مشاور عالی رئیس‌جمهور در حاشیه مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی گفت: قبل از آن که محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران عرضه شود، این مواد به صورت نامنظمی در بازار آزاد به فروش می‌رسید که این موضوع موجب ایجاد رانت و افزایش واسطه‌گرها شده بود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، اکبر ترکان افزود: براي مثال در گذشته بیشتر ظرفیت تولید پلاستیک ما توسط واسطه‌گرها با قیمت‌های بالاتری در بازار عرضه می‌شد؛ در حقیقت تولیدکننده اصلی باید به قیمت غیر واقعی محصول مورد نظر را خریداری می‌کرد. در اين بين یک سری واسطه گر که از دادوستد بي نظم و غيرشفاف مواد پتروشيمي بيشترين استفاده را می‌کردند و با دريافت مواد مختلف به هر طريقي، کالا را با قیمت‌های عجیبی به مشتری‌ها می‌فروختند.

مشاور عالی رئیس‌جمهور در ادامه به بهبود روند بازار محصولات پتروشیمی از زمان ورود اين محصولات به بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: درست از زمانی که  پتروشیمی‌ها وارد بورس کالاي ايران شدند، عمده مشکلات دلالی و واسطه‌گری نیز حل شد که این موضوع گام بسیار مهم و بزرگی در راستای بهبود روند اقتصادی کشور بوده است.

ترکان مطرح شدن بحث خروج معاملات مواد پتروشيمي از بورس كالا را غيرمنطقي عنوان كرد و گفت: تنها بهانه اي كه باعث شده اين موضوع مطرح شود، نداشتن اطمينان خاطر از سوي صنعتگران براي نرسيدن مواد اوليه در زمان معين است كه حتي در صورت صحت اين موضوع مي توان با همفكري مسوولان ذي ربط، تدبيري را براي عرضه و تحويل مواد پتروشيمي از طريق بورس كالا آن هم به ميزان نياز و در زمان مناسب  انديشيد تا دیگر جای بهانه‌ای برای خروج این محصولات و غیر شفاف شدن معاملات باقی نماند.

وی در پایان افزود: اگر دولت در این زمینه همکاری‌های لازم را با شرکت‌های ذی‌ربط همچون بورس کالا داشته باشد در این زمان می‌توان اطمینان  داشت كه توزیع منصفانه مواد اولیه، میان شرکت‌هایی که واقعا نیاز به این محصولات دارند انجام خواهد شد، در این صورت هم از زمينه ايجاد رانت‌ جلوگیری می‌شود و هم تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان به موقع و مناسب صورت می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها