ذرت

در نخستین روز معاملات "مستمر" گواهی سپرده ، یک هزار تن ذرت برزیلی مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در راستای توسعه و تسهیل معاملات نقدی در بورس کالای  ایران به عنوان یکی از اهداف مهم این بورس، و استفاده از ابزارهای مالی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا به عنوان یکی از ابزار مهم تحقق این هدف، امروز چهارشنبه ۱/۱۰/۹۵ در نخستین روز معاملات "مستمر" گواهی سپرده ، یک هزار تن ذرت برزیلی مورد معامله قرار گرفت تا با توجه به تأمین بیش از دو سوم ذرت مصرفی کشور از طریق واردات، بر تسهیل معامله و کشف قیمت این محصول وارداتی با استفاده از اوراق بهادار مبتنی بر کالا نیز محقق گردد.

به این ترتیب یک هزار تن ذرت برزیلی با نماد (ذرو۹۶۰۳-۰۱) امروز بر روی سامانه tsetmc.com  قرار گرفت که کل حجم عرضه شده با قیمت ۸۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد که خریداران بلافاصله پس از خرید و همچنین بطور مستمر در ساعات معاملاتی این نماد (ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ هر روز) امکان معاملات ثانویه بر روی اوراق گواهی ذرت برزیلی را دارند.
براساس اطلاعیه عرضه ذرت برزیلی، این محصول به صورت گواهی سپرده و معاملات پیوسته در بورس کالا عرضه می شود که به این ترتیب این عرضه برخلاف سایر معاملات گواهی سپرده ذرت و جو که براساس سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا انجام می شود، قابلیت انجام معاملات ثانویه و به تبع آن، ورود سرمایه گذاران به این ابزار مالی را فراهم می کند.
گفتنی است ذرت مورد معامله در این نماد، بر پایه استاندارد ذرت برزیلی با رطوبت ۱۲ و هکتولیتر حداقل ۷۰۰ و سایر موارد مندرج از  استاندارد ۱۴۴۵ قرار داده شده است.
بنابراین گزارش، معاملات گواهی سپرده کالایی به این دلیل فراهم شده است که تولیدکنندگان بتوانند کالای خود را در انبار استانداردی ذخیره کرده و قبض کالای انبار شده‌ی خود را دریافت کنند؛ به این ترتیب تولیدکنندگان با استفاده از گواهی سپرده کالایی می توانند موجودی انبارهای خود را به نقدینگی نزدیک کنند و این در حالی است که خریداران نیز می توانند تا زمانی که کالا ماندگاری دارد نسبت به نگهداری و فروش کالا (قبض انبار یا همان گواهی سپرده) خود به دیگران نیز اقدام نمایند و از این رو چنین معاملاتی برای سرمایه گذارانی که قصد مصرف کالا را نداشته و صرفا با هدف سرمایه گذاری نسبت به ورود به بازار کالایی اقدام می کنند بسیار مناسب است.
 همچنین گواهی سپرده کالایی مانند دیگر اوراق بهادار از امکان معاملات پیوسته ثانویه برخوردار است به طوریکه می توان این ورقه بهادار را همانند سایر اوراق بهادار نظیر سهام در بازار ثانویه معامله کند. از سوی دیگر تبدیل شدن کالا به اوراق بهادار این امکان را برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم می کند تا بتوانند با سرمایه‌گذاری بر روی این اوراق، امکان تامین مالی بازار کالایی را از طریق بازار سرمایه فراهم کنند.
با همه این تفاسیر، بورس کالا علاوه بر استفاده از گواهی سپرده کالایی در بازار داخل کشور، درصدد است تا به صورت بین المللی نیز معاملات گواهی سپرده کالایی را اجرایی کند که در این راستا، امروز برای نخستین بار محصول وارداتی برزیلی از طریق معاملات گواهی سپرده کالایی به میزان یک هزار تن مورد معامله قرار گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها