طلا

اگرچه بهای طلای جهانی در پایان مبادلات روز جمعه با افزایش نسبی روبرو شد، ولی برای هفتمین هفته متوالی با کاهش همراه شده است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، کاهش قیمت جهانی طلا برای هفتمین هفته متوالی مساله ای است که در ۱۲ سال گذشته بی سابقه بوده است.

بر اساس این گزارش قیمت جهانی طلا در پایان مبادلات روز جمعه با افزایش نسبی روبرو شد، ولی این افزایش برای ثبت روند نزولی در هفته گذشته کافی نبوده است.

قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز گذشته با ۰.۳ درصد افزایش به بیش از ۱۱۳۳ دلار رسیده است. البته قیمت طلا در هفته ای که گذشت بیش از ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

آخرین باری که قیمت طلا برای ۷ هفته متوالی با کاهش روبرو شده بود مربوط به ماه می ۲۰۰۴ میلادی بوده است.

شاخص ارزش دلار طی هفته گذشته به بالاترین سطح در ۱۴ سال اخیر رسیده است. قیمت طلا در ماه دسامبر تاکنون ۳.۷ درصد کاهش یافته است. افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است.

فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی نرخ بهره را افزایش داده است.

شاخص ارزش دلار روز جمعه با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۳.۰۳ واحد رسیده است. گری واگنر تحلیلگر ارشد اقتصادی در این باره گفت: طی دو روز گذشته قیمت طلا و شاخص سهام تحت تاثیر تقویت ارزش دلار آمریکا قرار داشته است.

قیمت طلا در برابر نوسانات نرخ بهره و ارزش دلار به شدت حساسیت و واکنش نشان می دهد. قیمت طلا و نقره در سال ۲۰۱۶ میلادی با بهترین عملکرد از سال ۲۰۱۲ میلادی روبرو شده است. قیمت طلا و نقره در شش ماه نخست امسال تحت تاثیر نااطمینانی های موجود در اقتصاد جهانی و تنش های سیاسی با افزایش روبرو شده ولی در شش ماه دوم امسال بخش زیادی از این افزایش را از دست داده است.

قیمت طلا در سال ۲۰۱۶ تاکنون ۶ درصد و قیمت نقره نیز ۱۴ درصد رشد داشته است.

قیمت طلا و نقره از ماه نوامبر پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با افت شدیدی روبرو شده است. به نظر می رسد انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا و اروپا و وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت.

منبع: پایگاه اینترنتی مارکت واچ

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها