبور می کند چراکه سود وقتی مشروع است، ارزشمند خواهد بود.

ابزارهای بدهی، همگی اسلامی هستند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: ابزارهای بدهی هم تماما اسلامی است و ما در کشور به طور تقریبی دارای همه اوراق مالی- اسلامی دنیا معامله می شود.

محمدی در دومین همایش مالی – اسلامی به انجمن مالی اسلامی پیشنهاد کرد از این به بعد در بحث روش های مالی اسلامی وارد شده و این حوزه مورد توجه قرار بگیرد. نحوه استنتاج، رسیدن به ابزارها، مشتقه روی ابزارها و امثال آن از ظرفیت بالایی برای توسعه برخوردارند. این ابزارها ظرفیت خوبی برای عدالت، سلامت و دوری از ربوی بودن معاملات هستند.

وی با تأکید بر اینکه انجمن در این حوزه بسیار می تواند کمک کرده و نقش مشورتی داشته باشد، گفت: انجمن به گفتمان سازی و نزدیکی ذهن ها کمک کند.

محمدی در پایان تصریح کرد: در بازار سرمایه ابزار دارایی بسیار مهم است و ابزار بدهی در کنار ابزار دارایی است.

وی خاطرنشان کرد: کمیته فقهی سازمان بورس با زحمات زیادی به این مرحله رسیده است که بر این اساس همه فعالیتها از کمیته فقهی عبور می کند چراکه سود وقتی مشروع است، ارزشمند خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها