طلا و ترامپ

قیمت طلا در پنج هفته اخیر یعنی از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، بیش از ۱۱ درصد کاهش یافته و برخی تحلیلگران معتقدند روند کاهش ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،  ابتدای سال جاری میلادی قیمت هر اونس طلا ۱۰۶۵ دلار بود و اکنون قیمت ها تنها ۶ درصد بالاتر از این رقم است. در ماه ژوییه یعنی پنج ماه پیش قیمت طلا برای مدتی کوتاه به ۱۳۷۵ دلار رسید و مشاهده می شود که قیمت این فلز گرانبها اکنون بسیار پایین تر است. اگر در پایان سال جاری میلادی یعنی تا دو هفته دیگر قیمت طلا به زیر ۱۰۶۵ دلار برسد، امسال برای چهارمین سال پی در پی قیمت این فلز کاهش یافته است. آخرین بار که قیمت ها برای چهار سال متوالی کاهش یافت، سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ بود.

هفته پیش نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا عامل اصلی کاهش قیمت طلا بود. در این نشست، هم نرخ های بهره بالا برده شد و هم پیش بینی شد در سال آینده میلادی سه بار دیگر نرخ ها بالا برده می شود. تحلیلگران تکنیکال معتقدند قیمت طلا برای مدتی نسبتا طولانی در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد زیرا شرایط بازار شبیه اوایل دهه قبل است.

عواملی که اکنون بر قیمت طلا فشار وارد می کنند یعنی افزایش ارزش دلار، رونق بازارهای مالی و افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران، ادامه پیدا خواهند کرد. با نگاه به نمودار بلندمدت تغییرات قیمت طلا مشاهده می شود که در سال ۱۹۹۹ قیمت طلا از ۲۵۰ دلار به ۳۰۰ دلار در هر اونس رسید. پس از این رشد، قیمت ها به کف خود بازگشتند و دو سال طول کشید تا دوباره قیمت طلا وارد روند رشد شد.

از دید تحلیلگران تکنیکال، شرایط کنونی مانند شرایط آن سال هاست. واقعیت این است که در حال حاضر حوزه های جذاب سرمایه گذاری وجود دارد و از آنجا که ریسک های کمتری اقتصاد جهان را تهدید می کند دلیلی برای حرکت سرمایه گذاران به سمت بازار طلا وجود ندارد. طلا یک حوزه امن سرمایه گذاری است و اکنون خطری احساس نمی شود و نیز نرخ های بهره در آمریکا در مسیر رشد قرار گرفته اند.

بدین ترتیب جهت حرکت عمومی قیمت ها نزولی است و هیچ رشد بزرگ و پایداری در بازار مشاهده نخواهد شد.

بانک مریل لینچ در گزارش جدید خود آورده است، رشد ارزش دلار و افزایش بازده اوراق قرضه دو مانع بزرگ بر سر راه رشد قیمت طلا هستند. انتظار می رود اواسط سال آینده میلادی قیمت طلا به محدوده ۱۲۰۰ دلار برسد و این بدان معناست که قیمت ها شانسی برای رشد قابل ملاحظه ندارند.

پنج ماه پیش این بانک پیش بینی کرده بود قیمت طلا به ۱۵۰۰ دلار افزایش خواهد یافت. در آن زمان رای مثبت مردم انگلستان به جدایی کشورشان از اتحادیه اروپا سبب شد بانک مریل لینچ پیش بینی خود از قیمت طلا در سال آینده میلادی را بالا ببرد. اما برخلاف پیش بینی ها، وضعیت شاخص های اقتصادی در این کشور نگران کننده نیست. همچنین انتظار نمی رود این جدایی لطمات بزرگ به اقتصاد جهان وارد کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در ۱۲ ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها