اپشن

روز دوشنبه ۲۲ آذر ماه، دومین دوره آموزشی خبرنگاران بازار سرمایه در بورس کالای ایران برگزار شد.

به گزارش« پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در این دوره آموزشی که با سرفصل " آشنایی با قراردادهای اختیار معامله"  و با حضور جمعی از خبرنگاران بازار سرمایه برگزار شد، علیرضا ناصرپور مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا به تشریح نحوه معاملات قراردادهای اختیار معامله پرداخت.

وی در خصوص تعریف قرارداد اختیار معامله گفت: قرارداد اختیار معامله قراردادی است که در آن یک طرف، اختیار یا همان حق خرید و یا فروش کالایی را از طرف دیگر خریداری می کند. وی سپس به  تشریح اختیار خرید و اختیار فروش پرداخت و گفت: کارگزاران دارای مجوز معاملات قرارداداهای آتی میتوانند در معاملات قراردادهای اختیار معامله شرکت کنند و دریافت کد معاملاتی، مانند معاملات قراردادهای آتی میباشد. همچنین حساب عملیاتی در معاملات اختیار مشتری، همان حساب عملیاتی وی در قراردادهای آتی است.

ناصرپور در مورد ساعات معاملاتی قرارداد اختیار معامله گفت: در اکثر بورسها، معاملات در یک جلسه معاملاتی انجام می شود و برای تعیین ساعت معاملات نیز توجه به زمان کشف قیمت در بازار نقد داخلی و یا بازارهای جهانی بسیار مهم است. از آنجایی که معاملات بازار نقدی و آتی سکه طلا از ساعت ۱۰  صبح شروع می شود و تا ۷ عصر ادامه دارد ، ساعات معاملاتی اختیار معامله نیز همانند آتی سکه تعیین می شود.

وی در ادامه به منظور تشریح دامنه تغییرات قیمتی روزانه این قرارداد گفت: در معاملات اختیار برخلاف معاملات آتی نیاز به تعیین دامنه نوسان قیمت نیست. زیرا قیمت کشف برای اختیار معامله نشان دهنده قیمت قرارداد اختیار معامله است نه دارایی پایه قرارداد. در مورد قراردادهای آتی، قیمت کشف شده در معاملات قیمت دارایی پایه است که باید طرفین در سررسید بر اساس آن معامله خود را تسویه نمایند، اما در قرارداد اختیار معامله قیمت اعمال قرارداد از قبل مشخص شده است و قابل تغییر نیست. در واقع خریدار بر اساس قیمت اعمال تعیین شده، قرارداد اختیار را قیمت گذاری و خریداری می کند و در سررسید حق اعمال برای وی محفوظ است. بنابراین نیازی به تعیین دامنه نوسان قمیت وجود ندارد. در تمامی بورسهای سایر کشورها نیز به همین صورت عمل شده است.

ناصرپور در ادامه به بیان تفاوتهای قرارداد اختیار معامله و قرارداد آتی پرداخت و خاطر نشان کرد: این دو قرارداد از لحاظ تعهد طرفین، وجه تضمین، پرداخت هزینه، بروزرسانی حسابها، ریسک طرفین و تعیین قیمت معامله با هم تفاوت دارند. لازم به ذکر است ،مراحل جلسات معاملاتی، وجه تضمین و وضعیت بازدهی اختیار خرید و اختیار فروش از دیگر مباحثی بود که از سوی مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران در این دوره آموزشی مطرح شد.

لازم به ذکر است،  جهت آشنایی هرچه بیشتر خبرنگاران بازار سرمایه با ابزاهای مالی نوین، بورس کالای ایران در حال برگزاری دوره های آموزشی با عناوینی چون؛ آشنایی با قرارداد اختیار معامله، معاملات سلف موازی استاندارد، آشنایی با معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا و کالاهای کشاورزی، آشنایی با معاملات قراردادهای آتی سکه و آشنایی با صندوق های کالایی از جمله صندوق سرمایه گذاری طلا است. به خبرنگاران حاضر در این دوره های آموزشی، گواهینامه آموزشی از سوی اداره آموزش بورس کالای ایران اعطا می گردد و خبرنگارانی که تمایل به حضور در این دوره های آموزشی را دارند می توانند با روابط عمومی بورس کالای ایران تماس حاصل کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها