طلا

در حالی که قیمت طلا در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ میلادی با کاهش روبرو شده بود، اما قیمت این فلز زرد طی سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار در ۴ سال گذشته با افزایش نسبی مواجه شده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت طلا در سال ۲۰۱۶ با رشد ۹ درصدی روبرو شده است. قیمت هر اونس طلا در آخرین روز معاملات سال ۲۰۱۶ یعنی روز گذشته، به مرز ۱۱۶۰ دلاری رسید که علت اصلی این افزایش ، افت ارزش دلار آمریکا و رشد تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی بوده است.

بر اساس این گزارش قیمت طلا روز گذشته با رشد یک درصدی روبرو شد که این بالاترین افزایش قیمت از اواخر سپتامبر بوده است.

قیمت طلا علی رغم افت شدید از نوامبر تاکنون، از ابتدای امسال بیش از ۹ درصد افزایش داشته است.

"میهیر کاپادیا" تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه سان گلوبال اینوستمنت در این باره تاکید کرد: افزایش تقاضا در شرایط بی ثباتی و نااطمینانی اقتصادی و سیاسی تا سه ماه سوم ۲۰۱۶، تاثیر زیادی بر رشد قیمت جهانی طلا داشت.

قیمت طلا در هفته جاری در حال ثبت بهترین عملکرد از اوایل ژوئن است و با رشد ۲.۵ درصدی روبرو شده است. البته قیمت طلا در دسامبر با افت یک درصدی همراه بوده است و در سه ماه چهارم ۲۰۱۶، نیز بیش از ۱۲ درصد کاهش داشته است.

کاپادیا در ادامه افزود: علت اصلی کاهش قیمت جهانی طلا در ماه دسامبر این بوده است که سرمایه گذاران بین المللی نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا امیدوار شده اند و سیاست های اقتصادی و مالی اعلام شده از سوی ترامپ موجب گمانه زنی های زیادی درباره افزایش رشد اقتصادی آمریکا شده است.

این مساله می تواند گمانه زنی ها نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و شاخص سهام را تقویت کند.

"ادوارد میر " تحلیلگر ارشد موسسه اف سی استون نیز تاکید کرد: برخی از عواملی که قبلا موجب کاهش شدید قیمت طلا شده بودند، اکنون از بین رفته است مثل افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و تقویت ارزش دلار آمریکا.

وی افزود: می توان انتظار داشت که شاخص ارزش دلار در کوتاه مدت با افت بیشتری روبرو شود و این مساله در نهایت به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود.

تازه ترین آمارها نشان می دهد که واردات طلای چین از هنگ کنگ طی ماه نوامبر با کاهش ۱۷ درصدی روبرو شده است.

منبع: رویترز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها