بخشنده

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است در صورتی که شرکت های خصوصی ذرت را در بورس کالا خریداری نکنند و کشاورزان ذرت خود را به شرکت پشتیبانی امور دام به فروش برسانند، وزارتخانه باید در کمتر از ۱۰ روز مابه‌التفاوت را به ذرت کاران پرداخت کند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از ایلنا، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه سیستم روش‌های آبیاری نوین نیز در دستور کار قرار گرفت که حداقل مصرف آب را در پی دارد.

عبدالمهدی بخشنده در رابطه با اقدامات دولت در جهت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی بیان داشت: در همه جای دنیا بیشترین مصرف آب متعلق به بخش کشاورزی است. مطابق گزارش رسمی فائو ۷۵ درصد آب شیرین در دنیا در بخش کشاورزی مصرف می شود، مصرف آب کشاورزی کشور ما نیز همین میزان است.

او افزود: صرفه‌جویی در مصرف آب و ارتقای بهره وری جزو سیاست های اصلی و راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است و مجموع کارهایی که در دولت یازدهم انجام شد در این راستا بوده است.

بخشنده تاکید کرد: برای این کار اعتبار خوبی به کمک رئیس جمهور فراهم شد و چند میلیارد دلار برای تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی هزینه شده است؛ چرا که از مهم‌ترین راه‌های کاهش مصرف آب این است که مزارع فنی باشند؛ همچنین زه‌کشی و تسطیح و یکپارچه‌سازی و ایجاد کانال های مصرف آب بتنی از دیگر برنامه های این وزارتخانه بوده است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: در سطح یک میلیون هکتار از اراضی تجهیز و نوسازی مطالعه انجام شده است که در سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین ۵۵۰ هزار هکتار در خوزستان وایلام، ۴۰۰ هزار هکتار در ۱۰ استان مرزی و ۴۳ هزار هکتار در استان سیستان و بلوچستان تجهیز و نوسازی انجام شده است. همچنین تجهیز و نوسازی شالیزارها در استان های گیلان و مازندران و بخشی از گلستان نیز اجرایی شده است.

او افزود: توسعه سیستم روش‌های آبیاری نوین نیز در دستور کار قرار گرفت که حداقل مصرف آب را در پی دارد. این کار در باغات انجام شد اما در حال حاضر در سطح مزارع نیز اجرایی شده است. در کنار آن معرفی ارقام زودرس که کم‌آب‌بر است یا میان‌رس و توسعه کشت‌های نشائی، عملیات خاک‌ورزی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت پاییزه چغندر قند در دستور کار قرار گرفت و از بذور و نهال هایی استفاده شد که مقاوم در برابر شوری و بی‌آبی بودند که مجموع این کارها به ارتقای بهره وری آب منجر خواهد شد.

پرداخت مطالبات ذرتکاران در کمتر از ۱۰ روز

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با وضعیت پرداخت مطالبات کشاورزان بیان داشت: بخش قابل توجهی از مطالبات چای‌کاران توسط دولت پرداخت شده است بخش عمده این مطالبات از طرف کارخانجات است که پرداخت نشده، امیدواریم که این کار با سرعت بیشتری انجام شود. بزرگترین بدهی دولت به گندم کاران که چهارهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود پرداخت شد. این مطالبات در استان‌های گرمسیر و نیمه گرمسیر به موقع پرداخت شد اما در استان های سردسیر با تاخیر دوماهه مواجه شد چرا که دولت در سال جاری با محدودیت منابع مالی مواجه است؛ اما بزرگترین پروژه تامین مالی در بخش کشاورزی در دو دهه گذشته مطالبات گندم‌کاران بوده که پرداخت شده است.

او تاکید کرد: در حال حاضر نیز برداشت ذرت آغاز شده است که منابع آن تامین است. اگر کشاورزان ذرت خود را در بورس کالا به فروش برسانند مابه‌التفاوت قیمت توسط دولت پرداخت می‌شود. همچنین وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است در صورتی که شرکت های خصوصی ذرت را در بورس کالا خریداری نکنند و کشاورزان ذرت خود را به شرکت پشتیبانی امور دام به فروش برسانند، وزارتخانه باید در کمتر از ۱۰ روز مابه‌التفاوت را به ذرت کاران پرداخت کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها